Print Logo
دوشنبه 7 مرداد 1398 ساعت 19:32

نقش مثبت اندیشی در بهبود کیفیت زندگی


انسان در طول زندگی خود همواره با مشکلات فراوانی روبرو می شود که روند کسب موفقیت و پیشرفت او را تحت تاثیر قرار می دهد. در رویارویی با این مشکلات، چگونه اندیشیدن نقش بسیار مهمی در یافتن یک راه حل مناسب دارد. انسانی که خداوند را به عنوان خالق بزرگ و مدبر پذیرفته است و به او ایمان دارد، جنبه های مثبت رویداد های اطراف خود را بهتر می بیند و بر آن تاکید بیشتری می کند. در واقع هیچگاه از لطف و رحمت پروردگار خود ناامید نمی شود و باور دارد که لحظه به لحظه این جهان حساب شده و تحت کنترل خداوند است.

به عبارت دیگر این شیوه اندیشیدن موجب می گردد شخص نسبت به رفتارها، استعداد ها و نگرش های خود و دیگران برداشت مناسبی داشته باشد و در شرایط بحرانی با حفظ آرامش تصمیمی عاقلانه بگیرد. به این نوع از تفکر مثبت اندیشی گفته می شود.
از مواردی که در آیات قرآن کریم بر آن تاکید شده است، توجه به فضل و کرم الهی است. چنانچه در آیه 58 سوره یونس می فرماید:« قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِکَ فَلْیَفْرَحُواْ هُوَ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ؛ بگو: به فضل و رحمت خداست که [مومنان‏] باید شاد شوند. و این از هر چه گرد می آورند بهتر است». همچنین در آیه 26 سوره شوری می فرماید: «وَیَسْتَجِیبُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَیَزِیدُهُم مِّن فَضْلِهِ؛ دعای کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، اجابت می‌کند و از فضل خویش به آن‌ها زیاده می‌دهد».
انسان اندیشمند با تفکر در آیات در می یابد که تمامی نعمات مادی و معنوی زندگی انسان، همان فضل و رحمت دائمی و بی پایانی است که خداوند به او عطا کرده است. با این نگرش دیگر جایی برای تفکر منفی، ناراحتی و نومیدی نمی ماند زیرا فرد مثبت اندیش می داند که اساس این جهان مطابق آن چه در آیه 7 سوره سجده آمده است، « الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ ‏؛ همان کسى که هر چیزى را که خلق کرده است نیکو آفرید. »، خیر محض است و احساس های گوناگون نسبت به حوادث پیرامون در واقع نتیجه نوع نگرش و تفسیر او از آن هاست که به این نکته در آیه 30 سوره شوری هم اشاره شده است:« وَمَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَنْ کَثِیرٍ؛ آنچه از رنج ها و مصایب به شما می رسد، همه از دستاوردهای خودتان است، در صورتی که خدا بسیاری از اعمال نادرست شما را مورد عفو قرار می دهد.».
همان طور که خوش باوری و حسن ظن نشانه و موجب سلامت نفس و صفای روح است، در مقابل آن منفی نگری و تاکید بر جنبه های منفی زندگی موجب فساد روح و گناه می شود. احادیث بسیاری در نکوهش ظن و گمان بد موجود است.
پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرمایند:«سه چیز است که وجود آن در مؤمن پسندیده نیست و راه فرار دارد، از جمله سوءظن که راه فرارش این است که به آن جامه عمل نپوشاند
امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر فرموده اند:« بخل، ترس و حرص، صفات نکوهیده مختلفی است که همه آنها در سوءظن به خدا جمع شده است »
امام رضا(ع) در همین ارتباط تاکید نمودند :«به خداوند گمان نیک ببر زیرا خداوند عزوجل می فرماید: من نزد گمان بنده مؤمن خویشم، اگر گمان او به من نیک باشد مطابق آن گمان با او رفتار می کنم و اگر بد باشد نیز مطابق همان گمان بد با او رفتار می کنم
یکی از آثار زیبای نگرش مثبت به اتفاقات پیرامون و در واقع گمان خیر به حق تعالی، ایجاد آرامش قلبی و طمأنینه در فرد است. چنین فردی همیشه نیمه پر لیوان را می بیند و در برخورد با دیگران نیز رفتار ها و گفتار های آنان را حمل بر نیکی و خیرخواهی می داند. همچنین اعتماد به نفس را افزایش می دهد که مانع از بروز مشکلاتی مانند افسردگی و استرس می شود. از دیگر آثار فردی مثبت اندیشی می توان به تمرکز بالا بر روی موفقیت و شاد زیستن اشاره کرد که موجب جذب و ایجاد بهترین موقعیت ها در زندگی می گردد.
افزایش نشاط و امیدواری در روابط بین مردم یک جامعه، از آثار اجتماعی مهم مثبت نگری است. در جامعه ای که دیدگاه های منفی و گمانه زنی های بی دلیل در مورد دیگران امری رایج و عادی باشد، دوستی و الفت از میان مردم آن جامعه رخت برمی بندد و بدبینی روز به روز اتحاد بین آن ها را کاهش می دهد، که بدترین مانع پیشرفت یک جامعه است. یکی از مواردی که دشمنان انقلاب اسلامی بارها سعی داشته اند که به وسیله آن نفاق بین ملت ایران به وجود آورند، تزریق افکار نومید کننده، واهی و منفی به جامعه اسلامی است که به لطف و یاری خداوند، تدبیر و دور اندیشی مقام معظم رهبری و شجاعت و فداکاری ملت، همواره با شکست مواجه شده اند و هیچگاه نتوانسته اند به تصورات پوچ و خام خود جامه ی عمل بپوشانند.
پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر