Print Logo
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جمعیت هلال احمر پنج‌شنبه 10 مرداد 1398 ساعت 11:28

از همراهی جامعه فرهنگی و هنری کشور با هلال احمر در سیل های اخیر تقدیر شد


جمعی از هنرمندان و جامعه فرهنگی و هنری کشورمان در مراسمی که برای تقدیر از جامعه فرهنگی و هنری کشور به پاس همراهی و فعالیت های داوطلبانه در سیل فروردین ۹۸ برگزار شده بود، ضمن تاکید بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت های هنرمندان به عنوان سرمایه های اجتماعی کشور به منظور جلب هرچه بیشتر اعتماد مردم، بر راه اندازی تشکل های دائمی هنرمندان برای حمایت و همراهی با حادثه‌دیدگان، انعکاس حماسه کمک های مردمی به هلال احمر و ضرورت افزایش و حفظ اعتماد مردمی به هلال احمر در جامعه تاکید کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: برای ساختن دل‌های ویران هم فکری بکنید

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر به نقل از تارنمای اطلاع رسانی این جمعیت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه با تاکید بر اینکه باید به سمت نزدیک‌تر کردن فضای فرهنگ و هنر به فضای بحران‌های طبیعی پیش رفت، گفت: اقدام هلال‌احمر که منجر به همراهی و همدلی هنرمندان شد، بسیار ارزنده بود و این کار زمینه خوبی برای این است که ببینیم چگونه می‌توان در اتفاقاتی از این دست، کنار هم قرار گرفت.

سید عباس صالحی افزود:: ایران از پرمخاطره‌ترین کشورها است و این اتفاقات را باید از زاویه مدیریت بحران دید و همچنین زاویه دیگر مناسبات اجتماعی است که مردم با این اتفاقات دارند و ما به همین علت دور هم جمع شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه مشکل مردم آسیب‌دیده از سیل، فقط از دست دادن لوازم زندگی نیست، بلکه مشکل بزرگ تر از دست رفتن حس زندگی در میان آنهاست، افزود: همدردی‌ها و همکاری های اجتماعی بیش از اینکه بخواهد به تامین لوازم زندگی کمک کند، حس زندگی را تقویت می‌کند و این مهمتر از لوازم زندگی است. حادثه‌دیده در این شرایط حس می‌کند افرادی هستند که می‌تواند همراه آنها امید زنده بودن را داشته باشد. این قسمت از همدردی‌های اجتماعی مهم است و هر اندازه آدم‌های محبوب‌تر و شناخته شده‌تر، همدردی بیشتری با فرد حادثه دیده داشته باشند، حس زندگی در آنها بیشتر القا می‌شود. گرفتار اتفاقی شده‌ایم که ابراز مهربانی‌مان ضعیف شده و پیله‌هایی را دور خود تنیده‌ایم که کمتر یاد گرفتیم مهربانی‌ها را ابراز کنیم. این مهربانی‌ها اگر در درونمان هم وجود داشته باشد، عیان کردن آن را هم کمتر بلد هستیم.

وی با اشاره به اینکه سیل اخیر به تمرین مهربانی و عیان کردن آن کمک کرد، گفت: ما کمتر چنین فرصت ممتدی را داشتیم تا بیاموزیم چطور می توان مهربانی کرد، بدون اینکه از دین، مذهب، گرایش و سلیقه افراد پرسید. این اتفاق دو ماه بعد از سیل رخ داد و جامعه ایرانی به شدت به این مساله نیازمند بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بعد از اتمام حادثه نباید همه چیز را فراموش کرد، تصریح کرد: احساس های والا در انسان ها به شدت آن نیست بلکه به مدت آن است، ممکن است در اتفاقی همدلی با شدت رخ دهد اما ماندگاری و استمرار آن مهم تر است، آنچه ما به عنوان حس والا و عمیق کردن آن نیاز داریم طولانی کردن این حس است، برای ایجاد این مهم باید ایده های هنرمندانه و حضور هنرمندان را پس از بحران داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حوادث آلام روحی عمیقی را ایجاد می کند، گفت: حادثه که رخ می‌دهد، ما کوتاه مدت در کنار مردم آسیب‌دیده هستیم؛ اما با هر حادثه زخم‌هایی در لایه‌های عمیق‌تر ایجاد می‌شود که کمتر به آن توجه می‌کنیم. حتی بم هنوز پر از زخم‌های عمیق است، بنابراین باید برای ساختن دل‌های ویران، فکری کرد و در این بخش هنرمندان کمک بزرگی هستند. عکاسان و تصویربرداران زیادی در سیل حضور داشتند و حالا که از ابتدای حادثه و کارهای اورژانسی گذشته وقت آن است که روایت‌ها نشان داده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نکته دیگر این است که چطور سوختن را به ساختن تبدیل کنیم. شهرهای زیادی سوختند، اما بعد از آن ساخته شدند و منطقه جدیدی پدید آمد. اینکه چطور می‌توان سوختن را به ساختن تبدیل کرد، با روایت هنرمندانه رخ می‌دهد. باید در نظر بگیریم که چگونه می‌توان این اتفاق را مبنایی برای عبرت قرار و کارهای هنرمندانه پیشگیرانه انجام داد که مقدمه یک نظم اجتماعی باشد و این نظم اجتماعی را هم بتوان مقدمه‌ای برای حل بحران در جامعه قلمداد یا آن را تقویت کرد.

صالحی با تقدیر از جمعیت هلال احمر که با اقدامات خود، نگاه‌ها را تغییر داد، گفت: ما جامعه‌ای فردگرا هستیم که در بحران ها قدرت جمعی‌سازی نظم گرایانه کمی داریم، باید از هلال‌احمر برای اینکه در تغییر نگاه‌ها نقش داشته، تشکر کرد.

دکتر پیوندی: برای شفاف‌سازی و ارتقای سرمایه اجتماعی هلال‌احمر تلاش می‌کنیم

رئیس جمعیت هلال‌احمر هم از جامعه فرهنگی و هنری کشور و تلاش‌های آنها برای ارتقای سرمایه اجتماعی این نهاد مردمی قدردانی کرد و از آنها خواست اجازه ندهند رسالت بشردوستی این نهاد مردمی در کمک به آسیب‌دیدگان، آسیب ببیند.

دکتر علی‌اصغر پیوندی از هنرمندان، ورزشکاران و افرادی که با حضور، صحبت و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای خود به افزایش مشارکت و آگاهی مردم کمک کردند تا سیل ویرانگر در نهایت تبدیل به سیل مهربانی شود، تقدیر و تشکر کرد.

وی افزود: شما نمایندگان طیف‌های مختلف جامعه فرهنگی و هنری کشور بوده و می‌توانید برای افزایش مشارکت و سهیم کردن مردم در رفع نیازهای آسیب‌دیدگان، همیار قدرتمندی برای نهادهای امدادی باشید.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به کمکهای مردمی به هلال‌احمر برای کاهش آلام و سختی‌های سیل‌زگان، گفت: هلال‌احمر از خود در این خصوص گزارش عملکردی ندارد و هر آنچه هست، گزارش عملکرد مردم است که ما را به عنوان یک امانتدار مطمئن انتخاب کردند و امیدواریم بتوانیم از این اعتماد به نحو احسن برای رفع مشکلات آسیب‌دیدگان  استفاده کنیم.

وی گفت: معمولا در حوادث بزرگی که دولت‌ها درگیر می‌شوند، مردم هم پای ثابت کمک‌ها هستند؛ چراکه وقتی حادثه شدید و فراگیر باشد، دولت‌ها توان این را ندارند که به تنهایی و به سرعت رنج مردم را کاهش دهند و لذا مردم باید به دولت کمک کنند؛ علاوه بر این در این شرایط همواره حس همدلی و همراهی مردم برای کمک به همنوعان خود در بازگشت آنها به شرایط عادی بسیار موثر است.

دکتر پیوندی با تاکید بر اینکه مشارکت های مردم در کمک به سیل‌زدگان روحیه تعامل و رفاقت را در کشور افزایش داد، افزود: درست است که سیل مشکلات زیادی از جمله نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت مالی به بار آورد و ۷۸ نفر از هموطنان عزیزمان را از دست دادیم که ۲۱ نفر آنها در سیل شیراز جان خود را از دست دادند و خانواده هایی عزادار شدند، اما در هر صورت این سیل تبدیل به سیل مهربانی شد و همه پای کار آمده و کمک کردند. این مساله انسجام ملی را زیاد کرد و امید و همدلی را در جامعه افزایش داد.

وی با اشاره به سرمایه اجتماعی جمعیت هلال احمر، گفت: این نهاد ۹۵ ساله، سرمایه اجتماعی خود را در طول این سالها کسب کرده و به واسطه مشارکت مردم؛ همیشه توانسته این سرمایه را حفظ و نگهداری کند، اگرچه کسب این سرمایه سخت، اما نگهداری آن بسیار سخت‌تر است و از این رو همراهی جامعه فرهنگی و هنری در این مسیر قابل تقدیر است.

رئیس جمعیت هلال احمر تاکید کرد: همراهی و کمک جامعه فرهنگی و هنری کشور به هلال احمر در مقایسه با زلزله کرمانشاه بسیار بیشتر بود و با مشخص تر بودن مسیر دریافت کمک ها و تجمیع آنها، هلال احمر توانست خدمات بیشتری را به مردم آسیب‌دیده ارائه کند. این خدمات همچنان ادامه دارد و گزارش های آن به صورت شفاف و به مرور در اختیار افکار عمومی قرار می گیرد و در این مسیر از هرگونه کمکی استقبال می‌کنیم.

در این مراسم رئیس جمعیت هلال احمر با حضور دکتر سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان همراه با هلال احمر در سیل نوروز ۹۸ تقدیر کرد.

4006008/1/2019 11:23:01 AMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2019/08/201908105074856787_Thum.jpg