Print Logo
گزارشی از مشارکت طلاب و روحانیون در پویش «ماـکروناـراـشکست-می‌دهیم» جمعه 23 اسفند 1398 ساعت 07:33

رویدادی  برای «ما» شدن


تیتر خبر این بود: «طلاب یاری‌گر». عکس هم تصویری از تعدادی از طلاب را نشان می‌دهد که با حضور در یکی از بیمارستان‌‌های کشور اقدام به ارائه خدمات می‌پردازند. خبر و تصویری که در روزهای اخیر با واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی همراه شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر برخی از کاربران در توصیف این اتفاق نوشته‌اند و آن را تابلویی دوست‌داشتنی از مردم ایران که نشان‌دهنده وحدت میان آ‌نها است، دانستند.

برخی دیگر هم حضور روحانیت بدون هیچ توقعی و تنها بر اساس تکلیف و رسالت ذاتی خود در دفاع از اسلام و انقلاب را برگرفته از تعالی و آموزه‌های دینی عنوان می‌کنند. انتشار عکس‌هایی از روحانیون خندان و روحانیونی که در فعالیت‌های اجتماعی همراه شدند، در سال‌های جدید در فضای مجازی با بازخوردهای بسیاری همراه شد. مشارکت طلاب و روحانیون در مقابله با کرونا نیز موضوعی است که این روزها در میان کاربران فضای‌ مجازی با برداشت‌های مختلفی مواجه شده است. گروه‌های مختلف جهادی در میان طلاب و روحانیون سعی‌کرده‌‌اند با برنامه‌ریزی در عرصه پیشگیری و توزیع بسته‌های بهداشتی فعالیت وحضور داشته باشند، طلاب و روحانیون استان گیلان یکی از این گروه های جهادی هستند که آستین خود را برای فعالیت داوطلبانه بالا زده‌اند.

 

مشارکت یک صد طلبه و روحانی در گیلان

بنا به گفته مسئول نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر گیلان ۱۰۰ طلبه و روحانی در قالب تیم‌های مختلف آماده خدمت رسانی به مردم و کادر درمانی استان هستند.

حجت الاسلام و المسلمین امیر چهری با اشاره به اینکه این تیم‌ها با هماهنگی نهاد های مختلف تبلیغی و فرهنگی استان شکل‌ گرفته‌اند، افزود: در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده است یک تیم از روحانیون مستقر در بیمارستان های رشت احکام شرعی مربوط به جان باختگان کرونایی را انجام دهند.

بنا به گفته حجت الاسلام و المسلمین چهری بعد از فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم اجرای احکام شرعی برای بیماران جان باخته در بیمارستان ها، یک تیم ۱۰۰ نفره از طلاب و روحانیون شهر رشت با هدایت نماینده ولی فقیه در استان تشکیل شد و این مهم را دنبال می کنند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان گیلان مبارزه با ویروس کرونا را بر هر ایرانی فریضه و تکلیف دانست و اظهار کرد: به دنبال شیوع بیماری کرونا در گیلان جمعی از طلاب و روحانیون جهادی در پاسخ به فراخوان عمومی کمک به کادر درمان و خدمات رسانی گرد هم جمع شدند.

وی با بیان اینکه روحانیون داوطلب آماده خدمت رسانی به مردم و کادر درمانی استان هستند، عنوان کرد: تمام فعالیت‌های روحانیون و طلاب زیر نظر کارشناسان وزارت بهداشت و درمان دنبال می‌شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر گیلان با اشاره به استقرار روحانیون و حضور میدانی در بیمارستان ها، خاطرنشان کرد: شیوع کرونا انجام برخی از مباحث شرعی درباره غسل و کفن و نماز میت را با نگرانی‌هایی روبرو کرد، به همین دلیل این روحانیون موضوعات مربوط به غسل و کفن جان باختگان را انجام می دهند. همچنین آنان با حضور در مراکز درمانی قدردان خدمات مدافعان عرصه سلامت یعنی پرستاران و کادر درمانی هستند.

وی بیماران و کادر پزشکی و پرستاران را نیازمند روحیه بخشی در راستای مبارزه با ویروس کرونا دانست و اضافه کرد: تعدادی از روحانیون با حضور در بیمارستان ها به بیماران روحیه می دهند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه اقشار مختلف مردم اعم از روحانی، فرهنگی، اقتصادی، کارمند، کارگر و ... برای شکست کرونا تا آخرین لحظه در کنار هم خواهند بود، خاطرنشان کرد: تا ریشه کن شدن بیماری کرونا همکاری و تعاون ادامه خواهد داشت.

 

مشارکت بیش از200 طلبه داوطلب در استان مرکزی

استان مرکزی نیز یکی از استان‌های پر خطر در زمینه شیوع ویروس کرونا در جامعه است به همین منظور جمعیت هلال احمر استان در جلسات متعدد با مسئولان اقدامات مختلف داوطلبانه‌ای را هماهنگ و برنامه‌ریزی کرده است و مشارکت طلاب استان مرکزی نیز یکی از همین برنامه‌ریزی‌های است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا میرهاشمی مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر از فعالیت بیش از 200 طلبه روحانی در این عرصه خبر داد و گفت: در راستای مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در جامعه، گروه‌های جهادی توسط طلبه‌های داوطلب تشکیل شد و تعداد230 طلبه و روحانی در قالب گروه‌های جهادی ساماندهی شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا میرهاشمی افزود:  طلبه‌های داوطلب توسط نیروهای هلال احمر آموزش دیدند تا بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی برای ارائه خدمات درمانی به بیمارستان‌ها اعزام شوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات توزیع اقلام بهداشتی با همکاری ائمه جماعت مساجد است و ماسک‌های مورد نیاز در نقاط محروم شهرستان اراک توزیع می‌شود که توسط خیرین تهیه شده است.

بنا به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین میرهاشمی این ماسک‌ها لزوم اجرای احکام شرعی برای بیماران جان باخته، ارائه آموزش و برنامه‌ریزی جهت قدردانی از فعالان حوزه سلامت از دیگر فعالیت‌های طلاب و روحانیون استان مرکزی در پویش «ما کرونا را شکست می‌دهیم» می باشد.


 

چطور یک طلبه داوطلب شویم

کانون‌های طلاب هلال احمر برای جذب، آماده‌سازی و به کارگیری طلبه‌های مدارس و حوزه‌های علمیه تشکیل شده‌اند. اعضای کانون‌های طلاب مانند اعضای دیگر سازمان‌ها در طرح‌های مختلف مانند کاروان‌های نیکوکاری، اردوهای آموزشی و امدادی شرکت می‌کنند.

اعتماد و اقبال عمومی مردم نسبت به طلاب باعث می‌شود این اعضا بتوانند در دورترین نقاط کشور و روستاها اندیشه نوع دوستی و خدمات بشردوستانه را ترویج دهند.

اعضای کانون‌های طلاب بعد از ۲۹ سالگی می‌توانند براساس نیاز با سازمان امداد و نجات همکاری کنند و مهارت و آمادگی لازم برای حضور در حوادث را به دست آورند.

در حوادثی مثل سیل و زلزله حضور روحانیون در منطقه باعث قوت قلب بازماندگان و اطمینان خاطر آنها نسبت به خاکسپاری صحیح عزیزان‌شان می‌شود.

امدادگران طلبه علاوه بر انجام احکام شرعی مورد نیاز در زمان بحران می‌توانند در ارایه خدمات امداد و نجات با سازمان همکاری کنند.

درحال حاضر بیش از ۲۰۰ کانون طلاب در مدارس و حوزه‌های علمیه کشور تاسیس شده است.