Print Logo
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر اصفهان دوشنبه 6 خرداد 1398 ساعت 10:15

امدادگران و نجاتگران هلال احمر، بسیجیان مخلص عرصه امداد و نجات و خدمت به مردم


احمد فعال اصفهانی دارای تحصیلات حوزوی با 15 سال سابقه درس خارج فقه و اصول و تحصیلات دانشگاهی تا دکتری علوم و معارف نهج البلاغه است که از حدود سه سال قبل مسئولیت دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان اصفهان را بر عهده دارد.

به منظور آشنایی  با فعالیت ها و اقدامات این دفتر، پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر گفتگویی را  انجام داده است.

دفتر نمایندگی ولی فقیه بر اساس نظام نامه ابلاغی توسط دفتر رهبر معظم انقلاب دارای دو وظیفه اصلی هدایت و نظارت است. در بعد هدایتی برنامه های مختلف فرهنگی را با هماهنگی با معاونت های دیگر جمعیت مانند جوانان، داوطلبان و امداد و نجات انجام می دهیم. حضور روحانیون در پایگاه های امداد و نجات جاده ای  و حضور در برنامه های مختلف جوانان و گفتگوی صمیمی با آنها ، تشکیل برنامه پرسمان و همچنین حضور در کاروان های سلامت و نیکوکاری و تجلیل از داوطلبان از جمله این گونه فعالیت ها و اقدامات است. در بعد دیگر هم نظارت بر همه امور جمعیت و بررسی تطبیق آن با شرع و قانون جمهوری اسلامی ایران از وظایف دفتر نمایندگی است که انجام می گیرد.

از جمله اموری که در بعد نظارتی در برنامه ابلاغی دفاتر است نظارت بر جمع آوری، انبار و توزیع کمک های مردمی و همچنین نظارت بر نحوه عملکرد در برنامه های امدادی است. در همین راستا نیز اقدامات لازم از سوی دفتر نمایندگی انجام گردید ضمن آن که طی ابلاغی از سوی حجت الاسلام و المسلمین معزی نماینده ولی فقیه در هلال احمر نیز  به عنوان نماینده ایشان به استان خوزستان سفر نمودم و در راستای وظایف دفتر نمایندگی، وظایف محوله را پیگیری و دنبال کردیم. در این مأموریت نظارت بر انبار کمک های مردمی و همچنین نحوه توزیع آنها در همه مناطق سیل زده از جمله فعالیتها بوده است. همچنین نحوه امداد رسانی توسط نیروهای امدادی و مراکز اسکان موقت نیز مورد نظارت قرار گرفت. دیدار با امدادگران و بررسی مشکلات و موانع موجود و همچنین بازدید از پایگاه های امداد و نجات جاده ای استان خوزستان نیز از دیگر فعالیت های انجام شده در استان خوزستان بوده است. در این مأموریت دو نفر از روحانیون امدادگر استان اصفهان نیز همراهی نمودند که در اردوگاه های اسکان به کار فرهنگی و اجرای برنامه برای کودکان و نوجوانان پرداختند.

بهترین خاطره ام از این سفر جمله جوانی روستایی بود  که گفت: "اینجا میهن ماست، هتل پنج ستاره نیست که اگر امکاناتش کم شد اعتراض کنیم. ما پشتیبان کشور انقلاب و رهبری هستیم".

در سال جدید سه برنامه مهم در دستور کار قرار دارد. اول برنامه های تفریحی و مذهبی برای نجاتگرانی که در حوادث خطرناک حضور پیدا می کنند و قصد داریم در این برنامه مشاوره را نیز داشته باشیم تا امدادگران عزیز از نظر روحی  آمادگی بهتری برای فعالیتهای امدادی داشته باشند. برنامه بعدی برگزاری کارگاه های مشاوره برای مراجعین به توانبخشی و داروخانه جمعیت است و برنامه سوم هم ارتقاء سطح دانش مذهبی کارکنان با طرح مطالعاتی کتب شهید مطهری است.

ما در ماه مبارک رمضان، روحانی به پایگاه های امداد و نجات جاده ای اعزام شد و بر اساس توافق با معاونت امداد و نجات استان هم روحانیون امدادگر را به صورت 24 ساعته و مستقر و هم برای دوره و ساعت های کوتاه تر به منظور حضور در جمع امدادگران  اعزام می کنیم تا اقامه نماز جماعت، پاسخگویی به سوالات دینی و مشاوره مذهبی و ... را به انجام برسانند

هلال احمر جمهوری اسلامی ایران زمینه ای برای خدمت خالصانه به مردم است و این خدمت از مهمترین وظایف اجتماعی هر انسانی نسبت به دیگران است که در متون دینی ما به آن سفارش شده است. جوانان عزیز عضو هلال احمر قطعا با روحیه ای دینی و با سرمایه عظیم جوانی می توانند در فعالیت های هلال احمر حضور پیدا کرده  و همانگونه که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند نقش کلیدی در سرنوشت کشور داشته باشند.

امدادگران و نجاتگران هلال احمر بسیجیان مخلص عرصه امداد و نجات و خدمت به مردم هستند که قدر آنها مجهول است. امیدوارم خداوند خیر کثیر به این عزیزان عطا فرموده  و توفیق خدمتگزاری بیش از پیش به ایشان عطا فرماید.