Print Logo
در بیانات رهبر معظم انقلاب جمعه 26 مهر 1398 ساعت 09:26

اربعین، میعادگاه شیعیان و کنگره‌ عظیم جهانى


اولین شکوفه ‌های عاشورایی در اربعین شکفته شد. اولین جوشش ‌های چشمه  جوشان محبت حسینی - که شطّ همیشه جاری زیارت را در طول این قرن ‌ها به راه انداخته است - در اربعین پدید آمد. مغناطیس پُر جاذبه  حسینی، اولین دل ‌ها را در اربعین به سوی خود جذب کرد.

اربعین در حادثه کربلا یک شروع بود؛ یک آغاز بود. حرکت عظیم راهپیمایی اربعین می تواند معرفت و منطق حسینی را به دنیا معرفی کند.

در ادامه فرازهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره اربعین و راهپیمایی اربعین حسینی را مرور خواهیم کرد:

اربعین یعنى میعاد شیعیان در یک کنگره‌ بین ‌المللى، جهانى، در یک سرزمینى که خود آن سرزمین خاطره ‌انگیز است؛ سرزمین خاطره‌ ها است؛ خاطره‌ هاى با شکوه، خاطره‌ هاى عظیم؛ سرزمین شهدا، مزار کشته‌ شدگان راه خدا. اینجا جمع بشوند پیروان تشیّع و دست برادرى و پیمان وفادارىِ هرچه بیشتر ببندند. این اربعین است. (سال 1352 مشهد)

اولین شکوفه ‌های عاشورایی در اربعین شکفته شد. اولین جوشش ‌های چشمه ‌ی جوشان محبت حسینی - که شطّ همیشه جاری زیارت را در طول این قرن ‌ها به راه انداخته است - در اربعین پدید آمدمغناطیس پُر جاذبه ‌ی حسینی، اولین دل ‌ها را در اربعین به سوی خود جذب کرد؛ رفتن جابربن ‌عبداللَّه و عطیّه به زیارت امام حسین در روز اربعین، سرآغاز حرکت پُر برکتی بود که در طول قرن ‌ها تا امروز، پیوسته و پی ‌در پی این حرکت پُر شکوه ‌تر، پُر جاذبه ‌تر و پُر شور تر شده است و نام و یاد عاشورا را روز به ‌روز در دنیا زنده ‌تر کرده است... شهادت حسین ‌بن ‌علی (سلام ‌الله‌ علیه) فوق همه‌ شهادت ها است؛ ببینید چطور بعد از هزار و دویست - سیصد سال دل ها را مثل مغناطیسی می کشاند. اربعین را ببینید،‌ این راهپیمایی را ببینید، این اشتیاق جوان ها به قبر آن بزرگوار و زیارت آن بزرگوار را ببینید، این مجالس روضه‌ خوانی و سینه ‌زنی را ببینید؛ اینها جاذبه است، این برکتی است که خدا به آن فداکاری داده است. (22/12/1397) 

اربعین نقطه شروع

اربعین در حادثه کربلا یک شروع بود؛ یک آغاز بود...اولین جوشش در روز اربعین در کربلا اتفاق افتاد. راهپیمایی عظیمِ اربعین است؛ این واقعاً یک پدیده است، یک پدیده‌ الهی است، یک پدیده‌ معنوی است. حقیقتاً قابل توصیف نیست؛ مثل خیلی از این پدیده‌های مهمّ الهی، درست قابل تفسیر هم نیست؛ یعنی نمی شود این حادثه را تحلیل کرد. این‌جور این جمعیّتِ عظیمِ میلیونی راه بیفتند، در ظرف چند سال این تحقّق پیدا کند، شکل پیدا کند! بله، در گذشته راهپیمایی بود، امّا این خبرها نبود. ما اطّلاع داریم که در ایّام مختلف، چه اربعین، چه غیر اربعین -در خصوص اربعین یا بعضی اوقات دیگر- طلّاب از نجف و جاهای مختلف عراق حرکت می کردند می رفتند، جمعیّت‌ های فراوانی هم بودند. امّا این جمعیّتِ عظیمِ میلیونی از جاهای مختلف دنیا -چند میلیون از ایران و میلیون‌ ها از خود عراق و از کشورهای دیگر- این حرکت عظیم، با وجود تهدیدهای تروریستی ‌ای که همیشه وجود داشته و امروز هم وجود دارد، یک پدیده‌ فوق‌ العاده عظیمی است؛ خیلی مهم است. این نشان‌ دهنده اوج گرفتن همین تفکّر مبارزه‌ در راه خدا و در راه اسلام و آمادگی عمومی و همگانی در این راه است و امیدواریم که خداوند متعال برکت بدهد به این حرکت ها و برکت بدهد به مردم... در راهپیمایی اربعین، از کشورهای مختلف، از فارس و ترک و کشورهای اروپایی و حتّی از آمریکا افرادی بلند می شوند می ‌آیند آنجا. این را چه کسی کرد؟ خشت اوّل و اصلی این کار را همان کسانی گذاشتند که در واقع جان شان را برای زیارت قبر اباعبدالله (علیه‌السّلام) فدا کردند. این بچّه‌ های شما هم همین ‌جورند...( 22/12/1397)

راهپیمایی اربعین

این راهپیمایی (اربعین) را می بینید؟ این حرکت عظیم میلیونی بین نجف و کربلا را، بین نجف و امام حسین را مشاهده می کنید؟ این شور و شوق را می بینید؟ این حرکت را می بینید؟ این حرکت آن‌ وقتی که لازم باشد با خطر همراه بشود‌، باز هم این شور و شوق در ملّت ما، در مردم ما، در جوان های ما وجود دارد؛ این را باید نگه ‌داشت، این آن چیزی است که ضامن بقای این کشور است.(26/8/1395)

در اربعین حسینی میلیون‌ ها انسان در کنار هم قرار گرفتند؛ خود این حرکت عظیم یک جمعی از مسلمان ها - البتّه مخصوص شیعه نبود، سنّی‌ها هم بودند - که در دنیا انعکاس پیدا کرد، تعظیم کردند؛ تجلیل کردند؛ آن را بزرگ ‌ترین گردهمایی عالم به حساب آوردند؛ چه کسانی؟ آنهایی که دارند مسائل اسلامی را رصد می کنند. (19/10/1393)

تجلیل از موکب دارن حسینی

از صمیم قلب و از طرف ملت ایران از همه‌ شما موکب ‌داران که در ایام اربعین، کرامت و مودت را در بالاترین حد بروز می دهید و از همه‌ ملت بزرگ عراق و از مسئولان دولت آن که با تأمین امنیت، زمینه ‌های این حرکت عظیم را فراهم می کنند، و از علما و مراجع عظام عراق، تشکر می کنمعشق به امام حسین علیه‌السلام موضوعی استثنائی است که در طول تاریخ نظیر نداشته و نخواهد داشت و حرکت و اجتماع عظیمی که هر سال به مناسبت اربعین در عراق به خصوص در مسیر نجف به کربلا شکل می گیرد، اکنون ابعاد بین‌المللی پیدا کرده و امام حسین علیه‌السلام و معرفت حسینی جهانی شده است منطق امام حسین علیه‌السلام منطق دفاع از حق و ایستادگی در مقابل ظلم و طغیان و گمراهی و استکبار است و جوانان دنیا و ملت های بی ‌غرض، امروز تشنه و نیازمند این منطق هستند و حرکت عظیم راه‌پیمایی اربعین می تواند معرفت و منطق حسینی را به دنیا معرفی کند. امام حسین علیه‌السلام فقط مختص شیعیان نیست بلکه متعلق به همه‌ مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی و متعلق به انسانیت است و به همین علت ما شاهد حضور غیر مسلمانان نیز در راه‌پیمایی اربعین هستیم. در شرایطی که دشمنان اسلام از همه‌ ابزارها و وسایل و از تمام امکانات مالی و مادی خود برای مقابله با امت اسلامی استفاده می کنند، خداوند متعال راه‌پیمایی اربعین را ناگهان این‌گونه عظمت و جلوه می دهد و در واقع آن را به‌ عنوان یک آیت عظما و نشانه‌ای بزرگ از پیروزی نهایی جبهه‌ی حرکت حسینی بر جبهه‌ کفر و استکبار به نمایش می گذارد راه‌پیمایی اربعین می تواند زمینه‌ ساز تحقق هدف نهایی امت اسلامی یعنی"تشکیل تمدن عظیم و نوین اسلام" باشد و بر همین اساس باید پیوندهای مستحکم میان مسلمانان اعم از شیعه و سنی و ملیت ها و اقوام مختلف، در این راه‌پیمایی بیشتر شود. (26/6/1398)

زیارت اربعین

در زیارتی از زیارت های امام حسین (علیه‌السّلام) که در روز اربعین خوانده می شود، جمله‌ ای بسیار پُر معنا وجود دارد و آن، این است: "و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله" فلسفه فداکاری حسین ‌بن ‌علی(علیه ‌السّلام) در این جمله گنجانده شده است. زایر به خدای متعال عرض می کند که این بنده‌ تو - این حسین تو - خون خود را نثار کرد، تا مردم را از جهالت نجات بدهد .و حیرة الضّلالة  که مردم را از سرگردانی و حیرتی که در گمراهی است، نجات بدهد. ببینید، این جمله چقدر پُر مغز و دارای چه مفهوم مترقی و پیشرفته ‌ای است. (21/6/1369)