Print Logo
جمعه 20 اردیبهشت 1398 ساعت 21:46

ادعیه روزهای ماه مبارک رمضان



دعای روز اول

اللهمَ اجْعلْ صِیامی فیه صِیام الصّائِمینَ، و قیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ، و نَبّهْنی فیهِ عن نَومَةِ الغافِلینَ، و هَبْ لی جُرمی فیهِ، یا الهَ العالَمینَ، و اعْفُ عنّی، یا عافیاً عنِ المجْرمینَ.

خدایا ... قرار بده روزه مرا در این ماه، روزهِ روزه داران واقعى و قیام و عبادت مرا در این ماه، قیام شب زنده داران و بیدارم نما در این ماه،از خواب بى خبران و ببخش به من جنایتم را در این ماه، اى معبود جهانیان و در گذر از من، اى بخشنده ی جنایت کاران.

دعاى روز دوم

اللّهُمّ قَرّبْنی فیهِ الى مَرْضاتِک، وَ جَنّبْنی فیهِ من سَخَطِک وَ نَقماتِک، وَ وفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِک، برحْمَتِک یا أرْحَمَ الرّاحِمین.

خدایا ... نزدیک کن مرا در این ماه، به سوى خوشنودیت و بر کنارم دار در این ماه، از خشم و انتقامت و توفیق ده مرا در این ماه، خواندن آیات قرآنت را، به رحمت خودت، اى مهربان ترین مهربانان.

دعاى روز سوم

اَللّهُمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ وَ التّنَبیهَ، وَ باعِدْنی فیهِ من السّفاهة وَ التّمْویهِ، وَ اجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ، بِجودِک یا أجْوَدَ الأجْوَدین.

خدایا ... روزى کن مرا در این ماه، هوش و خود آگاهى را و دور بدار در این ماه، از نادانى و گمراهى و قرار بده مرا بهره و فایده از هر چیزى که فرود آوردى در این ماه،به بخشش خودت، اى بخشنده ترین بخشندگان.

دعاى روز چهارم

اَللّهُمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِک، و اذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکرِک، و أوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکرَک بِکرَمِک، و احْفَظنی فیهِ بِحِفظْک و سِتْرِک، یا أبْصَرَ النّاظرین.

خدایا ... نیرومندم نما در این ماه، به پا داشتن دستور فرمانت و بچشان در این ماه،شیرینى یادت را و مهیا کن مرا در این ماه، راى انجام سپاس گذاریت به کرم خودت، نگه دار مرا در این ماه، به نگاه داریت و پرده پوشى خودت اى بینا ترین بینایان.

دعاى روز پنجم

اللّهُمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ، و اجْعَلْنی فیهِ من عِبادَک الصّالحینَ القانِتین، و اجْعَلْنی فیهِ من اولیائِک المُقَرّبینَ، بِرَأفَتِک یا ارْحَمَ الرّاحِمین.

خدایا ... قرار بده مرا در این ماه، از آمرزش جویان و قرار بده مرا در این ماه، از بندگان شایسته و فرمانبردارت و قرار بده مرا در این ماه، از دوستان نزدیکت، به مهربانى خودت اى مهربان ترین مهربانان.

دعاى روز ششم

اَللّهُمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِتِک، و لا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِک، و زَحْزِحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِک، بِمَنّک و ایادیک، یا مُنْتَهى رَغْبَةَ الرّاغِبین.

خدایا ... وا مگذار مرا در این ماه، در پى نافرمانیت روم و مزن مرا با تازیانه کیفرت، و دور و برکنارم بدار از موجبات خشمت به حقّ احسان و نعمت هاى بى شمارت، اى حدّ نهایى علاقه و اشتیاق مشتاقان.

دعاى روز هفتم

اَللّهُمّ اعنّی فیهِ على صِیامِهِ و قیامِهِ، و جَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ و آثامِهِ، و ارْزُقْنی فیهِ ذِکرَک بِدوامِهِ بتوفیقِک، یا هادیَ المُضِلّین.

خدایا ... یارى کن مرا در این ماه، بر روزه گرفتن و عبادت، و بر کنارم دار در این ماه، از بیهودگى و گناهان، و روزیم کن در این ماه،یادت را براى همیشه به توفیق خودت، اى راهنماى گمراهان

دعاى روز هشتم

اَللّهُمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ، و إطْعامِ الطّعامِ، و إفْشاءِ السّلامِ، و صُحْبَةِ الکرامِ، بِطَوْلِک یا ملجأ الآمِلین.

خدایا ... روزیم کن در این ماه، ترحّم بر یتیمان، و طعام نمودن بر مردمان، و افشاء سلام و مصاحبت کریمان، به فضل خودت اى پناه آرزومندان.

دعاى روز نهم

اَللّهُمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِک الواسِعَةِ، و اهْدِنی فیهِ لِبراهِینِک السّاطِعَةِ، و خُذْ بناصیتی الى مَرْضاتِک الجامِعَةِ بِمحبّتک، یا أمَلَ المُشْتاقین.

خدایا ... قرار بده برایم در این ماه، بهره اى از رحمت فراوانت و راهنمائیم کن در این ماه، به برهان و راه هاى درخشانت و بگیر عنانم را به سوى رضایت همه جانبه ات به دوستى خودت، اى آرزوى مشتاقان.

دعاى روز دهم

اَللّهُمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوکّلین علیک، و اجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْک، و اجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیک، بإحْسانِک یا غایَةَ الطّالِبین.

خدایا ... قرار بده مرا در این ماه، از متوکّلان به درگاهت و مقرّر کن در این ماه، از کامروایان حضرتت و مقرّر فرما در این ماه، از مقرّبان درگاهت، به احسانت اى نهایت همّت جویندگان.

دعاى روز یازدهم

اَللّهُمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ، و کرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ و العِصْیانَ، و حَرّمْ عَلَیّ فیهِ السّخَطَ و النّیرانَ، بِعَوْنِک یا غیاثَ المُسْتغیثین.

خدایا ... دوست گردان به من در این ماه، نیکى را و ناپسند بدار در این ماه، فسق و نافرمانى را، و حرام کن بر من در این ماه، خشم و سوزندگى را، به یاریت، اى داد رس داد خواهان.

 دعاى روز دوازدهم

اَللّهُمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ و العَفافِ، و اسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ و الکفافِ، و احْمِلنی فیهِ على العَدْلِ و الإنْصافِ، و امِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِک یا عِصْمَةَ الخائِفین.

خدایا ... زینت ده مرا در این ماه، با پوشش و پاک دامنى، و بپوشانم در این ماه، جامه قناعت و خوددارى، و وادارم نما در این ماه، بر عدل و انصاف، و آسوده ام دار در این ماه، از هر چیزی که مى ترسم، به نگاه دارى خودت اى نگه دار ترسناکان.

دعاى روز سیزدهم

اَللّهُمّ طَهّرنی فیهِ من الدَّنَسِ و الأقْذارِ، و صَبّرنی فیهِ على کائِناتِ الأقْدارِ، و وَفّقْنی فیهِ للتّقى و صُحْبةِ الأبْرار،ِ بِعَوْنِک یا قُرّةَ عیْنِ المَساکین.

خدایا ... پاکیزه ام کن در این ماه، از چرک و کثافت، و شکیبائیم ده در این ماه، به آن چه مقدّر است از شدنى ها، و توفیقم ده در این ماه، براى تقوى و هم نشینى با نیکان به یاریت اى روشنى چشم مستمندان.

دعاى روز چهاردهم

اَللّهُمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ، و اقِلْنی فیهِ من الخَطآیا و الهَفَواتِ، و لا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلآیا و الآفاتِ، بِعِزّتِک یا عزّ المسْلمین.

خدایا ... مؤاخذه نکن مرا در این ماه، به لغزش ها، و در گذر از من در این ماه، از خطا ها و بیهودگی ها، و قرار مده مرا در این ماه، نشانه تیر بلا ها و آفات، اى عزّت دهنده مسلمانان

 دعاى روز پانزدهم

اَللّهُمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین، و اشّْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ، بامانک یا امان الخائِفین.

خدایا ... روزى کن مرا در این ماه، فرمانبردارى فروتنان، و بگشا سینه ام را در این ماه، به بازگشت دل دادگان به امان دادنت، اى امان ترسناکان.

دعاى روز شانزدهم

اَللّهُمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ، و جَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ، و أوِنی فیهِ بِرَحْمَتِک الى دارِ القَرارِ، بالهِیّتَک یا إلَهَ العالَمین.

خدایا ... توفیقم ده در این ماه، به سازش کردن با نیکان، و دورم دار در این ماه، از رفاقت بَدان، و جایم ده در این ماه، با مهرت به سوى خانه آرامش، به خدایى خودت اى معبود جهانیان.

دعاى روز هفدهم

اَللّهُمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ، و اقْضِ لی فیهِ الحَوائِجَ و الآمالِ، یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر و السؤالِ، یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین، صَلّ على محمّد و آلهِ الطّاهِرین.

خدایا ... راهنمائیم کن در این ماه، به کار هاى شایسته و اعمال نیک، و بر آور برای من حاجت ها و آرزو هایم را، اى که نیاز به سویت، احتیاج به تفسیر و سؤال ندارد، اى داناى به آن چه در سینه هاى جهانیان است، درود فرست بر محمّد و آل او از پاکیزگان.

 دعاى روز هیجدهم

اَللّهُمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ، و نَوِّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ، و خُذْ بِکلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ، بِنورِک یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین.

خدایا ... آگاهم نما در این ماه، براى برکات سحر هایش و روشن کن در این ماه، دلم را به پرتو انوارش، و قرار ده در همه اعضایم پیروى نمودن از آثارش، به نور خودت، اى روشنى بخش دل هاى حقّ شناسان

دعاى روز نوزدهم

اَللّهُمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ، و سَهّلْ سَبیلی الى خَیْراتِهِ، و لا تَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ، یا هادیاً الى الحقّ المُبین.

خدایا ... زیاد بگردان در این ماه،بهره مرا از برکاتش و آسان کن راه مرا به سوى خیر هایش و محروم نکن ما را از پذیرفتن نیکى هایش اى راهنماى به سوى حقّ آشکار.

دعاى روز بیستم

اَللّهُمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ، و اغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ، وَ وَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ، یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین.

خدایا ... بگشا برایم در این ماه، در هاى بهشت را، و ببند برایم در هاى آتش دوزخ را، و توفیقم ده در این ماه، براى تلاوت قرآن، اى نازل کننده آرامش در دل هاى مؤمنان.

 دعاى روز بیست و یکم

اَللّهُمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِک دلیلاً، و لا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ عَلَیّ سَبیلاً، و اجْعَلِ الجَنّةِ لی مُنْزِِلاً و مَقیلاً، یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.

خدایا ... قرار بده برایم در این ماه، به سوى خوشنودى هایت راهنمایى، و قرار مده شیطان را در این ماه، بر من راهى، و قرار بده بهشت را برای من منزل و آسایشگاهی، اى بر آورنده حاجت هاى جویندگان

دعاى روز بیست و دوم

اَللّهُمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَک، و أنزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِک، وَ وَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِک، و اسْکنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِک، یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین.

خدایا ... بگشا به رویم در این ماه، در هاى فضلت را، و فرود آور برای من در این ماه، برکات خودتت را، و توفیقم ده در این ماه، راهی را براى موجبات خوشنودیت، و مسکنم ده در این ماه، وسط هاى بهشتت را، اى اجابت کننده خواسته ها و دعا هاى بی چارگان.

دعاى روز بیست و سوم

اَللّهُمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ، و طَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ، و امْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ، یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین.

خدایا ... شست و شوى ده مرا در این ماه، از گناه، و پاکم نما در این ماه، از عیب ها، و آزمایش کن دلم را در این ماه، به پرهیزکارى دل ها، اى چشم پوش لغزش هاى گناه کاران.

دعاى روز بیست و چهارم

اَللّهُمّ إنّی أسْألُک فیه ما یُرْضیک، و أعوذُ بِک ممّا یؤذیک، و أسألُک التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَک و لا أعْصیک یا جَوادَ السّائلین.

خدایا ... من از تو می خواهم در این ماه، آن چه تو را خوشنود سازد، و پناه مى برم به تو، از آن چه تو را می آزارد، و از تو توفیق می خواهم در این ماه، براى این که فرمانت را بَرَم، و نا فرمانى تو ننمایم، اى بخشنده به سائلان.

دعاى روز بیست و پنجم

اَللّهُمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لاوّلیائِک، و مُعادیاً لأعْدائِک، مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِک، یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن.

خدایا ... قرار بده در این ماه، دوستی با دوستانت، و دشمنی با دشمنانت، و پیروی نمودن از راه و روش خاتم پیغمبرانت، اى نگه دار دل هاى پیامبران.

دعاى روز بیست و ششم

اللّهُمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً، و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً، و عَملی فیهِ مَقْبولاً و عَیْبی فیهِ مَسْتوراً، یا أسْمَعِ السّامعین.

خدایا ... قرار بده کوشش مرا در این ماه، قدر دانى شده، و گناه مرا در این ماه، آمرزیده شده، و کردار مرا در این ماه، مورد قبول، و عیب مرا در این ماه، پوشیده، اى شنوا ترین شنوایان.

دعاى روز بیست و هفتم

اَللّهُمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْر،ِ و صَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ، و اقْبَلْ مَعاذیری، و حُطّ عنّی الذّنب و الوِزْرِ، یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین.

خدایا ... روزى کن مرا در این ماه، فضیلت شب قدر را، و بگردان در این ماه، کار هاى مرا از سختى به آسانى، و بپذیر عذر هایم، و بریز از من گناه و بار گران را، اى مهربان به بندگان شایسته خویش.

دعاى روز بیست و هشتم

اَللّهُمّ وفّر حظّی فیهِ من النّوافِلِ، و اکرِمْنی فیهِ بإحْضارِ المَسائِلِ، و قَرّبِ فیهِ وسیلتی الیک من بینِ الوسائل، یا من لا یَشْغَلُهُ الحاحُ المُلِحّین.

خدایا ... زیاد کن بهره مرا در این ماه، از اقدام به مستحبات، و گرامى دار در این ماه، به حاضر کردن و یا داشتن مسائل، و نزدیک گردان در این ماه، وسیله ام را به سویت از میان وسیله ها، اى آن که سر گرمش نکند، اصرار و سماجت اصرار کنندگان.

دعاى روز بیست و نهم

اَللّهُمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ، و ارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ و العِصْمَةِ، و طَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ، یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین.

خدایا ... بپوشان در این ماه، با مهر و رحمت، و روزى کن مرا در این ماه، توفیق و خوددارى، و پاک کن دلم را از تیرگی ها و گرفتگى هاى تهمت، اى مهربان به بندگانِ با ایمان خودت.

دعاى روز سی ام

اَللّهُمّ اجْعَلْ صیامی فیهِ بالشّکرِ، و القَبولِ على ما تَرْضاهُ، و یَرْضاهُ الرّسولُ مُحْکمَةً فُروعُهُ بالأصُولِ، بحقّ سَیّدِنا محمّد و آلهِ الطّاهِرین و الحمدُ للهِ ربّ العالمین.

خدایا ... قرار بده روزه مرا در این ماه، مورد قدر دانى و قبولی، که بر طبق خوشنودى تو و پسند رسول تو باشد، و استوار باشد فرعش بر اصل، به حقّ آقاى ما، محمّد و خاندان پاکش، و ستایش خاصّ پروردگار جهانیان است.