Print Logo
جمعه 29 فروردین 1399 ساعت 09:46

به نام دلیرمردان ارتش


29 فروردین ماه، روز ارتش به نام وفاداری و عزم دلیرمردان و سنگر بانان ارتش جمهوری اسلامی ایران در حفظ حریم ایران اسلامی نام گذاری شده است که در ۲۶ فروردین سال ۱۳۵۸، توسط معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) طی پیامی به ملت بزرگ ایران،  به این نام بزرگ اعلام فرمودند.

این ابتکار امام (ره) در ارتقاء جایگاه و اهمیت دادن به ارتش، زمینه ساز ایجاد روح همبستگی و وحدت بیشتر نظامیان از یک سو و ملت شریف و بزرگ ایران از سوی گردید تا همه ساله به بهانه این روز بزرگ، دلاورمردی ها و رشادت های آنان گرامی داشته می شود و با عرضه و نمایش دستاوردها و رژه نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران، اقتدار کشور به نمایش درمی آید و حضور مقتدارنه خود در دفاع از استقلال و امنیت کشور را اعلام می نماید.

اقدام و ابتکار امام خمینی(ره) به فاصله چند ماه بعد از پیروزی انقلاب و برگزاری همه پرسی در مورد نظام سیاسی کشور و رسمیت یافتن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران انجام شد که خود نشانه تدبیر معظم له در ارتقاء جایگاه ارتش در حفظ کیان ایران اسلامی بود و از ملت خواستند تا در این روز از ارتش اسلامی استقبال کنند و از آنان احترام برادرانه داشته باشند و پشتیبانی خود را از ارتش اعلام نمایند چرا که ارتش اکنون در خدمت ملت و اسلام است.

حضرت امام خمینی(ره) بسیار هوشمندانه در دوران مبارزه و پس از پیروزی، با توجه به اهمیت وجود ارتش کارآمد و همراه با ساختار نظام مقدس جمهوری اسلامی تاکید داشتند که با توجه به وابستگی رژیم پهلوی به استعمارگران، ارتش مستقل، کارآمد، در خدمت کشور و ملت  نداریم چنانچه در بیاناتی نیز فرمودند : وقتی که به ارتش نگاه می کنیم، ارتشی است تحت فرمان مستشارهای آمریکا، ارتشی که استقلال ندارد، ارتشی که خودش نمی تواند یک کاری را انجام بدهد، مستقل نیست در کارش، ۶۰ هزار مفت خور آمریکایی آمده به اسم مستشار، حالا دیگر چه می کنند من نمی دانم. اما ارتش ما تحت نظر آن هاست، پس ما ارتش نداریم و در جای دیگری تاکید داشتند: در رژیم های غیرتوحیدی و غیراسلامی، دولت ها از ملت جدا هستند، ارتش از ملت جداست و با جدا بودن ارتش از ملت، و دولت از ملت، و رژیم ها از ملت، رژیم ها متزلزل اند، نمی توانند استقلال خودشان را حفظ کنند، نمی توانند در مقابل اجانب پایدار باشند.

اما در عین حال معمار کبیر انقلاب ارتش را بخش جدایی ناپذیر از کیان جمهوری اسلامی ایران می دانستند که باید در خدمت و همراه با نهضت انقلاب اسلامی قرار گیرد و به همین دلیل بارها و بارها از ارتش برای همراهی و عدم برخورد با ملت در مبارزه برای سرنگونی رژیم پهلوی تاکید داشتند و از سوی دیگر از رویارویی مردم نیز با ارتش پرهیز می دادند چنانچه شاهد بودیم در رویارویی ارتش با نهضت، مردم به آنان گل تقدیم کردند و انان را برای پیوستن به ملت و نهضت دعوت می نمودند و فریاد می زدند : ارتش برادر ماست، خمینی رهبر ماست.

نتیجه این اقدامات، فرار بسیاری از نظامیان و سربازان از پادگان ها، جدا شدن برخی از سران و فرماندهان از همراهی با رژیم پهلوی و همراهی بیش از پیش ارتش با مردم بود و توانستند همزمان با اوج گیری و تقویت نهضت در پیشبرد اهداف خود، ارتش را نیز همراه نمایند تا جایی که حتی  تلاش های ژنرال هایزر برای انجام یک کودتای آمریکایی از سوی ارتش نیز ناکام ماند.

اولین بخش از ارتش، نیروی هوایی بود که در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به مردم و امام امت پیوست و  در جریان اعلام حکومت نظامی در روز ۲۱ بهمن، از سوی رژیم شاه، بخشی از ارتش علیه بخش دیگر به پا خاست و به همراه مردم توانستند بر تعدادی از عناصر گارد شاهنشاهی که هنوز وفادار به رژیم سلطنت بودند، غلبه یابند و نهایتا نیز با پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) از نظامیان خواستند که حافظ تجهیزات و امکانات ارتش باشند و از آنها به عنوان غنایم ملت در درگیری با رژیم شاهنشاهی محافظت کنند و به این ترتیب، ارتش برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حفظ شد.

4006004/17/2020 9:43:54 AMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/04/202004109898530766_Thum.jpg

در ادامه و در جنگ تحمیلی نیز ارتش با قوت و اقتدار در حفظ کیان اسلامی حضور دلاورمردانه داشت و شهدای زیادی را به نظام و انقلاب تقدیم نمود و با خون خویش نهال نوپای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را آبیاری نمودند.

امروز نیز ارتش دلسوز و همراه ملت در تمامی صحنه ها حضور یافته و با رشادت و جوانمردی در برابر هر گونه دشمنی و نگاه خصمانه ایستادگی می کند و علاوه بر آن چه در صحنه نظامی مقتدرانه ایجاد نموده، در صحنه های اجتماعی و بعضا مشکلات مختلفی که مردم و نظام را مانند سیل، زلزله و ... کشور را با چالش مواجه می نمایند همگام و همراه، دلسوزانه خدمت رسانی می کنند و هم اکنون نیز شاهدیم در جریان شیوع ویروس کرونا با تمام قوت و امکانات در صحنه حضور دارند.

 ۲۹ فروردین، روز تشکیل ارتش جمهوری اسلامی ایران را به محضر همه امت و به ویژه دلیرمردان ارتش تبریک عرض می کنیم و توفیق و سربلندی را برای ایران اسلامی آرزومندیم

 

پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر