Print Logo
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در برنامه روی‌خط‌خبر سیما چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 ساعت 18:37

هرسال ۱۶هزار نفر در جاده‌ها کشته‌ می‌شوند، اما برای همه عادی شده است


دبیرکل جمعیت هلال احمر به مناسب روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در برنامه روی خطر خبر حاضر شد و در مورد فعالیت های جمعیت هلال احمر در بخش های مختلف توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر به نقل از تارنمای اطلاع رسانی این جمعیت، دکتر محمود رضا پیروی صبح امروز به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در برنامه تلویزیونی روی خطر خبر حاضر شد به سئوالات مجری برنامه پاسخ داد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر در مورد شکل گیری صلیب سرخ و هلال احمر گفت: ۸ می تولد هانری دونان است. اما در سال ۱۸۵۹ جنگی بین دولت فرانسه و اتریش در منطقه سولفورینو، ایتالیای فعلی شکل گرفت. چند تاجر سوئیسی از جمله هانری دونان که محل عبورشان آنجا بود تصمیم می گیرند به مجروحان جنگی کمک کنند. بعد از این ماجرا دونان تصمیم می گیرد کتابی منتشر کند به نام خاطرات سولفورینو و در این کتاب از مردم دنیا و دولت های تقاضا می کند که اگر مایلند در جنگ ها بی طرف باشند کمیته ای تشکیل شود. کمیته بین المللی صلیب سرخ در همین راستا تشکیل شد و بعدها هم توسعه پیدا کرد و فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر تشکیل شد.

وی افزود: وظیفه فدراسیون کمک رسانی در سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه است و کمیته بین المللی در مواقع بروز جنگ و مناقشات به عنوان یک حائل ورود می کنند. مجموع این دو، نهضت صلیب سرخ و هلال احمر را تشکیل می دهند. نهضت ۱۶۰ سال قدمت دارد. جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ۹۷ سال قدمت دارد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر در پاسخ به اینکه مهمترین وظیفه این نهاد چیست گفت: نهضت جهانی صلیب سرخ اصول هفتگانه ای دارد که ما هم با توجه به اینکه در فدراسیون عضو هستیم و جزو ۱۹۱ کشور عضو محسوب می شویم از آن جدا نیستیم. این اصول شامل بی غرضی، بی طرفی، استقلال، خدمات داوطلبانه، بشردوستی، یگانگی و جهان شمولی است. جمعیت ها بی طرف هستند و وارد مناقشات سیاسی نخواهند شد و از آنجا که مردم در سوانح طبیعی و بحران ها و بروز جنگ به کمک نیاز دارند بدون توجه به ملیت و نژاد ورود می کنند.

وی افزود: در کشور ما هم جمعیت هلال احمر از چند سازمان تشکیل شده است که از جمله آنها سازمان داوطلبان، سازمان جوانان، سازمان امداد و نجات، سازمان تدارکات پزشکی است. سازمان امداد و نجات در زمان عادی در امداد و نجات کوهستان، شهر و جاده فعالیت می کند . سازمان داوطلبان نیز درگاهی است که هر کسی بخواهد به عضویت جمعیت هلال احمر در بیاید از این طریق باید وارد شود، ضمن اینکه ما در حال حاضر ۲ میلیون داوطلب داریم که در قیاس با آمار ۱۳ میلیونی داوطلبان سراسر دنیا در جمعیت ها ، تعداد قابل توجهی محسوب می شود. سازمان جوانان نیز بخشی است که روی جوانان و آموزش آنها سرمایه گذاری می کند.

پیروی ادامه داد: معاونت آموزش هم از بخش هایی است که فعالیت های آموزشی را انجام می دهد. همچنین معاونت بهداشت و درمان در سه قاره آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا مراکز درمانی دارد که خدمات خوبی هم ارائه می کند و رضایت مندی مناسبی از آن وجود دارد.

او با تاکید بر تبیین فعالیت های جمعیت هلال احمر در مورد آموزش همگانی گفت: ما در زمینه آموزش همگانی و نهادینه کردن این آموزش ها سعی می کنیم با بخش های مختلف تفاهم نامه هایی داشته باشیم و در حال حاضر با آموزش و پرورش، نیروهای مسلح و همچنین وزارت خانه ها تفاهم نامه های متعددی در این زمینه داریم.

پیروی در مورد استفاده از ایده های نو در امداد و نجات گفت:  دنیا در حال تغییر است و تکنولوژی ها به روز می شود و ما هم باید خودمان را به روز کنیم. یکی از مثال ها در این رابطه مرحله بازتوانی بعد از بحران است که با بهره گیری از تکنولوژی های جدید و با استفاده از سیستم یکپارچه می توان توزیع اقلام را بهتر انجام داد. استفاده از پهباد در زمینه امداد و نجات و همچنین به روز رسانی رویکرد در اسکان اضطراری از جمله مواردی است که می توان به آنها توجه کرد.

وی با اشاره به برگزار رویداد کارآفرینی و فناوری جمعیت هلال احمر گفت: این رویداد استارتاپی که اخیرا برگزار شد نیز در همین راستا بود و ۲۰ ایده برتر گزینش شدند تا روی آنها سرمایه گذاری صورت بگیرد. بزرگترین هدفی که از برگزاری این رویداد داشتیم این بود که ایده های جدید با هزینه های کمتر داشته باشیم که در نهایت منجر به رضایت مندی بالاتر خدمت گیرنده می شوند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر همچنین به ضرورت فرهنگ سازی صحیح و دقیق در زمینه فعالیت هلال احمر اشاره کرد و گفت: وقتی ما به اندازه کافی فرهنگ سازی کرده باشیم در زمان پاسخ به یک حادثه دچار اصکاک کمتری خواهیم شد و نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

پیروی با هشدار نسبت به عادی شدن تلفات جاده ای در افکار عمومی گفت: با حادثه ای مانند سیل اخیر که ۷۸ نفر تلفات داشت مردم به لحاظ روحی تحت تاثیر قرار گرفتند اما سالیانه ۱۶ هزار نفر در حوادث جاده ای کشته می شوند و این موضوع برای خیلی ها عادی شده است. این یک مثال در زمینه فرهنگ سازی است و اگر در حوادث فرهنگ ایمنی داشته باشیم موفق خواهیم بود.

وی در مورد اعزام کاروان های سلامت به برخی از نقاط کشور به مناسبت هفته هلال احمر گفت: ساختار این کاروان ها متشکل از پزشکان داوطلب است که خدمات بهداشتی و درمانی می دهند.

پیروی در مورد آخرین وضعیت مناطق سیل زده نیز توضیح داد: وضعیت در این مناطق تقریبا پایدار است و از مرحله بحران خارج شده و در مرحله بازتوانی قرار داریم. خوشبختانه مردم هم کمک های بی سابقه ای انجام دادند. رقم کمک های نقدی به بیش از ۱۵۸ میلیارد تومان و کمک های غیر نقدی به ۸۲ میلیارد تومان رسیده است. هلال احمر بر اساس وظایف خود ابتدا امداد و نجات را بر عهده داشت و سپس اسکان اضطراری و حمایت های روانی و درمانی را انجام داد

دبیرکل جمعیت هلال احمر درباره مهمترین نیاز در مناطق سیل زده گفت: مهمترین مساله در حال حاضر بازگشت افراد به زندگی است. درباره کمک هایی که توسط هلال احمر و سایر دستگاه های جمع آوری شده در یک کمیته مشترک در وزارت کشور تصمیم گیری می شود تا در این مرحله به نحو مناسبی میان مردم توزیع شود.

وی همچنین از جمع آوری و مستند سازی تجربیات افراد درگیر حادثه خبر داد و گفت: بعد از هر حادثه ای طبق پروتکلی که داریم افرادی که درگیر بودند در یک نشست دو روزه گرد هم می آیند و مشکلات را مطرح می کنند. به این شکل ایرادهای کار شناخته می شود تا در حوادث آتی با مشکلات کمتری مواجه باشیم.

دبیرکل جمعیت هلال احمر در پاسخ به سئوالی درباره وظایف سازمان امداد و نجات، گفت: امداد و نجات توسعه یافته ترین سازمان هلال احمر است که در شهر، جاده و کوهستان وظیفه امداد و نجات را به عهده دارد. یکی از بخش های قابل توجه این سازمان هم امداد هوایی است که اگر در سیل اخیر امداد هوایی نبود مشکلات ما بسیار زیادی می شد. کادر پروازی امداد هوایی نزدیک به هزار ساعت پرواز انجام دادند.

پیروی در مورد فعالیت های جمعیت هلال احمر در حوزه بین الملل نیز گفت: جمعیت هلال احمر ایران در حوزه بین الملل بسیار فعال است و از میان ۱۹۱ کشور عضو فدراسیون ۲۰ کشور عضو هیات حاکمه هستند که هلال احمر ایران هم یکی از آنها است و برای دومین بار به این سمت انتخاب شده و تا سال ۲۰۲۱ جزو هیات حاکمه خواهد بود.

وی افزود: ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در حوزه بین الملل از جمله فعالیت ها ما است که در بعضی کشور ها بیمارستان و در بعضی کلینیک داریم. ضمن اینکه در این زمینه تقاضای زیادی از سوی کشورها می شود ولی ظرفیت ما هم در این زمینه محدود است. در مجموع ارتباط قوی با کشورهای دیگر داریم و برای مشکلات اعلام آمادگی می کنیم و کمک هایی که سایر کشورها در حادثه اخیر به ما کردند نیز نشانه ای از این تعاملات است.