Print Logo
رئیس سازمان داوطلبان از حمایت از خانواده‌های نیازمندان در ایام رمضان می‌گوید چهارشنبه 1 خرداد 1398 ساعت 10:55

سفره‌ای خالی نماند


«طرح همای رحمت و نیابت از طرح‌های حمایتی سازمان داوطلبان است. داوطلبان هر شعبه بسته به نوع فعالیت‌ها و شناسایی نیازمندان در طول سال، در ایام ماه مبارک رمضان به کمک خانه داوطلبان بسته‌های غذایی را تهیه کرده و آن را به دست خانواده‌های نیازمندان می‌رسانند.»

محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان این را می‌گوید و به فعالیت ١۴٣٣ خانه داوطلب فعال در گوشه و کنار کشور اشاره می‌کند: «٣۶ هزار خانواده نیازمند در شهرها و روستاهای مختلف هستند که از طرح‌های حمایتی ما برای دریافت سبد غذایی استفاده می‌کنند. ایامی مثل نوروز و ماه مبارک رمضان، بهانه‌ای است برای ارسال دوباره این کمک‌ها به خانواده‌های نیازمند.» در این سبدها از برنج و روغن گرفته تا خرما و حبوبات، برای اینکه سفره‌های نیازمندان خالی نباشد، به همت خیران و جمعیت داوطلبان شهرها مهیا می‌شود. در حال حاضر ٩ استان ما درگیر محرومیت مضاعف هستند.

خشکسالی و از دست رفتن مشاغل و معیشت مردم و همچنین رخدادهای طبیعی مثل سیل و زلزله، از دلایل بیشتر شدن این محرومیت ها است. سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، هرمزگان، جنوب کرمان، غرب اصفهان، خوزستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد از جمله این استان ها هستند.

نصیری همچنین در مورد برگزاری طرح نیابت می‌گوید: «طرح نیابت از جمله طرح‌های داوطلبانه ما است که در ایام رمضان، با شور و شوق بیشتری انجام می‌شود. تکریم خانواده شهدا و سر زدن به آن‌ها، سر زدن به سالخوردگانی که تنها زندگی می‌کنند و همچنین سر زدن به سرای سالمندان از جزییات این طرح است. گاهی به همراه اعضای داوطلبان،‌ بهیاران و پرستاران داوطلب هم به خانه افراد سالخورده سر می‌زنند تا قند خون و فشار خون آن‌ها چک شود. در صورت نیاز پزشکان داوطلب هم به ویزیت این افراد می‌روند. همچنین داوطلبان فعالی داریم که در ایام ماه رمضان به فکر اهدای خون هستند و مردم را به مشارکت در این امر تشویق می‌کنند تا به دلیل تقارن با ماه رمضان، ذخیره بانک‌های خون شهرها خالی نباشد و مشکلی برای بیماران نیازمند دریافت خون و پلاکت رخ ندهد.» تهیه سبد غذایی برای نیازمندان، اهدای خون و تکریم سالمندان و خانواده شهدا، برنامه‌های همیشگی و مستمر سازمان داوطلبان هستند که در ایام رمضان پرشورتر و پررنگ‌تر از دیگر روزها انجام می‌شود.
افراد نیازمندی که در طرح همای رحمت شناسایی می‌شوند در مناسبت‌های ملی و مذهبی دیگر هم مورد حمایت خیران داوطلب هستند و برای تامین هزینه‌های درمان، تحصیل، ازدواج، تهیه جهیزیه و دیگر نیازهایشان روی کمک  داوطلبان و خیران هلال احمر حساب می‌کنند. خیران و مددجویانی که تمایل به شناسایی شدن توسط دیگران نداشته باشند، اعضای خانه داوطلب هلال احمر را امین خود قرار می‌دهند و کمک خود را از این طریق به مددجویان می‌رسانند و مددجویان هم آن را به صورت ناشناس، از امین داوطلبان دریافت می‌کنند.

منبع: روزنامه شهروند/پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر