Print Logo
چهارشنبه 7 اسفند 1398 ساعت 19:14

برگزاری جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با حضور رئیس‌جمهور


جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور و ارائه گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر به نقل از تارنمای این جمعیت ، در این جلسه که دبیرکل هلال‌احمر نیز حضور داشت، دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری تلاش‌ها برای مهار و تلاش در مسیر ریشه کنی بیماری کرونا در کشور را امیدوارکننده خواند و با قدردانی از همه پزشکان، پرستاران و کادر درمانی تاکید کرد که تصمیمات ستاد  ملی مبارزه با کرونا لازم الاجراست و اجتماعات غیرضروری با توصیه ستاد تعطیل می‌شود. گزارشی که وزیر بهداشت و درمان در آغاز جلسه دادند، گزارش امیدوارکننده‌ای بود. بر این مبنا که حرکت به سمت کنترل این ویروس است و مراجعه‌کننده‌ها در بسیاری از شهرهایی که در روزهای پیش زیاد بوده، به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین تاکید کرد: که از روز شنبه کار و فعالیت در کشور باید به صورت آنچه که در هفته‌های گذشته جریان داشته، ادامه یابد و هراس افکنی و تلاش برای به تعطیلی کشاندن کشور، توطئه دشمنان است.

رئیس‌جمهور همچنین گفت: می‌خواهم تأکید کنم امکانات بهداشتی و پرسنل متخصص و دلسوز ما جزو بخش‌های نمونه کشوری است و همه مردم می‌توانند به طور کامل به این بخش اعتماد کنند و همیشه در همه مقاطع فعال بودند و در چند ماه پیش هم که ویروس آنفلوآنزا نوع بی، جامعه را تهدید می‌کرد به خوبی تلاش و  این ویروس را کنترل کردند و اکنون هم مطمئن هستیم که این پرسنل در کوتاه‌ترین زمان ممکن کنترل را انجام خواهند داد و مردم نباید نگران باشند، ضمن اینکه مردم باید همکاری کامل کنند همانطوری که تا امروز همکاری کامل کردند.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل‌های لازم از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر می‌شود و مرجع هم برای مردم صدا و سیما باشد، افزود: صدا و سیما مرجع اصلی ما است و همه توصیه‌هایی که از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و توسط صدا و سیما اعلام می‌شود، برای مردم باید اهمیت داشته باشد و همه به آنها توجه کنند و برای اجرای آنها تلاش نمایند. کار و فعالیت در کشور هم باید به صورت آنچه که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته بوده ادامه پیدا کند، منتها هر کجا که جمعیت و اجتماعی است، باید همه مراقبت‌های لازم پزشکی را انجام دهیم. همه باید به تمام مراقبت‌های بهداشتی که توصیه می‌شود، عمل کنند. اگر مدرسه، دبیرستان، ‌دانشگاه و کارگاهی است، همه باید دقت کنند آن مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی را انجام دهند، اما همه باید کار و فعالیت کنیم و این یکی از نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان ما است که با هراس‌ افکنی زیاد در جامعه، کشور را به تعطیلی بکشانند.

دکتر روحانی گفت: همه باید مشغول به کار خودمان باشیم و فعالیت کنیم و همه باید مراقب باشیم. اگر موردی را دیدیم، شکی کردیم و فرد مشکوکی بود، به بیمارستان ببریم و الحمدالله بیمارستان‌های ما مجهز هستند و در این جلسه هم نیروهای مسلح قول دادند که از همه امکانات خودشان در این زمینه استفاده می‌کنند. اگر تخت بیمارستانی مورد نیاز باشد، نیروهای مسلح ما آماده‌اند اگر در جایی بیمارستان صحرایی فوری مورد نیاز باشد، آماده‌اند. بنابراین نیروهای مسلح به طور کامل در کنار این ستاد ملی و در کنار وزارتخانه هستند برای اینکه مشکلی برای درمان مردم پیش نیاید.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در این جلسه اطمینان داد که همه تولیدگرهایی که در زمینه مواد ضدعفونی، شوینده‌ها و ماسک فعال هستند، خوشبختانه متعهدانه و شبانه‌روز فعالیت می‌کنند. توصیه ستاد ملی این است  که اجتماعات غیرضرور در کشور ما انجام نگیرد. یک وقتی اجتماعی است لازم، ضروری و واجب است. جایی که مستحب است، واجب نیست، مراقبت کنند حتی برای اماکن متبرکه که برای ما بسیار مقدس و مورد توجه مردم هستند ولی اینجا توصیه پزشکی و بهداشتی را همه باید مراعات کنند. اجتماع کمتری شود، اگر جمعیتی است باید همه مراقبت‌های بهداشتی خودشان را انجام دهند. از لحاظ شرعی نیز چون مصوب شورای عالی امنیت ملی است و رهبری معظم آن را تأیید فرمودند و گفتند باید همه اطاعت کنند. 

رئیس‌‎جمهوری به موضوع آموزش مردم اشاره کرد و گفت: الحمدالله متخصصین و صدا وسیما که در این زمینه فعال بوده اند، فعالیت خود را افزایش دهند. واقعیت‌ها و همه چیز به مردم گفته شود، اگر در موردی مبتلا داریم به مردم گفته شود. اگر کسی خدای ناکرده فوت کرده باید به مردم اعلام شود. اگر عده‌ای هستند از بیمارستان‌ها مرخص شدند و دوره این بیماری را گذرانده‌اند به مردم اطلاع داده شود. اطلاع مردم برای ما اصل است. مردم ما باید به وزارت بهداشت که نظراتش از طریق صدا و سیما اعلام می‌شود اعتماد کنند. این اعتماد سرمایه اصلی ما است و در اینجا به فضای مجازی و برخی رسانه‌های معاند در دنیا که حرف‌های عجیب و غریب می‌زنند، هم مردم توجه نکنند و هم مسئولینی که در این زمینه مسئولیت دارند نسبت به فضای مجازی مسئولیت خودشان را انجام دهند. ان‌شاء الله با همکاری همدیگر از این مرحله حساس به سلامتی عبور خواهیم کرد و امیدواریم با کمترین مشکلات بتوانیم از این مسأله‌ای که برای کشور و برای بسیاری از کشورهای دنیا پیش آمده به سلامت همه عبور کنیم.

گفتنی است دکتر پیروی، دبیرکل جمعیت هلال احمر پیش از این جلسه از آمادگی کامل این نهاد امدادی برای کمک به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داده بود.

در این جلسه نیز هماهنگی های لازم در این خصوص صورت گرفت.