Print Logo
در مصاحبه با مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان مرکزی مطرح شد سه‌شنبه 18 تیر 1398 ساعت 10:37

خدمات خالصانه طلاب در مناطق سیل زده، با تمام توان به صورت شبانه روزی


از آنجایی که به سختی می شد او را پیدا کرد و این روزها بیشتر از قبل مشغله داشت، بعد از نماز جماعت روبروی نمازخانه به انتظارش ایستادم ، قدم زنان به سمت اتاقش میرفت که مقابلش آمده و خواهش کردم چند دقیقه ای وقت بدهد تا گزارشی کوتاه از عملکردشان در مناطق سیل زده استان لرستان بگیریم و او هم مثل همیشه با لبخند قبول کرد و دقایقی میهمان اتاق پر از مهر و صفایش شدیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید رضا میرهاشمی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان مرکزی، از جمله کسانی است که از روزها و ساعت های اولیه حادثه سیل نیمه اول فروردین ماه سال جاری، با تمام توان خود به کمک سیل زدگان استان لرستان شتافت.

عملکردشان را طی روزهای استقرار در مناطق سیل زده این چنین تشریح کرد: 
با ابلاغ نماینده مقام معظم رهبری در جمعیت هلال احمر ، از روز سیزدهم فروردین ماه سال جاری در استان لرستان شهرستان پلدختر حضور یافتم و به محض ورود، یک ارزیابی کلی و بازدید از مناطق سیل زده به عمل آمد، شب آن روز جلسه ای با آیت الله میرعبادی؛ نماینده مقام معظم رهبری در استان لرستان، مسئولین گروه های جهادی طلاب و نماینده ویژه رئیس تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور برگزار شد که معاون سازمان تبلیغات اسلامی کشور طی این جلسه مسئولیت سازماندهی، گروه بندی، برنامه ریزی و هماهنگی روحانیون و طلاب کل کشور که به استان لرستان جهت ارائه خدمات بشردوستانه اعزام می شوند را به اینجانب واگذار کردند.
چهار روز اول در پلدختر، دو روز در منطقه بابازید و دو روز منطقه ملاوی بودیم که طلاب فرش می شستند، دو روز چم مهر و یک روز هم معمولان بودیم و از نخسین روز فعالیت در این مناطق روزانه بیش از 800 تا 1200 نفر از طلاب کل کشور اعزام می شدند که بعد از پذیرش، ساماندهی، تقسیم وظایف و ... فعالیت خود را در منطقه مربوطه شروع و بدون در نظر گرفتن پست، شأنی و جایگاه و با خلوص نیت و بدون هیچ منتی هر کاری که از دست آنان بر می آمد را انجام می دادند.
اکثر منازل به خصوص خانه های همکف و زیرزمین ها پر از گل و لای بود و بی تردید برای بیرون ریختن آن ها به غیر از اتحاد خود مردم، هیچ  کسی نمی توانست این کار را بکند، لذا طلاب و دیگر امدادرسانانی که در منطقه حضور داشتند در قالب گروه های جهادی به صورت شبانه روزی به مدت یک هفته در مناطق مختلف، به پاکسازی منازل پرداختند و پس از آن چندین گروه جهت شستن فرش ها و وسایل منازلی که پر از گل شده بودند هماهنگ کردیم و پس از پاکسازی کامل منازل با توجه به شروع اعیاد شعبانیه، مقرر شد فعالیت های فرهنگی طلاب که به نوعی وظیفه ذاتی آنها بود، شروع و هرکس بنا بر تخصص خود در زمینه های مختلف با حضور در مساجد، پارک ها، خیابان ها و ... به فعالیت خود می پرداختند که با استقبال خوبی از سوی مردم و مسئولین نیز رو به رو شد.
از کانون طلاب جمعیت هلال احمر استان مرکزی نیز  بیش از 400 تن از طلاب در قالب تیم های جهادی در مناطق مختلف سیل زده مستقر و همانند دیگر عزیزان، خالصانه به انجام فعالیت بشردوستانه پرداختند  و از هیچ خدمتی طی این مدت، دریغ نکردند.
در ابتدا با توجه به تبلیغات سوئی که برعلیه طلاب شده بود مردم توقع نداشتند که طلبه ها این چنین فعالیت هایی را انجام دهند و بدون در نظر گرفتن جایگاه و شأن های ظاهری دست به کار شده و خالصانه فعالیت کنند ولی با حضورشان اثبات کردند که از هر خدمتی که بتوانند بی منت به مردم ارائه شود، دریغ نمی ورزند و همه جا در کنار مردم و با مردم هستند و دغدغه مندانه و دلسوزانه حضور دارند و تلاش در تسکین آلام دردمندان می کنند.
آنجا نه تنها طلبه ها بلکه همه امدادرسانان و هر کس به نوعی و به هر روشی که توانستند شأنیت ها را کنار گذاشته و دیگر رئیس و زیردست در آنجا هیچ معنایی نداشت، برای مثال حضور رئیس حوزه علمیه در مناطق سیل زده را داشتیم که از همان دقایق اولیه اعزامشان با به تن کردن لباس مقدس هلال احمر، آغاز به کار کردند.
بلافاصله با همکاری سایر ارگان های خدمت رسان و امدادی در مناطق سیل زده موکب ها، ایستگاه های خدمت رسانی و ... دایر شد و شروع به پختن غذاهای گرم کردند که هر کدام از این موکب ها شروع به پختن بیش از3000 غذا در هر وعده غذایی کردند و از لحاظ غذایی هیچ دغدغه ای وجود نداشت.
جویای اتفاق جالبی که نظر او را به خود جلب کرده بود شدم و پاسخ داد: روز اولی که اعزام شدیم، دو نفر را دیدیم که برای انجام کارهای خدماتی آمده بودند، از آنها پرسیدم، آیا جایی برای ماندن دارید؟ گفتند ما همه چیز به همراه داریم، آنها حتی تغذیه خود را آورده بودند که نیازی به اقلام اهدایی سیل زدگان نداشته باشند، کنجکاو شده و از آنها پرسیدیم شغلتان چیست؟ از کجا آمده اید؟ جواب دادند هر دو چوپان هستیم و از اصفهان به هزینه خودمان آمده ایم، از پاسخشان به حیرت آمده و به فکر فرو رفتم، این گونه موارد بسیار زیاد بود و با دیدن آنها اشتیاق خدمت در مردم دو چندان می گردید.
حجت الاسلام و المسلمین میرهاشمی در رابطه با امکاناتی که در اختیار داشتند، اظهار داشت: تنها امکانات ما نیروهایی بود که به همراه داشتیم و با هماهنگی هلال احمر و نهاد های مختلف خدمت رسان عمل می کردیم و من فکر می کنم اگر اراده و نیت درست باشد همه کاری می توان انجام داد و به همین منظور خدا نیز امکانات و عنایت خود را فراهم خواهد کرد.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به کمکی که سیل زدگان بیشتر از هر چیزی نیاز دارند، بیان داشت: تاکنون اقلام اولیه تاحدودی به دست مردم سیل زده رسیده و اکنون برای بازسازی منازلشان به حمایت نقدی بیشتری نیاز دارند و باید مسئولین با برنامه ریزی های منسجم، برای بازسازی منازلی که به کلی تخریب شده دست به کار شوند تا مردم هر چه سریع تر به زندگی عادی خود بازگردند.
اعتقاد داریم مردم خوب ایران چه در دوران دفاع مقدس و چه در حوادث گوناگون در زلزله های بم، ورزقان، رودبار، کرمانشاه و چه امروز در سیل استان لرستان،  خوزستان و گلستان یاری گر، همدل و دلسوز بوده اند و به هر شکلی که بتوانند به کمک مردم آسیب دیده می شتابند و تلاش همکاران و داوطلبان در جمعیت هلال احمر هم این است که امانتدار خوبی باشند و همه اقلام اهدایی حتی مواردی که اصلا ضروری و مورد نیاز مردم نیست به دست سیل زدگان خواهد رسید.
در پایان از همه کسانی که خالصانه پای کار بودند و ظواهر را برای این که در خدمت مردم باشند کنار گذاشتند و دلسوزانه کار کردند، از همه روحانیون، هلال احمر، سپاه، ارتش و .. همچنین مردم صمیمانه تشکر و قدرانی می کنیم و امیدواریم که مورد رضایت خداوند متعال قرار گرفته باشد و از خداوند منان خواهانیم توفیق مشارکت در این طرح حمایتی بشردوستانه را به همه ما عنایت فرماید، سزاوار نیست به عنوان یک مسلمان و شیعه امیرالمومنین(ع)، ما از امکانات و آرامش برخوردار باشیم و هموطنان عزیز ما گرفتار سیل و حوادث باشند و باید در حد توان کمک و یاری نمائیم


سیده پریا میرطالبی

 

4006007/9/2019 10:36:36 AMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2019/07/201907108234518734_Thum.jpg