Print Logo
به مناسبت سالروز میلاد حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان یکشنبه 17 فروردین 1399 ساعت 00:19

جوان و جوانی/ بیانیه گام دوم انقلاب و توجه به نقش جوانان


یازده شعبان در تقویم رسمی کشور روز میلاد حضرت علی اکبر (علیه السلام) و روز جوان نام گذاری شده است و اهمیت دادن به این مسئله مهم به منظور ترغیب جوانان به بهره‌مندی از فرصت جوانی و پیمودن مسیر سعادت و خوشبختی در زندگی دنیا و همچنین حرکت در جهت تعالی و رشد معنوی است.

دوران جوانی بستر دانستن همه بود و نبود های زندگی است. دورانی طلایی که عموماً فرد در آن دوران قدرش را نمی داند و در مقابل سالمندان و پا به سن گذاردگان که چندی پیش از این دوران گذر کرده‌اند خوب آن را می شناسند، لیکن هرگز نمی‌توانند به چنین زمان ارزشمندی بازگردند.

جوان با روحیات خاص و ماجراجویانه خود، سعی در کشف بسیاری موضوعات و کسب تجربه از قرار گرفتن در عموم مسائل می نماید، اما اغلب با مخالفت افراد بزرگتر از خود روبرو می شود، چرا که آنان این روزها را سپری کرده و بلکه طعمه خطرات و مشکلات این مسیر شده‌اند. از این روست که همواره اندیشمندان و روان شناسان بر این مسئله تاکید می‌کنند که باید زبان برخورد با جوان را فرا گرفت و به مسیر صحیح آن رسید. باید او را درک کرده و در هر حال همسو با جریان زمانی زندگی او با وی برخورد نمود.

جوانی بهار زندگی هر فرد است نهال های نوپای نوجوانی حالا قد می‌کشد، آرام‌آرام شاخ و برگ می گیرد. روحیات آرمانگرایانه یک جوان می تواند با پرورش صحیح به یک باور عینی در آینده او تبدیل شده و طراوت، شادابی، تحرک و پویایی اش، قدرت دستیابی به مرتفع‌ترین قله‌های موفقیت و افتخار را دارد، اگر و تنها اگر این مسائل را جوانی گذرانده های اطرافش جدی بگیرند.

از منظر دیگر دوران جوانی با رویکرد های مثبت و منفی خود دورانی حیاتی برای درک بسیاری از حقایق است.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز در همین زمینه می‌فرمایند: به شما در خصوص جوانان و نوجوانان به نیکی سفارش می کنم، زیرا آنها دلی رقیق‌تر و قلبی فضیلت پذیرتر دارند. زمانی که خداوند مرا به پیامبری برگزید تا مردم را به رحمت الهی بشارت دهم و از عذابش بترسانم، جوانان سخنانم را پذیرفتند و با من پیمان محبت بستند ولی پیران مخالفت کردند و از قبول دعوتم سر باز زدند.

از دیگر ویژگی های این دوران ناب در زندگی هر فرد قدرت کسب مهارت ها، آموزش ها و روش حل مسائل است.

فطرت یک جوان همواره حقیقت جو و دوست دار فعالیت‌های خیرخواهانه و کمک به سایرین است. این یک ویژگی ذاتی است که بالفطره در جوانان وجود دارد. از سوی دیگر جوان همواره در طول دوران شباب به دنبال یافتن الگویی برای تغییر و بهره گیری از سبک و منش عضو در زندگی است. به همین دلیل برنامه ریزی با در نظر گرفتن این موقعیت ها در نسل جوان می تواند آینده ای روشن برای آنان رقم زند.

حضرت علی اکبر(ع)، مظهر شجاعت و فداکاری

شاید این مهم با در نظر گرفتن سالروز میلاد حضرت علی اکبر (علیه السلام) به عنوان روز جوان، بتواند چراغ راهی روشن برای نسل تازه نفس و سرزنده ایران اسلامی باشد. الگوی از جوانی بی نظیر در شجاعت و فداکاری، ادب و احترام و بصیرت شناس.

در صحنه پرتلاطم عاشورا چنان تعادلی در رفتار و گفتار نشان داد و تنها به رضا و تسلیم الهی اندیشید که حیرت و شگفتی دیگران را برانگیخت. علاقه به قبول مسئولیت از سوی جوانان یکی دیگر از معیارهایی است که جوانان را به ظرفیت بی‌نظیر برای کشور تبدیل کرده و با قرار دادن آنها در این مسیر البته با بهره گیری از تجارب گذشته، پیشرفت های ارزشمندی را به ارمغان خواهد آورد.

تکیه بر جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب

در اهمیت مسئله مسئولیت پذیری جوانان باید به این نکته اشاره کرد و یادآور شد که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب خطاب به ملت ایران، محور اصلی سخنان و رهنمودهای ایشان جوانان هستند، به گونه ای که جوانان را محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی دانسته و اشاره می کنند: مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان،فعالان جوان در همه میدان های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین المللی و نیز در عرصه های دین و اخلاق و معنویت و عدالت باید شانه های خود را به زیر بار مسئولیت دهند.

خلاقیت، نگاه نو به مسائل، وجود اندیشه های به روز و کارآمد همراه با نیروی جوانی از دیگر ظرفیت هایی است که یک جوان می تواند با پرورش صحیح آنها هم برای آینده خویش و هم برای آبادانی وطن از آن بهره برداری و استفاده کند.

جوانی حقیقتاً سرمایه ای است بسیار ارزشمند که وصف زوایای مختلف آن در این مجال نمی گنجد، لیکن نباید آن را به تاراج زمان داد، چرا که هرچه در چنگال زمان افتاد برگشتنی نیست.

پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر