Print Logo
پاسخ رئیس جمعیت هلال احمر به سوالات خبرنگاران سه‌شنبه 16 اردیبهشت 1399 ساعت 20:23

مدیریت بحران در شرایط تحریم تحسین همگان را برانگیخته است


رئیس جمعیت هلال احمر در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، به سوالات متعدد خبرنگاران رسانه های مختلف پاسخ داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر به نقل از تارنمای اطلاع رسانی این جمعیت، دکتر کریم همتی در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه که روز سه شنبه 16 اردیبهشت ماه در محل سالن کنفرانس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر برگزار شد، به سوالات متعدد خبرنگاران رسانه ها در حوزه های مختلف پاسخ داد.

دکتر  همتی در پاسخ به سوال خبرنگار جام جم در باره فعالیت های اقتصادی و سیاسی در هلال احمر و متضاد بودن آن با ماهیت این نهاد مردمی هلال احمر گفت: براساس ماده 17 اساسنامه جمعیت هلال احمر، درآمدهای اختصاصی برای این جمعیت مثل حق الثبت، کشتیرانی، گمرکات و ... در نظر گرفته شده است، اما در فروردین ماه امسال این درآمد زایی هلال احمر به صفر رسید و درآمدی نداشتیم، حتی پرداخت حقوق پرسنل هم ممکن است با مشکل مواجه شود. جمعیت هلال احمر باید کارهای اقتصادی که بتواند در خدمت این جمعیت باشد را انجام دهد. تمام تلاشم این است که فعالیت اقتصادی مرتبط داشته باشیم. البته هر کدام که قابل واگذاری باشد از واگذاری آن براساس اصل 44 قانون اساسی استقبال می کنیم.

 وی در پاسخ به انتصابات در هلال احمر افزود: از روز نخست کاری خود اعلام کردم که هر کس  نمی تواند حاشیه های اقتصادی را از خود دور کند، جایی در هلال احمر ندارد. پاکدستی در جمعیت هلال احمر اولویت است و در این زمینه سعی کردم از افراد کاربلد و پاک دست برای کار در هلال احمر دعوت کنم. در همین زمینه باید تمامی روزنه هایی که احتمال بروز فساد از آنها وجود دارد را ببندیم و نظارت ها را افزایش دهیم. حتی از اختیارات رئیس جمعیت هلال احمر برای استفاده از بودجه خارج از شمول کم کردم. در نخستین جلسه شورای عالی بودجه خارج از شمول رئیس جمعیت هلال احمر را از 10 درصد به 5 درصد کاهش دادم و قید کردم که تنها در راستای اهداف جمعیت هلال احمر و فعالیت های انسان دوستانه صرف شود.

112 محموله بین المللی به ایران فرستاده شد

رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره ارسال 112 محموله بین المللی به ایران و کشورهای مبدا، گفت: کمک ها بیشتر از کشورهای چین، ژاپن، قطر، کویت، برنامه جهانی غذا، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، کمیته بین المللی صلیب سرخ و ... بوده است و بخش قابل توجهی  از این کمک ها به صورت غیر نقدی بود که عینا در اختیار ستاد مرکزی کرونا قرار گرفت و همه آن ها اقلام حفاظتی بود.

وی درباره وجوه نقدی کمک های بین المللی هم توضیح داد: از قبل از وقوع بحران کرونا بخشی از پول های ما به صورت بلوکه شده وجود داشت. من با رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران و سفیر سوئیس در این زمینه صحبت کردم و خواهش کردیم که کمک کنند و خوشبختانه بخشی از این پول ها وارد کشور شد.

دکتر همتی با اشاره به تامین بخشی از ونتیلاتورهای مورد نیاز کشور از سوی خیرین، گفت: هموطنان ما بسیار بزرگوار هستند، در زمینه تامین دستگاه های ونتیلاتور اعلام نیاز شد و بیش از 160 میلیارد تومان از منابع موجود و کمک های خیرین برای تهیه ونتیلاتور ها آماده شد، البته برای واردات این دستگاه ها از کشورهای دیگر کمک خواستیم اما تولید کنندگان داخلی ما فعلا این دستگاه ها را تامین کردند. ما در زمینه انتقال وجه به صورت آزاد مشکل داریم و این ظلمی است که کشور آمریکا در حق کشور ما می کند اما با این حال، آرزو می کنیم مردم کشور آمریکا مثل مردم کشور ما هرچه زودتر از شر کرونا خلاص شوند و برای مردم آمریکا هم آرزوی سلامتی داریم. سردمداران آمریکا افرادی زورگو هستند که به هیچ صراطی مستقیم نیستند و همه راه ها را بستند اما با وجود بسته بودن راه ها اما باز هم کشور ما توانست این بیماری را مدیریت کند. به همین خاطر هم مدیریت این بحران در شرایط تحریم تحسین همگان را برانگیخته است.

صدور مجوز برای 40 موسسه خیریه

رئیس جمعیت هلال احمر درباره سوال خبرنگار خبرگزاری ایکنا و روزنامه سپید در زمینه اعطای تسهیلات به موسسات خیریه، گفت: در نشستی که با موسسات خیریه داشتیم، مشکلات خود را مطرح کردند و نگرانی موسسات این بود که بتوانند فعالیت های خود را به خوبی انجام دهند و از معافیت های مالیاتی برخوردار شوند. به 40 موسسه مجوز داده شده است تا به هلال احمر در زمینه جمع آوری کمک های مردمی کمک کنند. آنها در خواست هایی برای بهره مندی از معافیت های قانونی داشتند که این مورد از سوی هلال احمر پیگیری شد. خیرین و موسسات به عنوان معین بیمارستان ها کمک های خود را به بیمارستان ها می رساندند.

وی ادامه داد:  همه موسسات خیریه که درخواست جمع آوری کمک های مردمی را دارند باید مجوز های لازم را از هلال احمر اخذ کنند تا در این زمینه بتوان هماهنگی خوبی را انجام داد و نظارت ها قابل انجام باشد.

خدمات توانبخشی هلال احمر برای جانبازان و آسیب دیدگان

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره شائبه کاهش فعالیت های توانبخشی در هلال احمر گفت: توانبخشی هلال احمر به تعطیلی کشیده نمی شود. یکی از وظایف ما ارائه خدمات انسان دوستانه با کمترین تعرفه ممکن است. فشار اقتصادی موجود برای همه ما ملموس است و با همه تنگناها به آسیب دیدگان، جانبازان و افراد نیازمند به توانبخشی خدمات لازم داده می شود.

به دلیل تنگناها نتوانسته ایم به کشورهای همسایه کمک کنیم

دکتر همتی در پاسخ به سوالی درباره کمک های هلال احمر به کشورهای همسایه به عنوان یک نهاد بین المللی به خبرگزاری خبر دانشجو گفت: هلال احمر و صلیب سرخ در همه جای دنیا باید از اصل جهان شمولی تبعیت کنند و انسان دوستی را سرلوحه کار خود قرار دهند اما ما به دلیل وجود تنگناهای مالی و بحران داخلی درخصوص بیماری کرونا نتوانستیم به کشورهای همسایه مثل عراق و افغانستان کمک کنیم. اما قبل از شیوع کرونا  در کشور، برای چین محموله بشردوستانه فرستادیم که با حاشیه هایی همراه بود. اما در مقابل، کشور چین صد برابر آن کمک‌ها را در زمان شیوع کرونا در ایران برایمان فرستاد. اما به خاطر تنگناها به کشورهای مسلمان و همسایه کمک نکردیم که از این بابت متاسفیم.

جان باختن نیروهای هلال احمر در راه خدمت به مردم

رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آنا مبنی بر تعداد مبتلایان به کرونا در نیروهای هلال احمر اعم از کادری و داوطلب،  و اینکه آیا این افراد شهید خدمت محسوب می شوند، هم گفت: آن هایی که در صف مقدم خدمت به مردم بودند مبتلا به بیماری شدند و متاسفانه چندین نفر هم جان خود را در این راه  از دست دادند. درباره شهید خدمت هم پیگیر هستیم تا محقق شود.

دارو در بحران کرونا

خبرنگار روزنامه ایران هم از رئیس جمعیت هلال احمر درباره ورود هلال احمر در حوزه دارو در زمان بحران کرونا پرسید و رئیس جمعیت هلال احمر در این زمینه گفت: سازمان تدارکات پزشکی در بحث تولید و تهیه دارو که وزارت بهداشت محدودیت داشت ورود کرد و در روزهای نخست شیوع بیماری تامیفلو و کلترا را وارد کردیم تا نیاز هموطنان در این زمینه رفع شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در زمینه کمک به هموطنان  در اقدامی مجزا در مناطق سیل زده همزمان با شیوع کرونا، افزود: در مناطقی که متاثر از سیل بود، کمک ها متمرکز شد و به محرومترین جای کشور رفتیم و در کنار مردم بودیم، اما وقوع بحران در مناطق سیل زده باعث شده بود مردم نتوانند بهداشت فردی را برای جلوگیری از شیوع کرونا رعایت کنند. هلال احمر بسته های غذایی و کمک های نقدی به هموطنان آسیب دیده داشت، حتی شیرخشک برای بیش از 150 شیرخوار تهیه و در اختیار خانواده ها قرار گرفت. تلاش ما در جهت حل مشکلات معیشتی بود.

هلال احمر کانالی امن برای تهیه داروهای بیماران خاص

دکتر همتی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شهروند درباره  بهره برداری از کانال سوئیس برای تامین داروهای بیماران خاص در کشور گفت: جمعیت هلال احمر نسبت به سایر کانال ها برای تهیه دارو امن تر است و ما دنبال محموله ها انسان دوستانه بوده و واسطه جا به جایی هیچ گونه محموله دیگری نخواهیم بود. در آن جا بخشی از پول‌ها بلوکه شده بود که حل شد، اما طبیعی است که حاکمیت مطلق آمریکا باعث شد تا کشورهای دیگر نیز نتوانند به وظیفه خود به خوبی عمل کند. بیماران خاص خوشبختانه مشکل جدی ندارند و هیچ بیمار خاصی به‌ خاطر نبود دارو ها جان خود را از دست نداد، اما تنگناهای مالی و افزایش هزینه های تهیه این دارو بالا رفته است.

کشور چین به صورت بی نظیری در کنار مردم ایران بود

دکتر همتی در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون چین درباره همکاری ها با کشور چین و کمک های این کشور، افزود: کمک های کشور چین بیشتر در زمینه تامین وسایل حفاظت شخصی مثل ماسک، مواد ضدعفونی کننده و گان های بیمارستانی و همچنین کیت های تشخیصی بود و تشکر ویژه داریم از کشور چین که به صورت بی نظیری در کنار مردم ایران بود.

استعفای دبیرکل هلال احمر پذیرفته شد

رئیس جمعیت هلال احمر درباره اینکه تحریم ها چقدر در امدادرسانی به هموطنان تاثیر داشته است، به خبرنگار ایسنا گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 800 نفر در حوادث جاده ای نیاز به رهاسازی داشتند، برای کمک به هموطنان در حوادث جاده ای به خودروهای امدادی و ابزارآلات تخصصی نیاز داریم که تحریم ها در این زمینه بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی درباره استعفای دبیرکل هلال احمر، افزود: دکتر پیروی به دلیل مشکلات شخصی قبل از عید نوروز استعفا داد اما استعفای وی پذیرفته نشد اما پس از عید نوروز و معارفه رسمی هم مجددا استعفا داد و برای قبول استعفا هم یک هفته صبر کردم اما در نهایت استعفای ایشان پذیرفته شد. ما دوست داشتیم همچنان از خدمات وی استفاده کنیم اما خودشان نپذیرفتند و درخواست داشتند که به دانشگاه علوم پزشکی شیراز بازگردند.

رئیس جمعیت هلال احمر درباره کمک به سایر کشور ها، اضافه کرد: برای کمک به سایر کشورها در تنگنا هستیم اما اگر کشوری درخواست کمک داشته باشد دریغ نمی کنیم.

همکاری تنگاتنگ هلال احمر ایران و کمیته بین المللی صلیب سرخ در بحران کرونا

 رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به سوال خبرنگار ایران پرس درباره سطح همکاری جمعیت هلال احمر با کمیته بین المللی صلیب سرخ در زمان شیوع کرونا، گفت: با توجه به عالم گیر شدن ویروس کرونا، ارتباط تنگاتنگی میان هلال احمر و کمیته بین المللی صلیب سرخ وجود دارد و در زمینه رفع تحریم ها هم از کمیته کمک گرفتیم اما متاسفانه فعلا کارساز نبوده است.

70 دستگاه خودروی امدادی میان استان ها توزیع می شود

دکتر همتی با اشاره به برنامه های خود برای ارتقا سطح امدادرسانی ها، به خبرنگار خبرگزاری مهر، گفت: در زمینه لجستیک و انبارهای امدادی فعالیت های خوبی انجام شده و شارژ انبارهای امدادی در دستور کار قرار دارد و مبلغ قابل توجهی را برای شارژ انبارهای امدادی در نظر گرفتیم و به زودی 70 دستگاه خودرو امدادی بین استان ها توزیع می شود. بخشی از کمک های دولت را به زودی دریافت می کنیم و این مهم تاثیرگذار خواهد بود. اما باید به این نکته توجه کنیم که قبل از نیاز به تجهیزات مدرن و جدید نیاز به آمادگی بیشتر برای پاسخگویی به بحران وجود دارد.

استقبال از فعالیت های موسسات دانش بنیان در زمینه امداد و نجات

رئیس جمعیت هلال احمر درباره حمایت از موسسات دانش بنیان و استارت آپ هایی که در زمینه امداد و نجات فعالیت می کنند، تاکید کرد: استارت آپ ها طرح های خود را به صورت مکتوب به معاونت آموزش و پژوهش هلال احمر ارسال کنند تا مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. در این زمینه از طرح های فن آورانه برای حل مشکلات امدادرسانی به آسیب دیدگان استقبال می کنیم.

56614005/5/2020 8:22:15 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/05/202005109492320872_Thum.jpg
30210805/5/2020 8:23:08 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/05/202005100979847958_Thum.jpg