Print Logo
پیشنهادها و دغدغه‌های مدیران خیریه‌ها در دیدار با رئیس جمعیت هلال‌احمر دوشنبه 1 اردیبهشت 1399 ساعت 15:06

ضرورت برخورد با کاسبان کرونا/ تلاش برای جلب اعتماد خیرین خارج و داخل کشور


مدیران برخی موسسات خیریه همکار با جمعیت هلال احمر در دیدار با دکتر همتی به بیان دیدگاه‌ها و مشکلات خود در زمینه جمع‌آوری و جلب کمک های مردمی پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر به نقل از تارنمای اطلاع رسانی این جمعیت، نشست مشترک جمعیت هلال احمر با موسسات خیریه، یکشنبه 31 فرودین ۹۹ در ساختمان صلح این جمعیت برگزار شد.

 جامعه هدف را مشخص کنیم

 رضایی مدیرعامل مجمع خیرین کشور در این نشست گفت: دولت باید از تشکل های مردم نهاد حمایت کند و این حمایت می تواند با مشوق‌هایی در زمینه مالیات و ... فراهم شود. تشکل های مردم نهاد خالصانه فعالیت می کنند و سال گذشته خیرین داخل و خارج از کشور 40 میلیارد تومان کمک کردند.

 وی درباره تعیین جامعه هدف برای توزیع بسته های معیشتی تهیه شده، اضافه کرد: وزارت رفاه باید جامعه هدف خود را برای کمک به هلال احمر معرفی کند، در حال حاضر جامعه هدف مشخص نیست و علت آن مشخص نبودن مدیریت معیشت در کشور است.

 رضایی تاکید کرد: مردم آماده اند کمک کنند. ما باید بانک خیریه ها را داشته باشیم که مشخص شود چه تعداد خیریه فعال بوده و در این زمینه کار می‌کنند.

 به گفته وی، تعیین ظرفیت ها باید در بانک اطلاعاتی مشخص شود و سپس به موسسات خیریه ابلاغ شود که کدام بخش را کدام تشکل مردم نهاد انجام دهد و این موضوع مدیریت لازم دارد و مدیر واحد می خواهد.

 وی موسسات خیریه را امانتدار خیرین دانست و تاکید کرد: عدم مدیریت صحیح منجر به هدر رفت منابع جمع آوری شده از سوی خیرین می شود، هر چند 98 درصد منابع به خوبی هزینه می شود اما برای 2 درصد هدر رفت کمک خیرین هم افسوس می‌خوریم. اعتماد سازی و شفاف سازی بسیار مهم است.مردم و خیریه ها آماده کمک هستند و باید کمک های جمع آوری شده  و هزینه کرد آن در سامانه ای ثبت شود.

  احساسی عمل نکنیم

 خانم رضائی؛ مدیر عامل موسسه خیریه بهنام دهش پور هم در این نشست با اشاره به احساسی عمل کردن خیرین در زمان شیوع بیماری‌ها، گفت: وقتی در زمینه سلامت افراد بحران پیش می آید، بسیاری  از تقاضاها و نیازها پاسخ داده نمی‌شود و به دلیل احساسی عمل کردن، آنطور که باید نیازها شناسایی نمی شود. به عنوان مثال یک بیمارستان 2 دستگاه اکسیژن نیاز دارد اما خیر هیجان زده شده و 4 دستگاه تهیه می کند. بهتر است در زمان اعلام نیازها از هیجان خیرین استفاده نشود تا بتوان به سایر نیازهای افراد هم پاسخ داده شود.

 وی ادامه داد: تشکل های مردم نهاد نیاز به تقدیر و تشکر ندارند و تنها، دستگیری از آنها و روان سازی امور برای کمک به هموطنان در اولویت قرار دارد.

 جلب اعتماد خیرین ساکن در خارج و داخل کشور

 تقی پور؛ مدیرعامل موسسه خیریه "پیشگامان جمشید" هم در ادامه این جلسه، گفت: همزمان با شیوع کرونا در کشور هماهنگی بسیار خوب، شفاف و صادقانه ای میان سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر و موسسه خیریه ما درباره اینکه چگونه می توان از ظرفیت های هموطنان خارج از کشور در زمان تحریم ها برای تهیه اقلام مورد نیاز استفاده کنیم، انجام شد. در این زمینه سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر به تشکل مردم نهاد کوچک ما هویت داد.

 وی افزود: اگر کوچکترین ذهنیت دولتی ایجاد شود، افراد نمی توانند کمک های خود را اهدا کنند و این موضوع به واسطه دولتی بودن نیست بلکه ممکن است برای زندگی افراد خیّر ساکن خارج از کشور به واسطه وجود تحریم ها مشکل ایجاد کند.

 تقی پور تاکید کرد: وقتی می توانیم اعتماد خیرین خارج از کشور را جلب کنیم حتما می توان اعتماد خیرین داخل کشور را هم برای جمع آوری کمک های مردمی، بیشتر جلب کرد.

کمک های خیرین در راه درست هزینه شود

 هوشنگی، رئیس موسسه "بیماران خاص استان تهران" تاکید کرد: کمک های خیرین باید در مسیر نیازهای ضروری استفاده و هدایت شود.

 وی افزود: برای موسسه خیریه 7 هزار کیلو گرم برنج از دلال بازار به قیمت 7 هزار و 800 تومان خریدم. چرا باید نتوانیم از دولت برنج را تهیه کنیم و باید از دلال برنج خرید کنیم. دستگاه سی تی اسکن از سوی خیّر به مبلغ 12 میلیارد تومان خریداری شده اما از آن استفاده نشده است. چگونه می توان خیّر را پای کار آورد وقتی کمک های خیرین در مواردی غیر ضروری هزینه می شود.

  با کاسبان کرونا برخورد شود

 عباسی، مدیرعامل بنیاد غیر دولتی "سپاس لحظه حال" هم در این جلسه گفت: وقتی برای معیشت کار انجام می دهیم، نیازمند تسهیل گری در امور هستیم، مثلا درباره تامین کالاهای معیشتی  مثل برنج که با ارز دولتی وارد شده است، ما  نباید با کیلویی 10 هزار تومان  برنج بخریم و در این زمینه نیازمند تسهیلگری در تهیه اقلام معیشتی برای تهیه بسته های معیشتی هستیم.

 وی درباره تولید گان برای بیمارستان ها، گفت: اوضاع به گونه ای بود که با کاسبان کرونا مواجه بودیم. گانی که با قیمت 15 هزار تومان می توان تولید کرد را با قیمت 100 هزار تومان می فروشند و لازم است در این زمینه با کاسبان کرونا برخورد شود.

 مدیریت منابع محدود خیریه ها

 فاطمه دانشور مدیرعامل موسسه "مهرآفرین" با اشاره به منابع محدود خیریه ها، گفت: منابع محدود در دست خیریه ها باید مدیریت شود و این مدیریت کردن کار نهادی است که خیریه ها را باهم هماهنگ می‌کند. یکی از کارهایی که همواره انجام می شود، جمع آوری کمک های مردمی و تهیه مایحتاج زندگی و توزیع آن در مناطق حاشیه ای شهر است و ممکن است مردم یک منطقه چندین بار از خدمات این چنینی بهره مند شوند و در مقابل مردم یک منطقه دور دست حتی یک بار هم از این کمک ها بهره مند نشوند.

 وی درباره کیفیت بسته های معیشتی، گفت: اگر بخواهیم در مقوله بسته های معیشتی وارد شویم باید کمیت و کیفیت بسته های معیشتی را در نظر بگیریم طوری که مایحتاج یک ماه تا 45 روز یک خانواده تامین گردد.

  به جای فقر زدایی به توانمند سازی افراد کمک کنیم

  سیدعلی کسا رئیس موسسه خیریه "امام علی" شهرری با اشاره به وجود حلقه مفقوده همیشگی میان موسسات خیریه و دولت ها، گفت: حلقه مفقوده ای بین موسسات خیریه و دولت ها همیشه وجود داشته است و نمی دانم چه معمایی است که بخش ای دولتی و حاکمیتی نتوانستند موسسات خیریه را درک کنند. ما باید به جای تهیه سبد کالا روی توانمند سازی افراد کار کنیم و در این زمینه نیازمند تشکیل ستادی از سوی سازمان داوطلبان هلال احمر و موسسات خیریه همکار هستیم.

 وی در ادامه به موضوع ضدعفونی معابر و فعالیت داوطلبان این موسسه در زمان شیوع کرونا پرداخت.

 رفع مشکلات کوچک جامعه را به خیریه‌ها بسپارید

 مهدی مسکنی؛ مدیرعامل بنیاد جهادی "مهرالرضا (ع)" دراین نشست با اشاره به روزهای سخت و بحرانی شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن در جامعه تاکید کرد: نهادهای مردمی نباید از صحنه کمک و خدمات رسانی در جامعه حذف شوند چراکه هرچه خیریه های کوچکتر فعال باشند، کارهای کوچک جامعه و مشکلات کوچکتر قابل حل تر خواهد بود. دولتی ها می توانند خدمات سنگین و پروژه های بزرگتر را برعهده داشته باشند و خیریه ها و NGO های کوچک با اطلاعات دقیق تری که می توانند جمع آوری کنند، خدمات موثری در جامعه ارائه کنند، به طور مثال موسسات دولتی می توانند دستگاه اکسیژن ساز برای بیمارستان ها تهیه کند اما تهیه ماسک و گان پزشکی را با کمک خیریه ها هم می توان برای بیمارستان ها تهیه کرد. بنابراین تقاضای من این است که نقش نهادهای مردمی و خیریه ها را در سیاستگذاری ها و حل مشکلات روزمره مردم نادیده نگیریم.

 وی افزود: بخشنامه مالیاتی در فروردین ماه ابلاغ شده که براساس این بخشنامه برای توزیع بسته های معیشتی باید در سامانه refahi.ir با وارد کردن اطلاعات ثبت نام کنیم که همین روند ثبت نام، وقت گیر و قطعا در ارائه خدمات موثر در جامعه در بحران کنونی، مانع خواهد بود.

 مسکنی در ادامه به تاکید بر ضرورت آینده نگری در بحث مدیریت بحران ها و توجه به نیازهای آتی شهروندان اشاره و تاکید کرد: باید در نظر داشته و برنامه ریزی لازم را انجام دهیم که 2 هفته آینده، مهمترین مساله چه خواهد بود؟ با شیوع کرونا در ابتدا به تولید ماسک، سپس گان، کمک به بیمارستان ها، تهیه ونتیلاتور معیشت بیماران و ... پرداختیم اما از نظر من مهمترین مساله در روزهای آینده مسائل حقوقی چون دعاوی میان صاحبخانه و مستاجر، قراردادها و ... و همچنین مسائل روانی ناشی از فشارهای اقتصادی در بحران شیوع کرونا خواهد بود. خیریه ها باید در زمینه مشکلات جدی روانی در دوران پسا کرونا برنامه داشته باشند.

 وی همچنین به راه اندازی اپلیکیشن سایه از 5 سال گذشته توسط دانشجویان دانشگاه شریف اشاره کرد و گفت: تا امروز 1687 خیریه و سازمان مردم نهاد در کشور، اطلاعات خودشان را در این اپلیکیشن ثبت کرده اند و اگر فردی امروز در سیستان و بلوچستان به بسته حمایتی نیاز داشته باشد، اطلاعات او در این سامانه ثبت می شود.

  وزارت رفاه از خیریه ها حمایت کند

 هومن احمدی؛ نماینده گروه مردمی "پایان کارتن خوابی" نیز در این نشست گفت: در دنیای کارتن خواب های کشور، آنها اصلا نمی دانند کرونا چیست؟ از کجا آمده و چرا آمده؟ تنها مساله مهم برای کارتن خواب ها در این روزها این است که اتفاق خوبی افتاده و از آنها بیشتر از گذشته دستگیری می شود.

 وی ضمن انتقاد از اهدای کارت های خرید اعتباری از فروشگاه های زنجیره ای به نیازمندان در شرایط کنونی گفت: وقتی یک فرد نیازمند به پول احتیاج دارد، کارت خرید 300 هزار تومانی خود را 200 هزار تومان می فروشد.

 احمدی با اشاره به مشکلات این خیریه برای توزیع غذای گرم میان کارتن خواب ها گفت: تقاضای ما این است که برای تهیه و خرید برنج مورد نیاز که روزانه 150 کیلو هست، حمایت لازم از خیریه انجام شود. روز گذشته 1100 پرس و امروز 1300 پرس غذای گرم تهیه و میان کارتن خواب ها توزیع شده است . در صورت حمایت لازم و تداوم کمک های مردمی، هر شب تعداد کمتری از هم‌‌ میهنانمان گرسنه می خوابند.

 طرح پیشنهادی تسویه بدهی نیازمندان به سوپرمارکت ها

سید نصیرالدین موسوی؛ مدیر موسسه خیریه "کودکان فرشته اند"، نیز در این نشست با اشاره به مشکلات ثبت احوال برخی افراد جامعه از جمله اینکه تعدادی از کودکان در سیستان و بلوچستان اصلا شناسنامه ندارند، گفت: تقاضای ما این است که در این زمینه قانونی مشخص شود که نحوه حمایت از این دسته از افراد جامعه به چه شکل باید باشد.

 وی همچنین به طرح سوپرمارکت ها هم اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد آبرومند در محله های پایین شهر در سوپرمارکت ها حساب دفتری دارند و جنس نسیه خرید می کنند اما در شرایط فعلی بسیاری از افراد نتوانسته اند بدهی خود به سوپرمارکت ها را تسویه کنند، کسانی که به دلیل مشکلات مختلف نمی توانند در این شرایط، کار روزانه خود را انجام دهند و در تامین معیشت خود و خانواده شان دچار مشکل شده اند. اگر موسسات خیریه همکاری کنند این طرح با پرداخت بدهی افراد، می تواند کمک بسیار شایانی برای رفع مشکلات معیشتی انجام دهد.

  هم افزایی ایجاد کنیم

در ادامه این نشست، علی اصغر خامنوی؛ مدیرعامل "جامعه نیکوکاری ابرار"(اتاق بازرگانی) و رئیس شبکه ملی موسسات خیریه و نیکوکاری بیان کرد: از حدود 5 سال پیش برخی از مسئولان نهادهای مردمی، پایه گذاران شبکه عمومی موسسات خیریه بودند. در حال حاضر 158 خیریه و موسسه عضو این شبکه است که این شبکه با توجه به حوادث و بحران ها موجب ایجاد هم افزایی بیشتر میان موسسات و خیریه ها برای ارائه خدمات با کیفیت بالاتر به آسیب دیدگان و نیازمندان می شود.

 خامنوی در این جلسه همچنین از فرصت ایجاد صندوق های حمایتی قرض الحسنه با مشارکت بانک ها و موسسات اعتباری و موسسات خیریه خبر داد.

 معیشت مردم؛ مهمترین مساله حال حاضر است

جعفری؛ نماینده موسسه خیریه "پدر مهربان بقیع" نیز در ادامه نشست گفت: بعد از وقوع سیل در فروردین ماه سال گذشته، همکاری میان خیریه ها و موسسات مردم نهاد  گسترده تر شد. در حال حاضر مهمترین مساله بحث معیشت مردم است. ما در این موسسه تا امروز حدود 2 میلیارد تومان برای معیشت نیازمندان هزینه کرده ایم. وزارت رفاه باید پشتیبان و حمایت کننده موسسات خیریه باشد. ما نیاز به حمایت این وزارتخانه داریم که بتوانیم اقلام مورد نیاز برای تهیه بسته های معیشتی را خریداری کرده و در اختیار نیازمندان قرار دهیم. زمانی خیریه ها دست دولت را می گیرند الان هم دولت دست موسسات مردم نهاد و خیریه ها را بگیرد.

 لزوم مجمع نیکوکاری خودجوش مردمی

 حاج حسین یکتا؛ مدیرعامل "جمعیت نیکوکاری امام‌رضایی‌ها" گفت: ماموریت اصلی ما در این خیریه، رسیدگی به فوریت هاست؛ مثل سیل، زلزله و ... نظر ما این است که سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر را همین خیریه ها و موسسات مردم نهاد تشکیل دهند.

 وی افزود: خیریه ها به تنهایی نمی توانند کاری در حوادث انجام دهند اما با حمایت هلال احمر، حلقه های واسط بین مردم و حاکمیت در سطوحی پایین تر از سطح موسسات و ارگان های دولتی شکل می گیرد. باید با حمایت از خیریه ها، مجمع نیکوکاری خودجوش مردمی  شکل بگیرد که قدرت اقناع کنندگی داشته باشند نه ابلاغی. اگر این مجمع های نیکوکاری شکل بگیرند قطعا در جامعه ماندگار تر و پایدارتر خواهند بود.

 وی گفت: با کمک و حمایت هلال احمر که قدرت بیشتری به عنوان یک ارگان بشردوستانه دارد و نهاد مردمی شناخته شده ای است، مجمع های خیریه واقعی که یک کار مشکل اما دانش بنیان است، می توانند شکل بگیرند. در این صورت با اصلاح زیرساخت ها، کمک های خیرین در سال گذشته به رقم بالاتری در سال جاری خواهد رسید.

 تسهیل دریافت مجوز فعالیت خیریه ها

خانم گیتی نژاد؛ موسس موسسه "مهر گیتی" هم گفت: اجازه دهید مطالبه گری موسسات و نهادهای خیریه بیان و مطرح شود. خیریه ها می خواهند برای خدمات موثرتر با هم متحد باشند. همچون همکاری موثر خیریه ها  در کمک رسانی به سیل زدگان در سال گذشته، این تقاضا را داریم که خیریه ها بتوانند به راحتی مجوز دریافت کرده و فعالیت کنند.

 ارائه بیشترین و موثرترین خدمات با حمایت هلال‌احمر

 خانم دکتر کاوه؛ مسئول خیریه "فرزندان حضرت زهرا(س)" هم با بیان اینکه ما تجربه موفقی از همکاری با هلال احمر با ارائه بیشترین و موثرترین خدمات در کوتاهترین زمان ممکن را داشته ایم، افزود: واقعیت این است که در حوادث گذشته، هلال احمر تمام سیستم کمک رسانی خود را در اختیار خیریه ها قرار داده است.

 وی گفت: زمانی که ما با ماشین هلال احمر و با کاور و لباس هلال احمربرای کمک می رویم، تمام مسیرها برای کمک رسانی باز است و بسیاری از افراد جامعه به همان لباس هلال احمر اعتماد دارند و هلال احمر را از خودشان می دانند. به طور مثال زمانی که ما با هلال احمر همکاری می کنیم، بار کمک های خود را در انبارهای هلال احمر در تهران تحویل می دهیم و بدون هیچ هزینه حمل و نقل و ... و در کمترین زمان این بارها را در خوزستان برای توزیع میان حادثه دیدگان دریافت می کنیم.

 کاوه افزود: امکانات هلال احمر، فرصت مغتنمی برای خیریه ها به وجود آورده است. ما هرگز با توان و ظرفیت خود نمی توانیم اقلام مورد نیاز حادثه دیدگان یا نیازمندان را به نقاط صعب العبور بدون حمایت هلال احمر و بدون استفاده از بالگردهای امدادی این جمعیت برسانیم. البته ایرادات و کمبودهایی وجود دارد اما این موضوع کاملا به هلال احمر بستگی دارد که در بحران های بعدی، خیریه ها با قدرت بیشتر بخشی از هلال احمر باشند. وقتی هلال احمر در دورترین نقاط کشور دفتر و نمایندگی دارد دیگر نیازی نیست که یک خیریه برای برآورد نیازها، خودش نیرو به نقاط محروم و دورافتاده بفرستد بنابراین خواهش من این است که داوطلبان هلال احمر، داوطلبان خیریه ها باشند و داوطلبان خیریه ها و موسسات مردم نهاد، داوطلبان هلال احمر. این فرصت فوق العاده ای است که بتوانیم بیشترین خدمات را با کمترین هزینه و در بهترین مکان مورد نیاز ارائه دهیم.

 ما را پیمانکار نکنید

 اکبر رجبی مشهود؛ مدیرعامل "جمعیت طلوع بی نشان ها" هم در این نشست گفت: تعدادی از دوستان و همکاران ما در خیریه های کشور از چنان سرمایه اجتماعی بالایی برخوردارند که اگر اراده کنند می توانند کارهای بسیار بزرگی انجام دهند.

 رجبی تاکید کرد: در فعالیت های بشردوستانه، سه موضوع پیوند اجتماعی، سرمایه اجتماعی و زیرساختهای اجتماعی از اهمیت خاصی برخوردار است.

 رجبی گفت: ارگان های دولتی، پول و منابع اعتباری دارند اما آنچه مهم است، سرمایه اجتماعی است. گاهی وقت ها نهادهای دولتی روحNGO  (سازمان مردم نهاد) را از ما می گیرند و ما را به CBO (سازمان اجتماع محور) تبدیل می کنند و ما پیمانکار آنها می شویم اما سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر از ما حمایت و با ما مثل خودمان رفتار کرد. به همین دلیل هر زمانی که سازمان داوطلبان از ما درخواست کند، برای کمک می آییم.

4006004/20/2020 2:48:19 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/04/202004105670456449_Thum.jpg
4006004/20/2020 2:48:19 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/04/202004105679213945_Thum.jpg
4006004/20/2020 2:48:19 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/04/202004105717038877_Thum.jpg
4006004/20/2020 2:48:19 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/04/202004105818029581_Thum.jpg
4006004/20/2020 2:48:20 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/04/202004105555491016_Thum.jpg
4006004/20/2020 2:48:20 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/04/202004105584372122_Thum.jpg
4006004/20/2020 2:48:20 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/04/202004105575614625_Thum.jpg
4006004/20/2020 2:48:20 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/04/202004105549342136_Thum.jpg
4006004/20/2020 2:48:19 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/04/202004105780204650_Thum.jpg
4006004/20/2020 2:48:19 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/04/202004105662071612_Thum.jpg