Print Logo
چهارشنبه 25 دی 1398 ساعت 06:02

سدی محکم در برابر سیل؛ امدادرسانی ادامه دارد …


امدادگران هلال احمر ۸ روز است که شبانه‌ روزی و با تمام توان در حال خدمت رسانی به هموطنان خود در ۲۶ استان متاثر از حوادث جوی هستند و علاوه بر توان نیروهای انسانی همه امکانات و تجهیزات لجستیکی و امدادی هلال احمر نیز به کار گرفته شده تا مردم استان های سیل زده از خطرات بیشتر سیل و آب گرفتگی و برف و کولاک در امان بمانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر به نقل از تارنمای اطلاع رسانی این جمعیت، با گذشت ۸ روز از وقوع برف و کولاک و سیل و آبگرفتگی در ۲۶ استان کشور، همچنان هموطنانمان در چند استان با این حوادث دست و پنجه نرم می‌کنند و متحمل خسارت های فراوان شده اند. در این میان متاسفانه ۵ نفر از هموطنان در سیلاب شهرستان‌های مه‌ولات  خراسان رضوی، بشاگرد هرمزگان و سرباز و کنارک سیستان و بلوچستان جان‌باختند.

در این میان، سیل همچنان بی‌رحمانه به زندگی هموطنان در ۳ استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان افتاده و دار و ندار آنها را با خود برده، اما مردمان غیور این خطه از کشورمان، قامت خم نکرده و همچون سدی محکم در برابر خشم طبیعت ایستاده‌اند. نیروهای امدادی از جمله هلال‌احمر و نیروهای نظامی نیز از ابتدای وقوع سیل و آب‌گرفتگی و برف و کولاک در کنار هموطنان هستند و هم و غم خود را، نجات جان مردم و کاهش خسارات منی‌دانند تا جایی که حتی دقیقه‌ای به استراحت و نفس تازه کردن فکر نمی‌کنند. نتیجه این تلاش‌های شبانه‌روزی انجام ماموریت‌هایی متعدد و نجات ۲۸ نفر از هموطنان از سیل و انتقال آنها به مناطق امن بوده که در میان آنها ۵ زن باردار گرفتار در سیل است.

شرایط مناطق سیل‌زده در سیستان و بلوچستان به گونه ای است که به علت از بین رفتن راه های ارتباطی، امکان دسترسی به برخی روستاها به صورت زمینی وجود ندارد و بر این اساس توان ناوگان امداد هوایی به کار گرفته شده و ۴ فروند بالگرد هلال احمر به همراه ۵ فروند بالگرد نظامی در حال کمک رسانی به مردم در مناطق دور از دسترس است و اقلام امدادی شامل چادر، پتو، موکت، نایلون های پوششی چادر، والوور و …. و اقلام غذایی شامل بسته های غذایی ۷۲ ساعته و یک ماهه، حبوبات، قند و شکر، برنج، کنسرو، آب معدنی و … با انجام ۷۵ سورتی پرواز معادل ۵۸ ساعت پرواز، ۲۲ تن اقلام امدادی به مناطق متاثر از سیل منتقل شده است.

گوشه‌ای خدمات هلال‌احمر در سیل و آب‌گرفتگی چند روز اخیر در کشورمان به شرح ذیل است

اقلام امدادی توزیع شده در استان‌های درگیر سیل

بسته غذایی

چادر امدادی

نایلون پوششی

پتوی مینگ

موکت

برنج

۱۲۴۹۸ بسته

۱۶۴۵ دستگاه

۱۲۸۸۳ کیلوگرم

۱۱۲۰۵ تخته

۳۹۵۴ تخته

۳۲۵۱ کیلوگرم

والور

روغن

آب معدنی

قند و شکر

حبوبات

خرما

۵۶۹ شعله

۷۵۹ قوطی

۲۶۶۶ بطری

۱۴۱۸ کیلوگرم

۲۳۴۸ کیلوگرم

۱۱۹ کیلوگرم

سیل در سیستان و بلوچستان

سیل ۱۳ شهرستان ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوارن، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند را فرا گرفته است و نیروهای هلال احمر تاکنون به ساکنان ۱۵۹ شهر و روستا خدمات امدادی ارائه کرده متاثر از سیل و آبگرفتگی بوده اند و در این مدت به ۳۹ هزار و ۶۷۵ نفر در ۱۵۹ شهر و روستا امدادرسانی شد. با تلاش تیم های امدادی هلال احمر ۶ روستا هم از جمعیت  و ۱۹۵ واحد مسکونی از آب تخلیه شد. تلاش برای انتقال بسته های غذایی و اقلام امدادی به وسیله بالگرد و خودرو همچنان ادامه دارد.

 اقلام امدادی توزیع شده سیستان و بلوچستان

بسته غذایی ۷۲ ساعته

چادر امدادی

موکت

نایلون پوششی

پتوی مینگ

۸۱۷۱ بسته

۹۷۷ دستگاه

۲۱۰۲ تخته

۵۶۳۴ کیلوگرم

۴۵۶۲ تخته

والور

کنسروجات

برنج

قند و شکر

حبوبات

۳۰۲ شعله

۳۳۰۷ قوطی

۱۳۷۹ کیلوگرم

۶۶۵ کیلوگرم

۷۶۱ کیلوگرم

اقلام امدادی ارسال شده به استان سیستان و بلوچستان

بسته غذایی ۷۲ ساعته

چادر امدادی

نایلون پوششی

پتوی مینگ

قند

۱۶۲۰۰ بسته

۳۲۰۰ دستگاه

۵۰۰۰ کیلوگرم

۷۹۸۰ تخته

۸۰۲۹ بسته

بسته غذایی یکماهه

کنسرو لوبیا

حبوبات

چای

شکر

۵۸۹۰ بسته

۱۳۷۰۰ قوطی

۱۳۵۵۵ بسته

۱۴۰۰ بسته

۱۴۷۴۷ بسته

سیل در هرمزگان

۷۹ تیم امدادی با تمام توان در حال امدادرسانی در به هموطنان در استان هرمزگان هستند. ۱۳ شهرستان این استان درگیر سیل است و ۱۵ هزار و ۴۶۱ نفر در ۶۸ روستا امدادرسانی شدند. نیروهای هلال احمر به وسیبه ۱۳ دستگاه موتور پمپ و لجن کش در حال تخلیه آب از واحد های مسکونی هستند تا اندکی از آلام مردم این استان در سیل چند روز اخیر کاسته شود و دوباره به چرخه زندگی طبیعی خود بازگردند.

یک فروند بالگرد هلال احمر در ۱۳ ساعت پرواز موفق به انتقال ۴ تن اقلام امدادی شده است و تلاش برای کمک به هموطنان در محاصره سیل ادامه دارد.

 اقلام امدادی توزیع شده هرمزگان

بسته غذایی ۷۲ ساعته

بسته غذایی یکماهه

چادر امدادی

نایلون پوششی

پتوی مینگ

موکت

۲۷۲۵ بسته

۱۲۵ بسته

۶۱۰ دستگاه

۴۷۵۷ کیلوگرم

۳۵۷۲ تخته

۱۶۸۳ تخته

والور

کنسروجات

روغن

قند و شکر

حبوبات

برنج

۲۳۱ شعله

۴۹۰ قوطی

۲۴۶ بطری

۳۴۵ بسته

۳۵۵ بسته

۱۰۹۰ کیلوگرم

سیل در کرمان

کرمانی ها هم از گزند سیل در این چند روز در امان نبودند و سیل ۵۰ شهر و روستا را فرا گرفته است. ۸ هزار و ۸۱۸ نفر از خدمات هلال احمر بهره بردند و  ۶۳۴ نفر هم در چادر های امدادی که هلال احمر برپا کرده بود ساکن شدند.

 اقلام امدادی توزیع شده در کرمان

بسته غذایی ۷۲ ساعته

چادر امدادی

نایلون پوششی

پتوی مینگ

موکت

۸۲۲ بسته

۵۰ دستگاه

۱۹۳۹ کیلوگرم

۳۸۱ تخته

۸۸ تخته

والور

کنسروجات

روغن

قند و شکر

برنج

۲۱ شعله

۲۲۳ قوطی

۱۲۸ بطری

۱۲۰ کیلوگرم

۴۴۲ کیلوگرم

سیل با قصاوت تمام، یک به یک شهرها و روستاها را طی کرده و با ویرانی هایی که برجای میگذارد راه خود را به دریا پیدا کرده و خانه و زندگی مردم را ترک میگوید اما آثار آن تا مدت ها باقی خواهد ماند تا خاطره ای تلخ از دی ماه سال ۹۸ برای ساکنان شهرهای جنوبی کشور رقم بزند.