Print Logo
وقوع زلزله ۵.۱ ریشتری در عمق ۷ کیلومتری دماوند جمعه 19 اردیبهشت 1399 ساعت 13:14

اعزام تیم‌های ارزیاب هلال‌احمر


زلزله‌ای به قدرت ۵.۱ ریشتر در ساعت ۰۰:۴۸ بامداد جمعه ۱۹ اردیبهشت ۹۹ دماوند را لرزاند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر به نقل از روابط عمومی این جمعیت، در پی زلزله ۵.۱ ریشتری بامداد جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در تهران، تیم‌های ارزیاب به کانون زلزله اعزام شدند.

ساعت 14:08؛ رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان پردیس از استقرار کامل تیم واکنش سریع استان تهران در پایگاه پردیس خبر داد.

محمدرضا قادی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در پردیس، با اشاره با وقوع زمین لرزه بامداد امروز افزود: پس از وقوع زلزله 5.1 ریشتری بامداد امروز، طی فراخوانی با هماهنگی اتاق فرماندهی جمعیت هلال احمر استان تهران و فرمانداری شهرستان پردیس، نیروهای هلال احمر به حالت آماده باش درآمدند و در تمامی نقاط شهرستان مستقر شدند.

وی گفت: جمعیت هلال احمر شهرستان پردیس با آماده سازی خودروها همراه با تجهیزات کامل با تشکیل چند تیم در حال ارزیابی و رصد مناطق روستایی و بخش بومهن و جاجرود برای بررسی خسارات احتمالی زلزله هستند.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان پردیس همچنین افزود: زلزله تاکنون هیچ گونه خسارت و تلفات جانی در شهرستان پردیس نداشته و حتی یک مصدوم بر اثر ترس و فرار از زلزله گزارش نشده است.

قادی گفت: با توجه به نامشخص بودن زمان و مکان وقوع زلزله و پس لرزه‌های احتمالی، مردم ضمن خونسردی تا 48 ساعت آینده هوشیار و گوش به زنگ باشند.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان پردیس در پایان افزود: لازم است شهروندان سطح دانش افزایی خود را بیشتر کرده و به نکات آموزشی امدادگران جمعیت هلال احمر توجه و دقت کنند.

ساعت ۵:۳۰ ؛ حامد سجادی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات با اشاره به آخرین وضعیت زلزله شب گذشته در استان تهران، گفت: استان های البرز، قم، سمنان و مازنداران به عنوان استان های معین و نیز هلال احمر استان تهران در آماده باش کامل قرار دارند.  یک نفر جان باخته است و 11 نفر مصدوم شده اند که بیشتر آنها نیز در اثر ترس و اضطراب حاصل از زلزله بوده است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: 20 پس لرزه بالای 2 ریشتر تاکنون داشته ایم، بیشترین شدت پس لرزه ها 3.9 بوده است. بر اساس اطلاعات مرکز لرزه نگاری شرایط رو به کاهش است و رو به ثبات پیش می رویم، اما نیروهای امدادی و مرکز کنترل سازمان امداد و نجات در آماده باش کامل بسر می برند. هنوز ارزیابی های خسارات انجام نشده است و این کار نیز برعهده دستگاه های دیگری همچون بنیاد مسکن و مدیریت بحران است.

وی گفت: ریزش آواری در منطقه فشم داشتیم که در یکی از لاین های جاده بود و مشکل خاصی نبوده و  نیروهای امدادی در حال پاکسازی آن هستند.

ساعت ۴:۱۵ ؛ حسین درخشان، مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: تاکنون زلزله ۵.۱ ریشتری در مشا در دماوند ۱۷ پس لرزه داشته است. هچنین تاکنون ۱۳ نفر دچار مصدومیت شده اند که غالبا به دلیل ترس و هنگام فرار از زلزله اتفاق افتاده است. به مردم توصیه می کنیم آرامش خود را حفظ کنند. ضمن اینکه ساعت های باقیمانده تا صبح را هوشیار باشند.

ساعت ۳:۱۷؛ مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: در پی وقوع این زمین لرزه به استان های مازندران، البرز، قم، سمنان و تمامی شعب استان تهران، اعلام آماده باش شده است.

اعزام ٦ تیم ارزیاب و عملیاتی از شهرستان های دماوند، واکنش سریع تهران، پردیس

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در ادامه گفت: از لحظات اول تیم های ارزیاب به منطقه اعزام شدند و روستای زیارت و دیگر روستاهای منطقه را ارزیابی کردند که تا کنون بر اساس گزارش تیم های ارزیاب هیچ گونه خسارت مالی و جانی نداشته ایم و گزارش تیم های عملیاتی فقط در حد ریزش مختصر دیوارها بوده است، با وجود این، ارزیابی همچنان ادامه دارد.

خبری از میزان خسارت کانون زلزله در دست نیست

 ساعت ۲:۱۱؛ درخشان، مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر: تهران در امنیت است و مشکلی پیش نیامده است. کانون زلزله در روستای زیارت در فاصله‌ای دور از تهران بوده است. اکیپ‌های امدادی از دماوند و تهران به محل اعزام شده‌اند. متاسفانه امکان ارتباط تلفنی در آن روستا نیست و خبری از خسارات احتمالی نداریم. منتظریم تا نیروها به ما شرایط را اعلام کنند.

اعزام ۶ تیم به روستای زیارت

ساعت ۱:۳۵ ؛ مدیرعامل هلال احمر استان تهران با اشاره به وقوع زلزله 5.1 ریشتری در دماوند گفت: ٦ تیم هلال احمر به همراه سگ های زنده‌یاب هلال احمر به روستای زیارت و سایر روستاهای دماوند که مرکز زلزله بود، اعزام شدند.  به تیم های تخصصی جست‌وجو و نجات در آوار آماده باش داده شده است.

شاهین فتحی گفت: تیم ها در حال ارزیابی منطقه هستند، همچنین نیروهای عملیاتی جمعیت هلال احمر استان تهران در حالت آماده باش هستند تا در صورت خسارت احتمالی اقدام کنند.

همچنین بر اساس آمار اورژانس تاکنون ١١ مصدوم (٦ نفر گیلاوند، ٥ نفر شرق تهران) و یک نفر فوتی در شهرستان رودهن بر اثر فرار ناشی از ترس و اضطراب زلزله گزارش شده است.

ساعت ۱:۱۰ ؛ سلیمی؛ رئیس سازمان امدادونجات هلال احمر: زلزله ۵.۱ ریشتری در عمق ۷ کیلومتری دماوند رخ داد که تهران و شهرستان‌های استان تهران هم لرزیدند. ۵ تیم ارزیاب هلال احمر به مناطق زلزله زده اعزام شدند که امیدواریم خسارتی به وجود نیامده باشد. از مردم تقاضا داریم خونسردی خود را حفظ کنند.

در پی زلزله ۵.۱ ریشتری بامداد جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در تهران، ۵ تیم ارزیاب به کانون زلزله اعزام شدند.

زمین لرزه ای در ساعت ۴۸ دقیقه بامداد روز جمعه به بزرگی ۵.۱در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر)، در عمق ۷ کیلومتری زمین در حوالی دماوند به وقوع پیوست که شدت آن در کلانشهر تهران کاملا احساس شد.