Print Logo
یکشنبه 29 اردیبهشت 1398 ساعت 12:11

ارائه خدمات‌ درمانی به ۸۶۵۰۰ زائر در ۱۳۱ مطب و ۸۷ مجموعه درمانی در حج ۹۸/ ارسال دارو به عربستان از ۲۹ خرداد


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: کادر درمانی حج امسال در ۱۳۱ مطب در هتل‌ها، ۸۷ مجموعه درمانی و ۳ پلی‌کلینیک در مدینه و ۴ پلی‌کلینیک در مکه خدمات درمانی لازم را به ۸۶ هزار و ۵۰۰ زائر حج تمتع امسال ارائه خواهند کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر به نقل از تارنمای اطلاع رسانی این جمعیت، دکتر محمدتقی حلی‌ساز گفت: معاینات ۹۵ درصد زائران انجام و توانایی آنها برای اعزام تایید شده است، آزمایش غربالگری بیماری‌های زائران انجام شده و بر این اساس ۲۲ درصد زائران مبتلا به فشار خون، ۱۴ درصد مبتلا به قند خون و ۵ درصد مبتلا به بیماری‌های قلبی بوده‌اند.

وی گفت: به ازای هر ۳۰۰ زائر یک پزشک در تیم داریم که به عنوان نخستین خط درمانی ما نقش مهمی در حفظ سلامت زائران ایفا می‌کنند، به عبارتی به ازای هر دو کاروان یک پزشک خدمات درمانی لازم را به زائران ارائه می‌کند و و در مجموع کادر درمانی حج امسال ۵۵۰ نفر اعم از پزشکان کاروان ها و کادر بیمارستانی است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: ۸۵ درصد داروهای مورد نیاز حج امسال برای ارسال آماده شده است، بر این اساس از ۱۵ شوال (۲۹ خرداد)، به مدت دو هفته فرصت داده شده تا داروهای مورد نیاز به عربستان ارسال شود و با توجه به الگوی بیماری‌ها و تجربیات سال‌های گذشته شامل بیماری‌های ریوی، قلبی، گرمازدگی، اسکلتی و عضلانی؛ داروها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز تامین شده است.

 وی گفت: رعایت بهداشت فردی زائران از اهمیت بسیاری برخوردار است، آموزش‌های لازم برای رعایت بهداشت به زائران ارائه شده و تاکید پزشکان همانند گذشته بر رعایت اصول بهداشت فردی، شست و شوی دست‌ها، استفاده از سجاده و لوازم غذایی شخصی و  … بوده و امسال آموزش‌های اصلاح سبک زندگی به زائران ارائه شده و علاوه بر آن ۴ برنامه پژوهشی برای ارزیابی مشکلات و چالش‌های حج در دست اجرا داریم.

دکتر حلی‌ساز گفت: چند ماه قبل از سال جدید فراخوان جذب پزشکان همکار را دادیم و بیش از ظرفیت مورد نیاز، پزشکان مراجعه کردند، همه تلاش مرکز پزشکی این بود که انتخاب پزشکان به نحوی باشد که افراد اعزامی درگیر حج نشوند و لذا ۷۰ درصد پزشکان از میان کسانی که سابق بر این اعزام شده بودند، انتخاب کردیم و ۳۰ درصد پزشکان حج اولی هستند، چراکه به هر حال برای بهبود تخصص تیم درمانی و جایگزینی تیم جدید، باید پزشکان جدید نیز انتخاب شود.

وی همچنین گفت: زائرانی که داروهای خاص مصرف می‌کنند باید داروهای تخصصی خود را به همراه نسخه عربی که از سوی پزشک کاروان به آنها داده می‌شود همراه خود داشته باشند، برخی از داروهای تخصصی را مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در سطح جزئی به عربستان می‌برد تا اگر زائری داروی خود را گم کرد و یا همراه نداشت بتوان در اختیار او قرار داد؛ در موارد دیگری که دارویی در فارماکوپه ارسال نباشد، گاهی از عربستان خریداری می‌شود و موارد خاصی که نیاز به استفاده از داروهای ممنوعه ای چون مورفین برای مبتلایان به سنگ کلیه باشد، دولت عربستان به صورت کاملا محدود و به شرط تحویل گرفتن پوکه داروی مصرفی، در اختیار ما قرار می‌دهد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعت هلال احمر با تاکید بر موارد ممنوعه اعزام زائران، تاکید کرد: با توجه به قوانین جمهوری اسلامی ایران و دولت سعودی، خروج هرگونه مواد و داروی مخدر از ایران و ورود هرگونه دارو و مواد مخدر به عربستان ممنوع است، ضمن اینکه در آبرو و شان نظام ما این نیست که زائرانی از این دست به حج بروند و لذا اگر این زائران به هر علتی بتوانند از قوانین سختگیرانه ایران و عربستان عبور کرده و وارد عربستان شود، نه فقط برای خود که برای سایر زائران نیز دردسرساز خواهد بود. البته این مشکل برای مبتلایان به بیماری‌های روانی حاد نیز وجود دارد و به همین علت تاکید ما به پزشکان کاروان‌ها توجه به این دست از مشکلات متقاضیان بوده است.

وی گفت: زائران در صورت نیاز به جراحی و استفاده از خدماتی چون دیالیز به بیمارستان‌های سعودی اعزام می‌شوند، زائرانی که به هر علت بستری شده باشند برای انجام اعمال خود در عرفات، مشعر و منا در سرویس های درمانی خاص به حج اعزام می‌شوند. به علاوه برای ارائه خدمات درمانی به زائران یک بیمارستان در عرفات، یک بیمارستان در منا و یک آمبولانس درمانی سیار در مشعر در نظر گرفته شده است.  

دکتر حلی‌ ساز گفت: تمامی اطلاعات درمانی پزشکان در پرونده الکترونیک آنها ثبت شده است، امسال نیز تونل های سرد برای زائران در نظر گرفته شده است و بر خلاف سال گذشته که دستبندهایی برای دستیابی به اطلاعات اقامت و کاروان و …  آنها در نظر گرفته شده بود، امسال این دستبندها حذف شده است. البته اطلاعات پزشکی و درمانی هر زائر ثبت شده است و با مراجعه به هرکدام از مراکز درمانی ایران در هنگام موسم حج، با توجه به اطلاعات درمانی و پزشکی قبلی، خدمات دریافت خواهند کرد.

وی همچنین گفت: تمامی زائران باید واکسن مننژیت را تزریق کنند، این واکسن وارداتی است و با وجود همه مشکلات برای واردات داروها، قیمت واکسن افزایش زیادی نداشته و لذا ضروری است تا زائران به نزدیکترین پایگاه هلال‌احمر برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

٠