Print Logo
فیلم دوشنبه 2 تیر 1399 ساعت 04:16

مدیران جدید در مراکز درمانی خارجی هلال احمر/بررسی راه‌اندازی مجدد بیمارستان یمن


رئیس جمعیت هلال احمر آخرین وضعیت خدمات‌دهی مراکز درمانی هلال احمر در خارج از کشور را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر به نقل از روابط عمومی جمعیت، دکتر کریم همتی در گفت‌وگو با ایسنا، در زمینه وضعیت مراکز درمانی هلال احمر در عراق، گفت: فعالیت برخی از مراکز اعم از درمانگاه یا بیمارستان که جمعیت هلال احمر در خارج از کشور دارد، یا بنا بر دلایل روابط دیپلماتیک و یا بر اساس نیاز مردم و اعلام نیاز آن کشور بوده است.

حال این مراکز در برهه‌ای، از رویکردی که در ابتدا داشتند که ارائه خدمات انسان‌دوستانه و عام‌المنفعه بوده است، فاصله گرفتند. بسیاری از این موارد را در روزهای گذشته مورد ارزیابی قرار دادیم و برخی افراد به عنوان مدیر جدید رفتند و در مراکز خارج از کشور هلال احمر مستقر شدند که در کشورهای مختلفی مانند بولیوی، سیرالئون، نیجر و... بودند.

۱۷ مرکز درمانی هلال احمر در ۱۱ کشور

رئیس جمعیت هلال احمر درباره فعالیت 17 مرکز جمعیت هلال احمر در ۱۱ کشور، گفت: البته مراکز بیشتری داشتیم که برخی از آن‌ها به دلیل مشکلات سیاسی غیرفعال شده است. به عنوان مثال در حوزه آمریکای لاتین در برهه‌ای ارتباط‌مان خوب بود که مراکز فعال شدند. آنچه که باعث ماندگاری فعالیت‌های هلال احمر می‌شود، این است که به دور از مشکلات سیاسی مرزها باشد و این کار انسان‌دوستانه را انجام دهند که در این صورت پایداری مراکز بیشتر و تضمین شده است و ما نیز به دنبال این موضوع هستیم.

ارائه خدمات انسان‌دوستانه در بیمارستان امام علی (ع) نجف با نشان هلال احمر

همتی تاکید کرد: به دنبال تکمیل درمانگاهی که در کربلا قرار دارد، هستیم که بخشی از آن هنوز تکمیل نشده است. بنابراین باید دو طبقه‌ای که مورد نظرمان است و قرار است اقدامات اورژانسی در آن انجام شود، تکمیل شود. یک بیمارستان امام علی (ع) در نجف اشرف داریم که دستگاه‌های دیگر ساختند و تجهیز شده و تفاهم‌نامه و قرارداد اولیه آن فراهم شد که مرکز را با آرم و نشان هلال احمر، تحویل بگیریم و اقدامات انسان‌دوستانه را پیش بریم که بیمارستان بسیار خوب و با امکانات به‌روزی است.

وی ادامه داد: در کشور سوریه که بحث تورهای زیارتی بنابر دلایلی متوقف است. برای برگزاری اربعین امسال هم تا این لحظه مشکلات جدی از سوی کشور عراق وجود دارد. حتی تا چند روز قبل بحث‌های تجاری در مرز مهران و مرزهای استان‌های خوزستان و کرمانشاه به صورت خیلی محدود باز شد. تا این لحظه و با توجه به آماری که کشور عراق در زمینه ابتلا به کرونا داشت، به نظر می‌رسد که اربعین فعلا متوقف است. البته هنوز نظر رسمی ندادند. در بحث حج هم به همین منوال است. منتظریم که این کشورهای عربی وضعیت را درباره این 2 حوزه به ما اعلام کنند. در کشور عراق به نظر می‌رسد که اگر مرز باز شود، 2 مرکز درمانی کربلای هلال احمر ایران و بیمارستان امام علی (ع) نجف شرایط خوبی داشته باشند.

بررسی وضعیت بیمارستان هلال احمر در یمن

همتی درباره بیمارستان یمن گفت: بیمارستان یمن نیز به دلیل مشکلاتی که پیش آمد، از چند سال قبل تعطیل شده بود. چند روز پیش یکی از افرادی که از دانشجویان قدیمی ما و اهل یمن بودند، رفتند و از آنجا بازدید کردند و آخرین امکانات را بررسی کردند. در کشور یمن به دلیل مسائل جنگ، شرایط خوبی وجود ندارد، اما در بیمارستان ما با ورود جمعیت هلال احمر و با توجه به مبالغی که از قبل به عنوان کمک به کشور یمن بوده و در اختیار ما قرار دارد، می‌توانیم بیمارستان یمن را فعال کنیم.

وی افزود: در این زمینه در حال هماهنگی با مبادی ذی‌ربط این موضوع در وزارت خارجه و در بخش‌های برون‌مرزی دستگاه‌های امنیتی هستیم و شخصی که قرار است به کشور یمن اعزام شود، مشخص شده تا در روزهای آینده بتوانیم مجددا بیمارستان را در کشور یمن با مدیر خودمان و نیروهای محلی راه‌اندازی کنیم. این اقدام باری را از دوش این مردم گرفتار برمی‌دارد. البته برخی از اقلام بیمارستان آسیب دیدند، اما با توجه به بازنگری که انجام شد، جای امیدواری است و دوستانی که می‌خواهیم اعزام کنیم با توجه به تسلطی که به زبان عربی و فرهنگ کشورهای عربی دارند، ‌مشکل بیمارستان یمن هم در روزهای آینده حل می‌شود.

گزارش خارج از کشور6/22/2020 3:58:07 AMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/06/202006104209004834_Thum.jpg