Print Logo
آیات‌ عظام تقلید و علما در دیدار رئیس و مسئولان جمعیت هلال‌احمر پنج‌شنبه 23 خرداد 1398 ساعت 17:35

عملکرد هلال‌احمر در سیل سند افتخار نظام است


دکتر علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر در سفر یک روزه به استان قم با تعدادی از علما و مراجع عظام تقلید دیدار کرد و به ارائه گزارشی در مورد فعالیت ها و اقدامات جمعیت هلال احمر در جریان سیل اخیر پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر به نقل از تارنمای اطلاع رسانی این جمعیت، در این دیدار مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات؛ شهاب الدین صابونچی، رئیس سازمان جوانان و محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان دکتر پیوندی را همراهی می کردند.

دکتر علی اصغر پیوندی در دیدار با آیات عظام قم در مورد کمک های نقدی و غیر نقدی مردم گفت: ۱۸۳ میلیارد تومان به صورت نقدی و ۱۰۰ میلیارد تومان به صورت غیرنقدی با مشارکت مردم برای سیل‌‌زدگان جمع‌آوری شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه سیل اخیر با همدلی و همراهی مردم به سیل مهربانی تبدیل شد گفت: تاکنون مردم ۱۸۳ میلیارد تومان کمک نقدی به حساب جمعیت هلال احمر واریز کرده اند. همچنین از منابع داخلی خود ۱۵۱ میلیارد تومان هزینه کرده ایم و یک ریال از کمک های مردمی صرف این بخش نشده است.

وی افزود: کمک های مردمی برای تامین ۱۰ هزار پک لوازم خانگی شامل پتو، یخچال، گاز و فرش برای خانواده های حادثه دیده می شود.

پیوندی تاکید کرد: ما گزارش شفاف هزینه کرد مبالغ کمک های مردمی را هم اعلام خواهیم کرد تا همه بدانند که دقیقا کمک هایی که انجام داده اند چگونه هزینه شده است

رئیس جمعیت هلال احمر به نقاط قوت در سیل اخیر اشاره کرد و گفت: در این حادثه شاهد همدلی میان مردم و ارگان های امدادی و نیروهای مسلح بودیم و همه دست به دست هم دادند تا از آلام مردم حادثه دیده بکاهند و این از نقاط قوت در حادثه بود.

وی به کمک های بین المللی اشاره کرد و گفت: در این حادثه ما به عنوان هلال احمر و نه به عنوان دولت استمداد کردیم و کمک های قابل قبولی به صورت نقدی و غیرنقدی انجام شد که از کمک های غیر نقدی استفاده کردیم اما به دلیل بسته بودن سوئیفت هنوز نتوانستیم کمک های غیر نقدی را دریافت کنیم. در حال حاضر ۳ میلیون یورو در فدراسیون صلیب سرخ و هلال احمر وجود دارد که هنوز نتوانستیم از آن استفاده کنیم. از کمیته بین المللی صلیب سرخ هم خواسته ایم که راهی برای این موضوع پیدا کند و نمایندگانشان هم بر نحوه انتقال این کمک ها به مردم آسیب دیده نظارت کنند.

پیوندی با اشاره به فعالیت های جمعیت در حوزه درمان اضطراری در مناطق سیل زده، اظهار کرد: تیم درمان اضطراری جمعیت هلال احمر مجوز امدادرسانی در سطح بین‌المللی را داراست و در آسیا پس از ژاپن ما دومین کشوری هستیم که اجازه مداخله درمانی در حوادث بین المللی را داریم. در مناطق حادثه دیده حضور این تیم ها منجر به کنترل بیماری ها و جلوگیری از سرایت آنها شد.

وی همچنین به فعالیت تیم های حمایت روانی (تیم های سحر) اشاره کرد و گفت: آسیب های روحی و روانی از مسائل مهم در حوادث است که ممکن است گاهی مورد غفلت قرار بگیرد. از همین رو تیم های سحر سازمان جوانان با ۲۲۰۰ نیروی آموزش دیده در این امر ورود کردند تا از اثرات روانی حادثه به خصوص بر گروه های آسیب پذیر از جمله کودکان، زنان باردار و افراد مسن بکاهند.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه استان قم در جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان علی رغم وسعت و جمعیت کمتر، رتبه سوم کشور را در میان استان‌های مختلف به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: این جایگاه نشان نگاه حمایتی ویژه مردم قم نسبت به هم‌وطنان سیل‌زده و رهنمودهای مراجع در این زمینه است.

 آیت‌الله صافی گلپایگانی: عملکرد هلال احمر در سیل سند افتخار نظام است

در جریان این دیدارها دکتر پیوندی در بیت آیت الله صافی گلپایگانی حضور یافت و در این دیدار پس از استماع گزارش رئیس جمعیت هلال احمر، آیت الله صافی گلپایگانی از عملکرد جمعیت هلال احمر در جریان این حادثه تقدیر کرد و گفت: گزارش عملکرد شما از سیل اخیر سند افتخار نظام جمهوری اسلامی است. فردی که بیش از همه از این عملکرد خوشحال شده امام عصر(عج) است.

این مرجع تقلید با اشاره به وسعت حادثه و همراهی مردم برای کمک به سیل زدگان، گفت: من هم وقتی از این اتفاق با خبر شدم بسیار دوست داشتم که در صحنه حضور پیدا کنم اما متاسفانه امکان پذیر نبود.

وی افزود: مردم به خوبی در صحنه حضور یافتند و در این شرایط کمک کردند. در واقع در سیل مردم به کمک مردم آمدند و این واقعا خوشحال کننده بود.

 تولیت آستان حضرت معصومه(س): سیل آزمونی برای مردم و مسئولان بود

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی دیدار کرد. تولیت آستان حضرت معصومه (س) در این در دیدار ضمن تقدیر از خدمات ارایه شده، اظهار کرد: ما نباید اجازه دهیم یک حادثه اتفاق بیافتد و بعد در سوگ افراد از دست رفته بشینیم بلکه باید پیش از وقوع حادثه به دنبال پیشگیری و رفع آسیب‌ها و تهدیدها باشیم. باران رحمت الهی واقعا رحمت است اما عذاب آن به بی‌توجهی و پیش‌بینی نکردن حوادث بر می‌گردد.

تولیت آستان حضرت معصومه(س)با بیان اینکه در جریان کمک به سیل‌زدگان برخی مجموعه‌ها با هدف‌های خاص در مناطق سیل‌زده حضور یافتند، مطرح کرد: مردم به‌خوبی متوجه می‌شوند که کدام مجموعه فقط با نیت کمک به مردم در صحنه حضور می‌یابد و این نوع از حضور است که موجب کاهش آلام دردهای مردم می‌شود.

آیت‌الله سعیدی با تاکید بر اینکه سیل فرصتی برای آزمودن عملکرد مردم، دستگاه‌ها و نهادهاست، مطرح کرد: امیدواریم همگی بتوانیم در این آزمون به موفقیت مورد نظر برسیم.

وی به ضرورت و استمرار توجه به مناطق سیل زده پس از گذشت مدتی از حادثه گفت: در ابتدای کار شور و حرارتی وجود دارد و همه حضور دارند اما تداوم کار مهم است. در حال حاضر هم هوا گرم تر شده و مشکلات بیشتر می شود. در این شرایط چشم امید مردم به شما مسئولان است.

 

آیت الله علوی گرگانی: سیل، آزمایشی الهی بود

در ادامه دیدارها رئیس جمعیت هلال احمر در بیت آیت الله علوی گرگانی حضور یافت و وی نیز پس از استماع گزارش دکتر پیوندی اظهار کرد: آمدن شما فرصتی مغتنم است که هم می توان از وجودتان در سیل استفاده کرد و هم افاده رساند و همچنین از فعالیت های شما تقدیر و تشکر کرد. گزارش های رسیده هم حاکی از عملکرد قابل قبول شما در این حادثه بود.

این مرجع عالیقدر افزود: مساله ای که در سیل پیش آمد حادثه ناگوار بود اما چه بسا دارای خصوصیات خیر هم باشد. این سیل آزمایشی برای ملت ایران و تمام ارگان ها بود. این آزمایش عجیبی بود که نعمت هایی هم داشت.

وی افزود: سیل در ۵ استان کشور رخ داد و درست است که این یک مصیبت است اما یک نوع آزمایش برای بخش های مختلف کشور بود تا ببینیم هر گروه و مسئولی در حوزه خود چگونه عمل کرده است. همچنین این حادثه بهترین موقعیت برای همکاری بود. در گذشته حوادث مختلفی را شاهد بودیم اما هیچکدام چنین وسعتی را نداشتند.

آیت الله علوی گرگانی گفت: عملکرد مردم در این حادثه بسیار عالی بود و مسئولان هم عملکرد قابل تقدیری داشتند. اگر در این حادثه کمی کوتاهی می شد، شاهد تلفات بیشتری بودیم.

این مرجلع تقلید به ضرورت هماهنگی میان دستگاه های مسئول اشاره کرد و گفت: ای کاش میان تمام دست اندرکاران پیشگیری و مقابله با سیل، همکاری و هماهنگی به نوعی بود که همه در یک کانال کار می کردند. گاهی دیده شد که چون از موسسه های مختلف هم در مناطق کمک رسانی می کردند، برخی چندین بار این کمک ها را دریافت می کردند. این اتفاق ها باعث می شود خیلی از نعمت ها از بین برود اما اگر از یک کانال انجام شود چنین مسائلی نخواهد بود. امیدوارم این تجربه باعث شود در آینده مسئولان، گروههای امدادی و مردمی با هم هماهنگ تر عمل کنند و از اسراف ها جلوگیری شود.

آیت الله علوی گرگانی همچنین گفت: لازم است از مقام معظم رهبری هم تشکر کنیم. تذکر ایشان به مقامات کشوری منشا اثر بود و جنبه اجتماعی به حرکت ها داد.

 

آیت الله سبحانی: آرامش به استان‌های سیل‌زده برگشته، اما فراموششان نکنید

آیت الله سبحانی خطاب به رئیس و مسئولان جمعیت هلال احمر اظهار کرد: قرآن از زبان حضرت نوح نقل می فرماید شما پاک‌دامن باشید، آسمان به صورت باران پی در پی بر شما می بارد. معلوم می شود که این رحمت الهی است و جناب نوح به عنوان نعمت از آن تلقی می کند اما متاسفانه این نعمت به خاطر سلسله غفلت هایی که بود مشکلاتی را ایجاد کرد. این حاکی از دور بینی است که مسئولان باید داشته باشند اما در آنها نبود و تصور نمی کردند یک روز چنین رحمتی بیاید. ما نتوانستیم صد در صد از این نعمت استفاده کنیم.

این مرجع تقلید به کمک های مردم به هلال احمر اشاره کرد و گفت: این استقبال مردم نشان از اعتماد آنها به هلال احمر است و وجوهی که می فرستند نشان اعتماد مردم به نظام و به خصوص به هلال احمر است.

وی اضافه کرد: ما جماعتی هستیم که وقتی موضوعی پیش می آید چند روزی در مورد آن فکر می کنیم ولی وقتی رفع شد و آرامش آمد آن را فراموش می کنیم. حالا که کمی آرامش به این استان ها برگشته نباید این مسائل فراموش شود. چرا که ممکن است سال دیگر همین مساله در جای دیگری پیش بیاید. بنابراین باید اتاق فکری تشکیل شود و نهادهای مسئول با هم بررسی کنند تا اگر چنین اتفاق هایی دوباره رخ داد چگونه آمادگی داشته باشند. این فکر باید در میان تمام نهادها باشد که این حادثه قابل تکرار است. باید از رحمت به عنوان رحمت بهره بگیریم و آن آثار بدی که گاهی می گذارد مربوط فعالیت‌های پیشین به خودمان است.

 

آیت‌الله علوی بروجردی: در کمک رسانی انسان بودن موضوعیت دارد

آیت الله علوی بروجردی نیز در جمع رئیس و مسئولان جمعیت هلال احمر با تقدیر از عملکرد این مجموعه در سیل اخیر گفت: در آن شرایط که تعطیلات هم بود ولی شما مشغول کار شبانه روزی بودید و از عهده کار به خوبی بر آمدید. زحمات شما جای تقدیر و تشکر دارد. این تقدیر هم به بیان کافی نیست و آن که باید تقدیر کند خود خداوند است.

این مرجع تقلید ادامه داد: یک واقعیتی در کار شما وجود دارد؛ کار هلال احمر در سیل و زلزله و سایر حوادث معلول درست کار نکردن برخی نهادهای دیگر است. تصرفات به طبیعت منجر به بروز حوادث می شود. در ماجرای سیل هم ما تصرفاتی در دامن طبیعت داشتیم و قصه سیل شیراز هم همین طور بود. کنار دروازه قرآن قبلا مسیل بود و ما در آنجا بدون اینکه قابلیت انتقال سیلاب را در نظر بگیریم تغییراتی ایجاد کردیم. این آب راه خودش را رفته و ما به مسیر آن تجاوز کردیم.

آیت الله علوی بروجردی اضافه کرد: در حال حاضر رودخانه های بسیاری داریم که در حریم آنها ساختمان سازی می شود. توجه به این مساله را نهادها باید داشته باشند نه مردم. نهادهای نظارتی نباید اجازه بدهند به فاصله یک متری رودخانه ویلا ساخته شود و آب و برق و گاز آن را هم بدهند.

آیت الله علوی بروجردی گفت: اگر سیلی با وسعت سیل ایران در هر کشور دیگری رخ می داد مشکلاتی را ایجاد می کرد در آمریکا سیل و طوفان خرابی های وسیعی داشت و وقتی رئیس جمهور این کشور بعد از چند ماه در میان مردم حاضر شد اعتراض فراوانی به او شد.

آیت الله علوی بروجردی با اشاره بر وجود هماهنگی در خدمت‌رسانی در حوادث و بحران‌ها گفت: در این امور هماهنگی بسیار مهم است. شما از این ناهماهنگی ها و موارد دیگر در حوادث مشابه دلسرد نشوید. در سیل همه نهادها از جمله نظامی و غیرنظامی خدمت کردند اما این کار باید تحت فرماندهی واحد باشد. هماهنگی در این کارها بسیار با اهمیت است و باید یک مدیریت واحد باشد که مردم کمتر صدمه ببینند. اگر هر بخشی بخواهد کار خودش را انجام دهد کار به جایی نمی رسد. این تلاش ها مفید است اما باید در حدی باشد که بهره وری لازم را نداشته باشد. این مساله بسیار مهم است و امیدواریم در این سیل که تلنگری بود از جهات مختلف درس بگیریم.

وی هنچنین توصیه کرد با توجه به تغییرات اقلیمی و بروز حوادث جدید آمادگی بیشتری برای مقالبه با آنها ایجاد شود.
آیت الله علوی بروجردی بر خدمت رسانی بدون تبعیض به تمام افراد حادثه دیده تاکید کرد و گفت: در چنین حوادثی برای ما مهم نیست آنکه محتاج خدمت است مسلمان است، یهودی است یا معتقد نیست برای ما انسان بودن موضوعیت دارد و این را از تعالیم دینی خودمان گرفته ایم و البته در منشور کار هلال احمر نیز به طور عمومی و در سطح بین المللی این مساله مورد تاکید است.

آیت الله علوی بروجردی همراهی مردم در کمک رسانی به همنوع را قابل تقدیر دانست و گفت: ما مردم بسیار خوبی داریم که در این شرایط خاص این چنین کمک کردند و حتی رغبت دارند برای کمک خودشان جلو بیایند. شما باید امکانی را فراهم کنید این عزیزان که می خواهند کار داوطلبانه انجام بدهند با یک سازماندهی کار کنند.

وی همچنین گفت: همه افراد شغل دارند اما بعضی شغل های غیر از اینکه یک شغل هستند یک عبادت هم محسوب می شوند و رسالتی به عهده دارند و کار شما هم در این دسته قرار می گیرد. خدمت و عبادتی پر اجرتر از خدمت به مردم نداریم.
آیت‌الله علوی بروجردی در همین باره به نقل خاطره ای از آیت الله بروجردی پرداخت و گفت: در سیلی که حوالی سال ۳۴ رخ داده بود ایشان حوزه را تعطیل کردند و طلبه ها را بسیج کردند و خودشان هم هم پای آنها در کار شرکت کردند تا از سیل جلوگیری کنند. تا ساعاتی از نیمه شب کارکردند و کیسه هایی از شن پر کردند و سد درست کردند و در نهایت جلوی ورود آب به شهر قم را گرفتند. یا در قحطی که در جریان جنگ جهانی اول رخ داده بود و انگلیس ها سعی می کردند با خریدن گندم ها از مردم، قحطی ایجاد کنند، مرحوم آیت الله بروجردی املاکی که داشتند را فروختند و چهار نانوایی احداث کردند که نزدیک به دو سال کار می کرد و در اوخر هم ۲۴ ساعته فعالیت می کرد تا دور دست ها این نان ها می رفت. با چنین تلاش‌هایی بسیاری از گرسنگی نجات پیدا کردند.

 

حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی: احترام و برخورد خود با آسیب دیدگان در کمک‌رسانی، اهمیت زیادی دارد

حجت الاسلام و المسلمین جواد شهرستانی، نماینده آیت‌الله عظمی سیستانی در ایارن نیز پس از ارائه گزارش رئیس جمعیت هلال احمر در سیل به نکاتی اشاره کرد و گفت: شما زحمت می کشید و کمک می کنید اما هر چه این کمک‌رسانی‌ها با احترام بیشتری باشد و به فرد تفهیم شود که این مبالغ و کمک برای خود او است، اثر بیشتری دارد. برخورد خوب خیلی موثر است. کارهایی که انجام می دهید با رویه ای باشد که به فرد کمک گیرنده احساس ضعف و شکستگی دست ندهد. چنین برخوردهایی آثار روانی زیادی دارد.

نماینده آیت الله سیستانی با بیان اینکه خود بارندگی ها یک نعمت بود گفت: در جریان این سیل همه مردم زحمت کشیدند و به آسیب دیدگان رسیدگی کردند که جای تقدیر دارد. اما باید اشاره کنیم که این بارندگی ها یک نعمت بود و سفره های آبی را برای مدت‌ها تامین کرد. در همان زمانی که آمار کشته شدگان سیل در سراسر کشور اعلام شد در حوادث رانندگی همان چند روز در کشور افرادی بیش از این آمار فوت کرده بودند. بنابراین سیل آثاری داشت و ما می توانیم از فواید آن هم برداشت کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی از خدمات هلال احمر نیز تقدیر کرد و گفت: زحمات شما بیّن است و این لطف خدا است که شما در جایگاهی هستید که می توانید کاری انجام بدهید و به داد مردم جامعه برسید. به نظر می رسد در جریان سیل در مجموع مردم از کمک رسانی ها راضی بودند اما گله هایی هم از دولت وجود داشت.

پس از صحبت های حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی، محمد نصیری رئیس سازمان داوطلبان به بخشی از گزارش تیم ارزیاب صلیب سرخ از خدمت رسانی در سیل اشاره کرد و گفت: صلیب سرخ در جریان ارزیابی که انجام داد شش نقطه قوت از کار ما را در گزارش خود آورده که یکی از آنها به موضوع شیوه خدمت رسانی اشاره می کند و در آن به عنوان خدمت به آسیب دیده ها همراه با لبخند اشاره شده است.

حجت الاسلام شهرستانی نیز ارائه چنین گزارشی از سوی صلیب سرخ را موجب افتخار قلمداد کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان، تولیت مسجد جمکران: خیر و برکات کار هلال احمری ها در زندگی شان جاری است

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن رحیمیان، تولیت مسجد جمکران در دیدار با دکتر پیوندی و مسئولان جمعیت هلال احمر گفت: باید از زحمات و خدماتی که هلال احمر در سراسر کشور و حتی در خارج کشور برای مسلمانان و غیر مسلمانان انجام می دهد تقدیر کرد.

وی افزود: خدمات جمعیت هلال احمر از مقوله عمل مجاهدانه ای است که به نام اسلام و جمهوری اسلامی نقش آفرین است و علاوه بر خدمت رسانی مادی و عادی، تبلیغ معنوی اسلام و مسلمانی نیز هست. ما وظیفه داریم از این خدمات شما تشکر کنیم.

تولیت مسجد جمکران ادامه داد: تشکر از این باب نیست که هلال احمر به تشکر ما نیاز داشته باشد. ما به عنوان وظیفه موظف به تشکر از کار خیر هستیم. پاداش کار شما را آن کسی می دهد که صاحب اصلی کار است و مانند ما نیست که فقط تشکرش تنها زبانی باشد. آن صاحب اصلی خدا است و وقتی هم پاداش می دهد از حد تصور ما خارج است.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان با اشاره به اینکه خیر و برکات کار هلال احمری ها در زندگی شان جاری است گفت: شما هیچ اشاره ای به این نکردید که در حجم زیاد فعالیت ها و تحرکات در جریان سیل نیروهای هلال احمر آسیبی دیده باشند.

این همان پاداشی است که خداوند برای خدمت رسانی در همین دنیا می دهد.

تولیت مسجد جمکران همچنین گفت: امیدوارم با تجربه ای که به دست آوردید در مواردی که تلفات و خسارات پیش آمده پیشگیری های لازم در نظر گرفته شود. شما جزو دسته ای هستید که دقیقا لمس کرده اید مشکل در کجا است و اگر تدابیر ساده ای اندیشیده می شد بسیاری از این خسارات به وجود نمی آمد. به هر حال این باران برکت و رحمت الهی است و کشور را احیا کرد اما حالا خساراتی که وجود دارد ناشی از بی تدبیری خود انسان است.

4006006/15/2019 5:28:02 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2019/06/201906103222645152_Thum.jpg
4006006/15/2019 5:28:02 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2019/06/201906103231961638_Thum.jpg
4006006/15/2019 5:28:02 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2019/06/201906103145877311_Thum.jpg
4006006/15/2019 5:28:01 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2019/06/201906103164137622_Thum.jpg
4006006/15/2019 5:28:02 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2019/06/201906103201403565_Thum.jpg
4006006/15/2019 5:28:01 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2019/06/201906103182397934_Thum.jpg
4006006/15/2019 5:28:01 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2019/06/201906103299040334_Thum.jpg