Print Logo
پنج‌شنبه 29 اسفند 1398 ساعت 18:07

نیم نگاهی به آخرین شماره سال 98 ماهنامه مهر و ماه


پنجاه و چهارمین شماره نشریه «مهروماه» به همت معاونت فرهنگی و امور آموزشی و پژوهشی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر منتشر شد.

در این شماره و در یادداشتی با عنوان "رنج و مهر" ، یاسر احمدوند معاون فرهنگی و امورآموزشی و پژوهشی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر و سردبیر ماهنامه در آخرین شماره سال 98 که پنج سال ارائه شده است به موضوع شیوع ویروس کرونا و درس هایی که می توان از آن گرفت پرداخت و نوشت :

آخرین شماره مهروماه در سال نود و هشت را پیش ‌رو دارید. همراهی ما پنج‌ ساله شد. درباره انتشار مداوم نشــریه‌ ای به مدت پنج ســال لازم اســت نکاتی گفته شــود که می‌گذاریم برای شــماره نخست سال آینده. اگر عمری برای من ونشریه باقی بود دراین ‌باره سخن خواهم گفت. اما آنچه لازم است در این روزهای پایانی سال درباره آن تامل کنیم، حال و احوال ما در پایان امسال و آغاز سال جدید اســت.

کشــوردر ســال نود و هشــت رخدادهای گوناگونی را پشــت سر گذاشت. عجیب‌ترین آنها هم گسترش ویروس کرونا در همه کشور است. عده‌ای از مردم به این بیماری مبتلا شده‌اند و متاسفانه عده‌ای درگذشته‌اند. این ذره کوچک نادیدنی، بشر را در همه این کره خاکی مستاصل کرده است. از پیشــرفته‌ترین کشــورها و پولدارترین افراد تا فقیرترین کشــورها و انســان‌ها همه درمعرض ابتلا به این بیماری قراردارند.

عده‌ای از چهره‌های مشــهور گرفتار این ویروس شــده‌اند وعده بیشــتری از هراس خود را قرنطینه کرده‌اند. دوره عجیبی اســت فشــارهای روانی بر جان مردم ســنگین اســت. سایه بیماری و مرگ ودفن غریبانه بر سر همه سایه افکنده است. عدالت در ترس برقرار است. مرگ آگاهی را هیچ‌گاه اینطور فراگیر درک نکرده بودیم. هزار واعظ وارسته هم از مرگ اگرسخن می‌گفتند چنان‌که این ذره ناپیدا اثر کرده است همگان را چنین متاثر نمی‌کرد. حالا بشر درمانده است با این پدیده ناشناخته و فراگیر و بدون مرز. تا کی و کجا باید تحملش کند؟ نمی‌داند. چگونه مهارش کند؟ نمی‌داند. ســوال ها بی‌جواب ‌اند و مردم مضطرب. گویی وصفی از قیامت تجلی کرده اســت: یوم یفر المرء من اخیه و امه و ابیه و صاحبته و بنیه. باید از یکدیگر دور شد حتی از نزدیکترین کسان خویش :

سرها در گریبان است کسی سر بر نیارد کرد پاسخ گفتن و دیدار یاران را

...و گر دست محبت سوی کس یاری

به اکراه آورد دست از بغل بیرون

البته که به اکراه همدست نباید داد. این وصف آخرالزمانی انسان است. رنج بشر حالا شکلی غریب یافته اســت. ســال گذشــته این روزها دغدغه‌ها در حد نه به خرید آجیل و از این دســت مســایل بود.

حالا عزیزانی از دســت می‌روند. تنها و غریب در عمق زمین به خاک ســپرده می‌شــوند و بســتگان در سوگشان در مجلسی جمع نمی‌شوند.

 لازم اســت بشــر با خود خلوت کند. چه به دســت آورده و چه از دســت داده اســت. در کدام مســیر پا گذاشــته و دلبســتگی و وابســتگی‌اش را چگونه تعریف کرده اســت؟ رنج‌ها هم می‌توانند نو باشــند .  این رنج نو را باید در سال نو کاوید.

از وظایف هلال احمر آرام ساختن روان بشر از رنج است. درباره ایــن رنــج بایــد در هلال  کاری عمیــق صــورت بگیــرد. رنج با زخم متفاوت اســت. آرام ســاختن درد و بهبود زخم کاری عملیاتی و اجرایی است. این کار را نیز اعضا و داوطلبان و کارکنان در بخش‌های مختلف مخصوصا درحوزه‌های درمان به عهده دارند و انصافا زحمات زیادی را نیز متحمل شده‌اند. سعی‌شان مشکور. اما رنج را که با روح و روان ارتباط دارد چگونه باید زدود؟ البته که هر رنج موهبتی اســت برای ســاخته شــدن و رشــد، چنان ‌که در تمرینات ســخت برای آماده ســازی جســم و جان در رشــته‌های مختلف به چنین تمارین ســختی تن در می‌دهند لکن این رنج جمعی در صورتی جامعه ما را اعتلا می‌بخشد که جامعه آگاهانه با آن مواجه شود. خوب آن را بفهمد.

این رنج بزرگترین نیروی ســازنده انســجام وخواســت ملی اســت. بزرگترین قلعه همدلی را می‌سازد.  مفهوم مخدوش شــده دل‌های همراه را دوباره ترمیم می‌کند. این رنج می‌تواند مقدس باشــد اگر از آن فرزندی به دنیا بیاید که مهر نام داشته باشد. مهر زیر بنای ساخت هر جامعه‌ای است. مهر یعنی هوای یکدیگر را داشته باشید . یعنی یکدیگر را توصیه کنید به صبر به حق. .

این رنــج فرصــت کوتــاه را یــادآوری می‌کنــد و بی‌ مقــداری بســیاری از تلاش ‌هــا و خواســته‌ها را هویدا می‌سازد. عمر حقا کوتاه است و شیشه عمر حقا شکستنی و در معرض هزار سنگ بال.

 امیــد کــه ایــن ویــروس بتواند کشــور را  از بیماری‌هــای حــرص و طمــع و خودبینــی رهــا ســازد. عیــوب ساختارهای رسمی و اداری کشور را نمایان سازد و عزم مدیران را راسخ کند

شماره پنجاه و چهارم ماهنامه در بخش راهبرد  مطالبی همچون عید برانگیختگی برای زدودن رنج‌های بشر، بعثت، بهار انسانیت است، فلسفه مبعث معرفت ‌زایی است، مبعث ازعلم واندیشه سخن می‌گوید، معجزه پایدار،  پیغمبران برای برانگیختن عقول و بیدار کردن فطرت‌ها مبعوث شدند، درپس پرده هرچه بود، آمد، راهی برای نجات جهان، بزرگ ‌ترین حادثه عالم ، ولادت شریف ‌ترین ارزش‌ها، عالم نور را ارائه نموده  و پس از آن هم در پخش در پرتو معنا می توانید بیت‌ الغزل سلسله انسانیت، فرزند آفتاب، چشمم در قیامت با توروشن می‌شود، پیک محبت، نیازمند امید، انتظاروآمادگی هستیم و بزرگ ‌ترین مناجات عرفانی درخلوتگاه انس را دریافت نمایید.

فصل اندیشه این شماره هم به مطالبی مانند اوست که می خنداند، شادی با نشاط متفاوت است، دوری از حکمت، انسان را از شادی جدا کرده است، جستجو در هزارتوی زندگی در پی شادکامی، نشاط اجتماعی با تقویت هویت فرهنگی به دست می‌آید و ... اختصاص یافته است.

همسفر، کوثر و کتابخانه جهان قسمت های دیگر این شماره نشریه مهر و ماه می باشد.

پنجاه و چهارمین شماره ماهنامه مهر و ماه3/19/2020 6:01:08 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/03/202003102661640977_Thum.jpg
دریافت فایل