Print Logo
جمعه 26 مهر 1398 ساعت 17:18

حب الحسین یجمعنا...


گزارشی از حال و هوای کادر درمانی جمعیت هلال احمر، اعزامی به اربعین حسینی و مستقر در شهر کربلا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، اینجا کربلا دو روز مانده به بزرگترین قرار عاشقی جهان، دو روز مانده تا اربعین حسینی. وعده همه ما عاشقان دو روز دیگر همین جا است، ابتدای  "شارع القبلة الحسین".
همه می‌آیند تا روز موعود به این قرار برسند.

یکی خیاط است، آمده تا گوشه‌ای از موکبی بنشیند و وصله‌ دل‌های پاره و شکسته شود. دیگری دستِ خالی آمده اما دستْ‌خالی نمانده است؛ پشت به باب‌القبلة الحسین، سینیِ سنگینِ غذایِ آشپزِ موکب را در دست گرفته، با لبخند بر لبی که زیارت عاشورا می‌خواند، به زائران قیمه‌ نذری موکب ایرانی را تعارف می‌کند.
هرکس با تحفه‌‌ای آمده تا برسد به محضر همان که یکسال است منتظر فرارسیدن روز موعود وصالش هست.
گوشه‌ای از همین شهر اما خادمینی شاید از نگاه دیگران از زیارت جامانده‌اند و خدمت‌ به زائرین به جای زیارت حرمین نشسته است و شیفت‌های درمانی هشت‌ساعته، وقت زیارت را پرکرده است، آن هم درست در چند قدمی حرمین عشق.
امدادگران و پزشکانی که در درمانگاه‌های جمعیت هلال احمر در کربلا، دوای درد و مرحمِ زخمِ خستگانِ راه و از نجف رسیدگانِ به کربلا می‌شوند.
چند خط قبل نوشتم که اینجا شارع القبلة الحسین است، خیابانی که منتهی می‌شود به باب القبلة حرم امام حسین(ع). چشم که بچرخانی بالای یکی از بلندی‌های این خیابان نشان جمعیت هلال احمر ایران را خواهی دید و دلت را قرص می‌کند که هر اتفاقی بیفتد، جمعیت هلال احمر همراهت هست. نشانه قرمز و سفید جمعیت را که دنبال کنی، می‌رسی به "هتل ملاک" و یکی از درمانگاه‌های موقت جمعیت که کادر پزشکی اعزامی جهت ارائه خدمات درمانی در اینجا مستقر هستند.
آرزو بالایی اهل زنجان، تکنسین دارویی است که با کادر درمانی جمعیت هلال احمر در اربعین ٩٨، برای اولین بار راهی کربلا شده‌ است.
وی می‌گوید: اولین بار است که حرم امام حسین(ع) را از نزدیک می‌بینم و این سفر برای من کاملا ناخواسته بود و فکر نمیکردم بتوانم امسال به عنوان امدادگر به کربلا بیایم و خادم زائرین امام حسین(ع) باشم.
تکنسین دارویی در درمانگاه هتل ملاک از اینکه تاکنون به خاطر شلوغی درمانگاه فرصت نکرده به زیارت حرم امام حسین(ع) برود می‌گوید و ادامه می‌دهد: خدمت به زائران در داروخانه همین درمانگاه، خود به مثابه زیارت حرم حضرت‌مان است.
علی اکبر لطفیان مقدم، پزشک عمومی درمانگاه ملاک نیز مشابه همین پاسخ را می‌دهد و می‌گوید: اگر امام حسین(ع) خدمت من به زائرین‌اش را ببیند و قبول کند، ارزش‌اش بیشتر از زیارت خواهد بود.
آن سوی شهر و کمی دورتر از شلوغی و حال و هوای معنوی مواکب در "شارع العباس"،نشانه‌ای توجهت را جلب خواهد کرد، بنری بزرگ از جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که کنار درب ورودی بیمارستان الحسین با رنگ‌های سفید و قرمزش تلاش می‌کند تا توجه زائران نیازمند خدمات درمانی را به خود جلب کند.
اینجا بیمارستان الحسین و بزرگترین بیمارستان در کربلا است که بخشی از آن با رایزنی‌های جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به مرکز پزشکی حج و زیارت اختصاص یافته است تا راحت‌تر به ایرانیانِ زائر حضرت امام حسین(ع) خدمت کرد.
وارد بیمارستان که می‌شوی، روی کاغذی نوشته شده درمانگاه ویژه ایرانیان؛ درمانگاهی ویژه خدمات درمانی ایرانیان با بیش از  ١٠٠ نیروی پزشکی جهت ارائه خدمات درمانی به بیماران از پزشک عمومی و متخصصین زنان و زایمان، ارتوپد، قلب و عروق، داخلی عفونی، بیهوشی تا پرستار، تکنسین دارویی و مترجم که شبانه روز در این بخش از بیمارستان مشغول خدمت رسانی به زائرین امام حسین(ع) هستند تا بتوانند شرایط سلامتی و پزشکی لازم برای زائرین را فراهم کنند؛ از پزشکی که چهارمین سال است برای خدمت و درمان زائرین به این سفر می‌آید تا پرستاری که برای اولین بار است به کربلا آمده و در همین اولین سفرش تصمیم گرفته تا خدمتگزار زائرین باشد و گاهی زیارت‌شان خلاصه می‌شود در همین که به هنگام نفس کشیدن پس از کلی خستگی یک یا حسین بگویند، آن هم تنها در چند قدمی حرم حضرت امام حسین(ع).
سمیه ذکری یکی از پرستاران بخش خدمات درمانی ویژه ایرانیان که برای اولین بار است به کربلا می‌آید و تصمیم گرفته تا اولین سفرش با خدمت به زائرین همراه باشد، می‌گوید: سال گذشته در ایام اربعین حسینی، زائری را دیدم که آماده حرکت به سمت مرز ایران و عراق، برای حضور در پیاده روی اربعین است و از اینکه بازهم از این سفر جامانده‌ام، دلم شکست و از آن زائر خواستم تا مرا هم یاد کند و از حضرت بخواهد تا من هم خدمتگزارش باشم.
پرستار شیفت B در بیمارستان الحسین که چند روز کاری سخت و شلوغ را در این بیمارستان پشت سرگذاشته است، می‌گوید: امسال در ایام محرم به همراه مادرم برای زیارت حرم امام رضا(ع) به مشهد

سفر کرده بودم، از امام رضا(ع) سفر کربلا و زیارت امام حسین(ع) را طلب کردم و مادرم نیز استجاب همین دعا را برایم از امام رضا(ع) می‌خواهد.
با کمی مکث ادامه می‌دهد‌: یک‌سال از دعای آن زائر که واسطه‌ میان من و امام شده بود گذشت و دعای مادرم نیز همراهم بود تا محرم امسال که انگار دعای مادر و آن زائر مستجاب شده و امام حسین(ع) اجازه داده بود تا خدمتگزار او و زائرانش باشم.
او که از شیراز برای اعزام به کربلا داوطلب شده است، می گوید: بیمارستان شلوغ است و تعداد مراجعه کنندگان زیاد، اما همین که در خیابانی به نام حضرت عباس(ع) و منتهی به حرم امام حسین(ع) هستم و در این شهر و این زمان به زائرین خدمت می‌کنم و دعای خیری در پایان ترخیص شان نصیبم می‌شود، عنایت حضرت هست و امیدوارم که لایق این عنایت باشم.
می بینی هرکدام یک گوشه‌ کار را گرفته‌اند تا زودتر به وصالت برسند تا زودتر چشم‌مان با نور گنبدت روشن شود.
اینجا هیچ کدام به دنبال ترفیع و حق الزحمه و یا پست و مقامی نیستند؛ پزشکی که در گوشه‌ بخش مراقبت‌های ویژه، نگاه دوخته به ضربان قلب بیمار اش، فقط نگاه تو را می‌خواهد. پرستاری که می‌دود تا زائرت سلامت شود، چیزی جز نگاه و عنایت تو درمان درد پاهایش نمی‌شود.
این تنها روایتی کوتاه از چند روز کاری کادر اعزامی جمعیت هلال احمر به کربلا است، چند روز سخت و شلوغ که تمام پزشکان، پرستاران، امدادگران و مترجمان با حفظ آرامش خود، درد زائران امام حسین(ع) را درمان می‌کنند تا زائر با سلامت کامل مرخص شود و به زیارت بپردازد.
اما خدمات پزشکان و پرستاران بخش ایرانی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها تا سه روز بعد از اربعین حسینی ادامه خواهد داشت و آنها همچنان با لبخند و آرامش به کار خود ادامه می‌دهند. آن هم تنها در چند قدمی قطعه ای از بهشت بر روی زمین...آری خدمت ادامه دارد.


پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر