Print Logo
ایران؛ آبادانی و پیشرفت یکشنبه 20 بهمن 1398 ساعت 12:53

۴۱ سال ایستادگی برای صعود به قله های موفقیت


ایران در بهمن ۵۷ بود که تصمیم گرفت در جهان استقلال داشته باشد، ایرانی باشد که به دست فرزندان خودش رشد کند، ایرانی باشد که یک دنیا چشم طمع به این نقطه سرشار از منابع و ذخایر با ارزشش را از بین ببرد و روی پای خودش بایستد. ایران در ۵۷ تصمیم گرفت دست بیگانه را از این خاک قطع کند. ایران خواست که پیشرفت کند اما تحمیل جنگ هشت ساله به کشوری نوپا از نخستین دسیسه‌های گرگ سیرتان بود.

آن زمان بود که در بحبوحه ی جنگ، ایران، نیاز دسترسی به تکنولوژی‌های روز نظامی را درست زمانی احساس کرد که یک دنیا، حتی از فروش سیم خاردار به آن، امتناع می ورزیدند.

حالا اما با چهل و یک سال تلاش و پشتکار، شهاب ١و ٣، قدر، سجیل، قیام، فاتح، هرمز، خلیج فارس، حوت و عماد،
این موشک های آهنین، کابوس مرگبار دشمنان این مرز و بوم شده است.

پیشرفت های نظامی ۴۱ ساله انقلاب اسلامی در زمین و هوا حالا اقتدار ملی کشور را تضمین است. آنجا که شناورهای تندروی آذرخش، ذوالفقار و سراج حتی از سریع ترین در دنیا نیز سریع تر و دقیق تر عمل می کنند.

آنجا که پهپادهای ابابیل، مهاجر، هدهد و صاعقه، در کنار سیمرغی که حاصل ذکاوت مهندسینی است که آمریکای جنایتکار را هوشمندانه به دام انداختند و هیمنه ی دشمن را شکستند؛ آسمان را برای نااهلان جهان نا امن می کنند، یا ساخت ناوشکن جمارانی که انحصار تولید ناوشکن در جهان را می شکند، همگی گویای رشد و پیشرفت ایران اسلامی در این زمینه است.

از همین فضا که نگذریم دستیابی به تکنولوژی فضایی و حضور در فضا به عنوان دانشی استراتژیک و بسیار پیشرفته نیز سالهاست مورد مطالعه، تحقیق و بررسی دانشمندان ایرانی است.

تلاش هایی که از سال ۷۸ تاکنون نتایجی بسیار درخشان در کارنامه آن نقش بسته است.

از ماهواره مصباحی که به عنوان اولین تلاش اندیشمندان ایرانی برای ورود به باشگاه فضایی دنیا با کارشکنی‌های شرکای خارجی پروژه، موفق به پرتاب نشد و عزم، اراده و همچنین توجه به استفاده از ظرفیت های داخلی کشور را دو چندان کرد تا کاوشگر١، سفیر امید، رصد، نوید، کاوشگر پیشگام، کاوشگر پژوهش و ماهواره فجر که هر کدام به نحوی در رسیدن به نتایج مطلوب در این خصوص نقش خود را به خوبی ایفا کردند و ایران را در فهرست چند کشور دارنده این توان علمی بالا و پیشرفته در جهان قرار دادند، همگی گویای عزمی راسخ ایمانی قوی و عشق به این آب و خاک اند.

ایران اسلامی ۴۱ ساله اما از راهیابی و ورود به دانش لیزر به عنوان یکی از پیچیده‌ترین علوم نوین دنیا نیز بی‌بهره نبود.

دانشی که اکنون در کشور، از پزشکی تا کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ایران را در فهرست ١٠ کشور دارای این توانمندی علمی قرار می دهد.

در دانش سلول‌های بنیادی نیز این پیشرفت‌ها به چشم می‌خورد. فعالیت‌هایی موثر و کارآمد در پیوند مغز استخوان، ترمیم بافت آسیب دیده قلب، شبیه‌سازی سلول‌های بنیادی، تکثیر سلول‌های بنیادی بند ناف و ترمیم ضایعات نخاعی است که ایران را در جهان به رتبه پانزدهم می‌رساند. ایرانی که حالا سالانه ۴۰۰ پیوند سلول بنیادی را به دست فرزندان خود شاهد است.

فناوری نانو بخشی دیگر از کارنامه درخشان و پر افتخار پیشرفت های علمی ایران عزیزمان است.

ایران از ۵۷ تاکنون با رشد ۲۰ برابری تولید محصولات نانو که بیشترین آن نیز در موضوعات بهداشتی است به گواه مجلات و رسانه‌های معتبر جهانی در سال ۲۰۱۶ ششمین کشور دنیا در تولید مقالات فناوری نانو است.

دومین کشور مصرف کننده دارو در آسیا پس از گذشت ۴۱ سال از استقلال و پشتکار شبانه روزی از در حال حاضر تولید کننده داروهایی است که اغلب با هزینه های گزاف از خارج از کشور در دسترس بیماران قرار می‌گرفت یا این که تحریم‌های ظالمانه سلامت بیمار ایرانی را تهدید می‌کرد.

داروهای ضد سرطان، ام اس،  فاکتورهای خونی هموفیلی، قرص خوراکی تالاسمی و نقص سیستم ایمنی تنها بخشی کوچک از انبوه تولیدات دارویی جمهوری اسلامی ایران است.

نه اینها که ساخت پوست مصنوعی برای نخستین بار در جهان، نای مصنوعی، پیوند مغز استخوان و تولید قوی ترین چسب بافتی جهان نیز نشان از دستیابی دانشمندان ایرانی به دانش های روز پزشکی و دارویی جهان است.

اگرچه اینها تنها بخشی از پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران ۴۱ ساله است، اما افزایش ۱۳ برابری فضای آموزشی، پذیرش قریب به ۵ میلیون دانشجو در کشور، ایجاد و فعالیت بیش از ۳۶ پارک علم و فناوری، فعالیت بیش از ۸۰۰ مرکز پزشکی و تحقیقاتی و تولید سالانه ۳۰ هزار مقاله علمی زیرساخت‌های مناسب برای دستیابی به این موقعیت ها و پیشرفت است.

ایران علی‌رغم تحریم‌ها و تحمیل جنگ هشت ساله و البته رویارویی با انواع فتنه ها و توطئه های دشمنانش، امروز به رقیب بلامنازع کشورهای مدعی در دنیا مبدل شده است.

 

پایگاه اطلاع رسانی

حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر