Print Logo
شنبه 3 خرداد 1399 ساعت 11:23

فطر، نجوای حق طلبی و جشن بندگی پروردگار


جشن بازگشت به فطرت، پس از یک ماه بندگی خداوند از راه می رسد. وقتی انسان مومن و مسلمان نگاهی به روزهای گذشته خود می کند، حقایق ناب و خالصی از ارتباطی متفاوت در سایر روزهای سال با خدای خود می بیند.

شکوه و عظمت بندگی در برابر آفریدگاری بی همتا، در عظیم ترین و عزیزترین شب‌های سال، که مقدرات یک سال پیش روی را برای ما فراهم آورد، نمونه‌ای از زیبایی‌های خاطرات به جای مانده از رمضان است که حالا با رسیدن عید رمضان به صفحه دل منتقل می‌شود.

حال، مومنان و بندگان الهی به صفا و خلوص وجودی خود دست یافته اند. گویی تازه متولد می شوند و همچون طفلی از آلودگی ها و پلیدی ها پاک شده و البته شاید این پاکی و صفای دل، خود بزرگترین پاداش و عیدی در شب عید فطر برای هر مومن خدادوست است.

در همین راستا امیرمومنان حضرت علی علیه السلام نیز می فرمایند: " انما هو عید لمن قبل الله صیامه وشکر قیامه وکل یوم لا یعصی الله فهو عید " این عید کسی است که خدا روزه اش را پذیرفته و نماز او را ستوده است و هر روز که خدا نافرمانی نشود، آن روز عید است.

با مروری بر همه آموزه‌های شهرالله می‌توان دریافت که عید فطر روز آزادی است. آزادی از تمام قید و بندهای گناه و آلودگی که مومنان یک ماه برای ترک آنها تلاش کردند. علاوه بر آن عید سعید فطر را می توان زمینه ساز وحدت و تقویت اتحاد مسلمین جهان دانست.

هم صدا شدن و تکبیر الله اکبر را فریاد زدن در جای‌ جای عالم در روز عید، حقیقتاً وسیله رسانیدن پیام های مهم و اساسی مسلمین جهان است. اگرچه امسال شرایط دنیا به گونه ای است که با درگیری همه جوامع بشری با ویروس منحوس کرونا، توفیق حضور در اجتماع عظیم نماز عید از مسلمانان سلب شد، اما این خود تلنگری است تا همواره قدردان نعمات خداوند بوده و بدانیم که چگونه پروردگار الطاف و مهربانی اش را شامل حال ما می کند و ما در خواب غفلت به سر می بریم.

در فلسفه وجودی عید سعید فطر می توان ابعاد مختلفی در نظر گرفت. در این روز بزرگ است که مسلمانان و مومنانی که یک ماه بندگی خالص خداوند را تجربه کرده‌اند و در نیایش های خود همواره تسلیم عوامل او بودند، به آنها جامه عمل بپوشانند و با پرداخت زکات فطره، دست نیازمندانی را در جامعه بگیرند که همواره مورد تاکید اهل بیت علیهم السلام بوده است.
حال اگر زکات فطره را از نوع پرداخت فردی به سوی ابعاد اجتماعی آن سوق دهیم درخواهیم یافت که پشتیبانی سرمایه اقتصادی مهمی در جهت حل مشکلات عمومی جامعه همچون مسائل بهداشتی، عمرانی، زیست محیطی، اشتغال زایی و محرومیت زدایی خواهد بود. حقیقتاً که عید فطر با دربرگیری این گونه ابعاد گسترده و اساسی در جامعه مسلمین، روز ارزشمند و قابل تأملی است و البته زیباترین ساعات این روز بزرگ نیز لحظاتی است که منتظران واقعی بقیه الله حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در آرزوی دیدار و ظهور هر چه زودتر آن حضرت برای رهایی جهان از بی عدالتی ها و بی مروتی ها هستند.

عید سعید فطر آمد تا لحظه خداحافظی با مهمانی الهی برای کسانی که خوب از آن استفاده کرده‌اند سخت و سنگین باشد، تا یادآوری کند که هرگز از فرصت های زندگی به سادگی نباید گذشت.

فطر نجوای حق طلبی است و پایان یک ماه نیایش های نیمه های شب و مناجات های سحرگاهی و چه سعادتی نصیب آنان می‌شود که در این ماه پر فضیلت دست به خدمت و دستگیری از نیازمندان گشودند و گام در مسیر گناه و آلودگی نهادند.

عید فطر عید پاداش است تا بندگان خوب خداوند یک سال دیگر با این توشه‌ی خود، حیاتی الهی تجربه کنند.

 

پایگاه اطلاع رسانی

حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر