Print Logo
حجه الاسلام والمسلمین معزی در تبیین نقش امام صادق(ع)درماندگاری مکتب تشیع در مراسم بزرگداشت شهدای هفت شنبه 8 تیر 1398 ساعت 14:01

امام صادق(ع) با تربیت چهار هزار شاگرد و تبیین دین ،مکتب تشیع را نهادینه کرد/شهادت بهشتی مظلومیتی ماندگار در تاریخ جمهوری اسلامی است


آیین بزرگداشت سی وهشتمین سالگرد شهدای هفتم تیر و شهید عباسعلی ناطق نوری ازشهدای این حادثه در زادگاه وی همزمان با شب سالگرد شهادت جانسوز امام صادق رییس مذهب تشیع برگزارشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر، حجت الاسلام والمسلمین معزی، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در این مراسم با تبیین نقش ائمه هدی، به خصوص امام صادق(ع) در حفظ و حراست از دین، مسیرانقلاب اسلامی و رمز ماندگاری آن را تاثیرگرفته از مسیر امامان شیعه دانست.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمربا تبیین و تشریح سیره موسس مذهب تشیع گفت: اگر امامان ما نبودند و روشنگری و هدایت آنان نبود قطعا نشانی از اسلام نمانده بود. تاریخ اسلام گویای ایثار و تلاش امامان معصومی است که با جهد و جهاد، اجازه ندادند حاکمان ظالم اموی و عباسی، اسلام را در جامعه ریشه کن کنند.
حجه الاسلام والمسلمین معزی افزود: « مرور و مطالعه عزم و اراده حکام در دوره های مختلف حیات ائمه و توطئه ها و جنایات آنان گویای آن است که این حاکمان، در دوره های مختلف تمام تلاش خود را برای از بین بردن نام و یاد پیشوایان شیعه به کار بسته اند تا اسلام در جامعه رشد نیابد. اما در این میان حماسه عاشورا، موجب ماندگاری اسلام و جاوانگی قیام عاشورا، موجب احیای دوباره راه پیشوایان شیعه در تاریخ شد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به فرصت های تاریخی پیشوایان شیعه پس از عاشورا افزود: در دوران امامت امام باقر(ع) و امام صادق(ع) فرصتی 50 ساله فراهم شد که این دو امام همام، نه تنها به نشر معارف اسلام و تربیت شاگردان اقدام کردند بلکه با مبارزه با بدعت گذاران دین، زمینه ساز بیداری مردم علیه غصب حکومت جامعه اسلامی توسط حاکمان نالایق و ضد دین شدند.
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر ادامه داد: ائمه شیعه، حافظان دین هستند و در هر دوره ای به شیوه ای متفاوت برای حفظ دین قیام کرده اند. دوره ای برای رفع فتنه با صلح امام حسن(ع) و زمانی دیگر با جهاد و قیام امام حسین(ع) در عاشورا و روزگاری دیگر در زمان امامان باقر(ع) و امام صادق(ع) با ترییت شاگردان و نشر معارف دینی در جامعه، رسالت حفظ دین را انجام داده اند. البته این تربیت شاگردان، نه فقط در میان نخبگان و شاگردان خاص که حتی شامل عموم مردم بوده و نه تنها علم و دانش دین که علم و دانش مورد نیاز جامعه مانند دانش شیمی، نجوم و دیگر علوم مورد نیاز زندگی مردم را نیز تبیین و ترویج می کردند.

حجت الاسلام و المسلمین معزی با اشاره به گستردگی شاگردان امام صادق(ع) در میان مذاهب و غیر مسلمانان، افزود:   مجموعه شاگردان امام صادق بالغ بر چهار هزار نفر می رسد که شیعیان و غیر شیعیان و حتی غیر مسلمانان را نیز شامل می شده است. چنانکه با روی کار آمدن حاکمان بعدی عباسی، متوجه می شوند، امام صادق چگونه دین ومذهب تشیع را گسترش داده و به اصطلاح امروز فرهنگ اسلامی را نهادینه کرده است؛ لذا «منصورعباسی» و دژخیمان او به مقابله با امام صادق(ع) و یاران و شاگردان او پرداختند و پس از آن، متوجه شدند که امام، سازمان بزرگی از فقیهان، مفسران و دانشمندان را تربیت کرده است.  
وی با اشاره به گستردگی حوزه فقه امام صادق (ع) ادامه داد:   فقه امام صادق(ع) نه شامل شئون و زندگی فردی مسلمانان که فقهی است شامل زندگی اجتماعی و دانش های مورد نیاز بشری و زندگی دنیوی مردم ؛ به نحوی که امام خمینی (رضوانه الله تعالی علیه) می فرمودند 80 درصد فقه شیعه، سیاسی است و شامل زندگی اجتماعی و زندگی عمومی مردم می شود.  

حجت الاسلام والمسلمین معزی با اشاره به روایتی از امام صادق که فرموده است، شیعیان ما اهل هدایت، اهل تقوی، اهل خیر و اهل فتح و ظفرهستند، تصریح کرد:   علامه مجلسی در کتاب مرآة العقول در شرح و تفسیر این حدیث امام صادق(ع) که فرمودند: « شیعتنا اهل الهدی و اهل التقی و اهل الخیر و اهل الورع و اهل الفتح والظفر» می نویسند، فتح و ظفر برای شیعیان را به سه شکل دارد. یکی در مبارزه با نفس که آن را جهاد اکبر گفته اند و دوم در فتح و ظفر علمی در عرصه علم و کسب دانش است و سومی ظفر در مبارزه با دشمنان و معاندان دین. از همین رو شیعه، همواره در بزنگاه های خطیر، امید و رجای واثق بر ظفر و پیروزی دارد و با شجاعت به مصاف معاندان خود می رود و می داند که هیچکس بر او ‌چیره نخواهد شد.