Print Logo
چهارشنبه 28 خرداد 1399 ساعت 16:32

پویش غرق نشویم



هر ساله در آغاز فصل گرم سال در بسیاری از استان ها، دغدغه ای جدی در حوزه حوادث برای متولیان امر ایجاد می کند. هرچند می بایست مباحث و راهبردهای مواجهه با حوادث و بلایا از حالت شعاری خارج شده و به سمت و سوی برنامه ریزی جامعه محور برود، اما متأسفانه شاهد این قضیه هستیم که برخی متولیان امر به موضوعات پیشگیرانه فقط در یک برهه خاص و آن هم به صورت سطحی بسنده می کنند و هر ساله شاهد تلفات خانمان سوز در این حوادث هستیم.

برای برخی از استان ها مثل خوزستان، مازندران و گیلان که به گفته سازمان پزشکی قانونی در صدر آمار غرق شدگیها در کشور قرار دارند، پرداختن به موضوع غرق شدگی باید بیش از پیش صورت پذیرد کما این که در سال۹۸، ۱۲۷۵ نفر بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست دادند که در این میان خوزستان با ۱۵۱ فوتی در صدر آمار غرق شدگی قرار دارد و مازندران با ۱۰۹ و گیلان با ۱۰۸ متوفی در جایگاههای بعدیاند.

همچنین طبق آمار رسمی، بیش از یک سوم غرق شدگیها یعنی ۴۶۸ مورد در رودخانهها رخ داده است. با این تفاسیر این موضوع باید یک دغدغه همیشگی باشد و برای پیشگیری از وقوع این بحران خانمان سوز، چاره ای اندیشیده شود. بحرانی که در سالهای گذشته خانواده های زیادی را عزادار کرده و بسیاری را به سینه خاک سپرده است.

غرق شدگی چیست؟

غرق شدگی عبارت است از فرایند منجر به اختلال تنفسی اولیه دراثر فرورفتن یاغوطه ورشدن دریک محیط مایع. عواقب غرق شدگی با عناوین مرگ، بیماری و یا بدون عوارض دسته بندی شده است. فرایند غرق شدن شامل زنجیره ای است که وقتی راه هوایی فرد زیر سطح مایع قرارمی گیرد، شروع می شود. در این زمان فرد به طور ذاتی تلاش می کند تا ننفس خود را نگه دارد. در ادامه ممکن است باعث شود تا به طور ناخواسته مایع به راه هوایی فرد وارد شود. اگر نجات و یارهایی از این وضعیت رخ ندهد، هیپوکسی افزایش می یابد و اختلال در چندین سیستم حیاتی بدن رخ می دهد.

 الزامات امدادی در غرق شدگی

عواقب غرق شدگی با عناوین مرگ، بیماری و یا بدون عوارض دسته بندی شده است. فرایند غرق شدن شامل زنجیره ای است که وقتی راه هوایی فرد زیر سطح مایع قرارمی گیرد، شروع می شود. در این زمان فرد به طور ذاتی تلاش می کند تا تنفس خود را نگه دارد. در ادامه ممکن است باعث شود تا به طور ناخواسته مایع به راه هوایی فرد وارد شود. اگر نجات و یا رهایی از این وضعیت رخ ندهد، هیپوکسی افزایش می یابد و اختلال در چندین سیستم حیاتی بدن رخ می دهد.

لینک آموزش همگانی و اطلاعات مورد نیاز

https://khadem.ir