Print Logo
طی تفاهمنامه هلال احمر و امور مساجد تهران یکشنبه 17 آذر 1398 ساعت 10:52

مساجد استان تهران پایگاه های آموزش هلال احمر خواهند شد


بر اساس تفاهم نامه جمعیت هلال احمر و امور مساجد استان تهران، تمامی مساجد استان تهران پایگاه های آموزش جمعیت هلال احمر خواهند شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر به نقل از تارنمای اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر استان تهران، روز شنبه ۱۵ آذرماه، تفاهم نامه ای جهت برگزاری دوره های آموزشی امداد، تشکیل خانه های هلال احمر و... بین جمعیت هلال احمر و امور مساجد استان تهران امضا تا از این پس، مساجد علاوه بر کمک در زمان بحران، به عنوان پایگاه آموزشی هلال احمر فعالیت کنند.

خود امدادی برای تمام مردم واجب است

حجت الاسلام والمسلمین سلطانی مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان تهران، اظهار کرد: در جامعه امروز و با توجه به حوادث طبیعی و غیر طبیعی مختلف، خود امدادی بسیار دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: خود امدادی بسیار مهم است زیرا که در حوادث گوناگون تا رسیدن نیروهای امدادی، خود مردم می توانند با گذراندن دوره های امدادی، به خودشان کمک کنند.

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان تهران بیان کرد: هلال احمر علاقه مند است تا از ظرفیت مساجد استفاده کند و امکانات خود مخصوصا در بعد آموزشی را از طریق مساجد در اختیار مردم قرار دهد‌.

وی اضافه کرد: مساجد ظرفیت های بسیار ارزشمند و بالایی جهت ارائه خدمات به مردم دارند و می توانند در بحث آموزشی از ظرفیت های جمعیت هلال احمر بهره برداری کنند.

در حوادث، مردم هلال احمر را تنها نگذاشتند

شاهین فتحی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران هم در این ارتباط اظهار کرد: ما در جمعیتی فعالیت می کنیم که افتخار دارد بر اساس اصول قرآنی فعالیت می کند و حدود ۱۰۰ سال از عمر جمعیت هلال احمر می گذرد.

وی ادامه داد: هلال احمر اولین تشکلی است که در حوزه بحران در کشور تشکیل و ورود پیدا کرد و بعد از آن مسئولان وظیفه امداد رسانی در بحران را به این مجموعه واگذار کرده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران بیان کرد: تشکیل دهنده اصلی هلال احمر، مردم بودند و این روند نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشور ها ثابت شده است.

وی افزود: در کشورمان با نگاه مذهبی که مردم دلسوزمان داشتند و دارند، اقبال بزرگی برای جمعیت هلال احمر است که ساختار اصلی آن توسط داوطلبان که خود مردم هستند تشکیل شود.

فتحی تصریح کرد: در حوادث اخیر شاهد بودیم که مردم هیچ گاه از هلال احمر جدا نبودند و در جمعیت هلال احمر بعد از اوقاف، دومین موقوفه ها را داریم که درآمدهای آنان، در راه خدمت رسانی به آسیب دیدگان استفاده می شود.

وی با اشاره به این که در زلزله کرمانشاه، کمک های مردم بالای ۲۰۰ میلیارد تومان شد، ادامه داد: اولین تشکل، جوانان در هلال احمر بود و کانون های مختلفی از مهد های کودک تا دانشگاه در بین جوانان وجود دارد و بیشتر بدنه جمعیت هلال احمر از داوطلبان است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران به معرفی مجموعه های مختلف هلال احمر نیز پرداخت و عنوان کرد: در بحران ها جزو ۱۰ کشور دنیا هستیم و لذا باید در امر مقابله با خطر پذیری همیشه آماده باشیم.

فتحی با اشاره به شعار امروز هلال احمر مبنی بر جامعه آماده، اضافه کرد: جامعه همیشه باید آماده باشد تا در زمان بحران کمک کنند و مساجد به عنوان یکی از بهترین مکان هایی است که می تواند به جمعیت هلال احمر کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: مردم از اقشار مختلف و در زمان های مختلف به مساجد مراجعه می کنند و ما می توانیم با آموزش های لازم، جامعه هدفی را در جمعیت هلال احمر به خصوص در استان تهران نهادینه کنیم.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران افزود: مساجد در حوادث بسیار کمک می کنند و مردم به مساجد اطمینان کامل دارند. کار کرد های اجتماعی در مساجد استان تهران تقویت خواهد شد.

حجت ‌الاسلام‌ و المسلمین سید ناصرالدین نوری زاده ضمن تسلیت به مناسبت سالروز وفات حضرت معصومه(س) و گرامی داشتن هفته بسیج، اظهار کرد: قدمت مساجد با تشکیل کانون بشری است و اولین خانه، مساجد است.

رئیس امور مساجد استان تهران ادامه داد: مساجد کانون توسعه مسائل شهری و اجتماعی است و یکی از ابتکار های اسلام، بنای مسجد است و از زمان پیامبر(ص) جایگاهی برای عبادت، کمک به نیازمندان و... بوده است.

نوری زاده ادامه داد: در تمامی مراحل انقلاب اسلامی از جمله جنگ، حوادث طبیعی و... نقش مساجد بسیار پررنگ بوده و کسی نمی تواند نقش مساجد را انکار کند.

40060012/8/2019 10:50:21 AMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2019/12/201912109245806015_Thum.jpg

 

رئیس امور مساجد استان تهران بیان کرد: مهم ترین درگاه کمک های مردمی این گونه مراکز هستند و بر اساس آمارها، مساجد نقش پر رنگی در زمان بحران ها داشته اند.

وی ادامه داد: یکی از نگاه هایی که در مساجد استان تهران در حال تقویت آن هستیم، کارکرد های اجتماعی در بخش های مختلف مساجد است.

نوری زاده با بیان این که مهمترین مسئله مساجد، اعتماد ملی است، گفت: مردم به خانه خدا، امام جماعت و در کل به مساجد اعتماد دارند و مهم ترین مسئله مساجد، اعتماد ملی است.

رئیس امور مساجد استان تهران اضافه کرد: در حوادث اخیر بیش از ۱۴ میلیارد تومان کمک های نقدی شده و بیش از ۵۰۰ کامیون در چند ناحیه به آسیب دیدگان کمک شده بود.

نوری زاده عنوان کرد: تمام توان خود را جهت ارائه خدمات به مردم به کار خواهیم برد و برگزاری کارهای اجتماعی از جمله برگزاری کلاس های آموزشی امداد برای همه جامعه مفید است.

وی با اشاره به این که، ائمه جماعات در بخش اطلاع رسانی می توانند نقش موثری داشته باشند، خاطر نشان کرد: مساجد و ائمه جماعت می توانند در بحث کمک های مردمی و جذب افراد خیر می تواند نقش موثری داشته باشد و امیدواریم با کمک جمعیت هلال احمر، بتوانیم خدمات خوبی را در مساجد استان تهران داشته باشیم.

استان تهران دارای ۳۰ هزار و ۵۰۰ مسجد است

محسن ولیئی معاون اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، اظهار کرد: مساجد آمادگی این را دارند که تمام امکانات را در طرح های مختلف در کنار هلال احمر فعال نمایند.

وی ادامه داد: در استان تهران حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ مسجد وجود دارد که طبق تفاهم نامه با جمعیت هلال احمر استان تهران، آمادگی خواهیم داشت، تا در تمامی مساجد دوره های آموزشی امداد را برگزار و همچنین در زمان بحران به عنوان محل اسکان در اختیار هموطنان قرار دهیم.

ولیئی بیان کرد: این طرح در استان تهران به صورت مرکزیت در کشور اجرا خواهد شد و با هماهنگی هایی که انجام خواهد شد، طرح آموزش امداد، تشکیل خانه های هلال احمر و... را در تمامی مساجد اجرایی خواهیم کرد.