Print Logo
گفت و گویی صمیمی با طلبه امدادگر جمعه 9 فروردین 1398 ساعت 20:55

تحصیل درس خارج در حوزه علمیه همراه با خدمت در لباس هلال احمر


تازه نمازش تمام شده بود. نماز ظهر وعصر روز سه شنبه ششم فروردین ۱۳۹۸. وقتی با او صحبت می کردم صدای عبور و مرور افراد می‌آمد. "سفر به خیر... تقریبا یک کیلومتر دیگر به پمپ بنزین می‌رسید."

این جمله ای بود که پس از شنیدن آن کنجکاو شدم و از او مکان فعلی اش را سوال کردم. پست ایمنی و سلامت مسافران نوروزی واقع در مجتمع تفریحی گرداب شهرستان بن در استان چهارمحال و بختیاری.

پیش از این که با او تماس بگیرم در خصوص فعالیت هایش کمی تحقیق کرده بودم.می‌دانستم که در شیفت های پایگاه امداد و نجات بین شهری به مردم خدمت می کند اما اینکه با لباس جوانان هلال احمر در تعطیلات نوروز دور از خانواده و " حسنا " دختر سه ساله‌اش، به مسافرین نوروزی نیز داوطلبانه ارائه خدمت می‌کرد، ادامه گپ و گفت و مصاحبه را برایم شیرین تر کرد.
حالا حاج آقا جواد گفت و گوی ما قرار شد در اولین سئوال بیشتر از خودش صحبت کند:
جواد نادری هستم. ۳۰ ساله و تقریبا ۱۰ سال است که با جمعیت هلال احمر همکاری می کنم. متاهل هستم و تنها فرزند من " حسنا " نام دارد که سه ساله است. اکنون نیز پس از گذراندن دوره‌های مختلف عمومی و تخصصی امداد و نجات، نجاتگر 3 جمعیت هلال احمر هستم.

این بیوگرافی اولیه ای بود که حاج آقا جواد نادری بیان کرد. اما داستان به اینجا ختم نمی شود. حاج آقای نادری ۱۳ سال پیش تصمیم بزرگی برای زندگی خودش گرفته است که شنیدن آن نقطه عطف این مصاحبه خواهد بود:

 بله... سیزده سال پیش تصمیم گرفتم به عنوان طلبه اقدام به تحصیل در حوزه علمیه کرده و درس طلبگی بخوانم. اکنون به لطف خدا سطح چهار حوزه هستم و در حال تحصیل درس خارج در حوزه علمیه.

حجت الاسلام نادری طلبه جوانی که بارها به عنوان مبلغ دین اسلام به مناطق مختلف کشور اعزام شده است ، امروز روی صندلی خدمت به مردم، آن هم با لباس هلال احمر و در کنار جاده ای به دور از خانواده نشسته است. کسی که در نگاه اول شاید تخصص، حرفه، شغل و تحصیلات آن با کار در هلال احمر فاصله داشته باشد، اما حاج آقای نادری نظری متفاوت دارد.

وی ازعلاقه شدیدش به اهداف و اصول هلال احمر می‌گوید و همین‌ها را مشوق اصلی برای حضورش در جمعیت هلال احمر می داند:
به عقیده من اهداف بزرگ هلال احمر همچون بشردوستی ، کمک به انسان ها، برقراری صلح و دوستی و کم کردن درد و رنج از بشریت، موضوعاتی است که مکرراً در اسلام ناب محمدی نیز بر آنها تاکید فراوان شده است. این بدان معناست که ما در حوزه نیز مفاهیمی می خوانیم که در هلال احمر می توانیم به عنوان یک بستر مناسب به آنها عمل نمائیم. در کار تبلیغ نیز مانند فعالیت در هلال احمر باید از زمان خود و زندگی بگذری و آن را برای دیگران اختصاص بدهید. هر دو نجات است. در حوزه برای نجات از برخی بیراهه رفتن ها و در هلال برای نجات از حادثه، گرفتاری، درد و رنج ها. اصولا یک روحانی زمانی که با جامعه همراه می شود بسیار بیشتر می تواند کلامش تاثیرگذار باشد. پوشیدن این لباس از سوی من به عنوان یک طلبه یعنی همراه شدن با افرادی که برای کمک به همنوع دور هم جمع شده‌اند

حجت الاسلام نادری حالا هر ماه 10 شبانه روز در پایگاه های امداد و نجات بین شهری در کنار نجاتگران تلاشگر و نوع دوست هلال احمر خدمت می‌کند. به عقیده وی ارتباط مستمر و صمیمی با اعضای هلال احمر اینگونه بهتر میسر می شود. وی در این رابطه می‌گوید:
روزهایی که در کنار اعضای پایگاه امداد و نجات هستم را غنیمت می‌شمارم. می توانم تمام آموخته‌های امدادی خود را باز آموزی و تقویت کنم. سعی می‌کنم همواره با نجاتگران رفاقت کنم چرا که در فضای دوستانه بیشتر می توان بهره برد.
اقامه نماز جماعت در پایگاه‌ها سوالی بود که از حاج آقا نادری پرسیدم و پاسخ جالبی شنیدم:
پیشنهاد دهنده برای اقامه نماز به صورت جماعت نیستم، اما ارتباط بسیار نزدیک همه ما نجاتگران به گونه ای شده است که آنها از من به عنوان روحانی اقامه نماز جماعت در اول وقت را می خواهند و از این مسئله بسیار خرسندم.

در ابتدای مصاحبه، از حضور در کانون طلاب جمعیت هلال احمر در حوزه علمیه سخن گفته بود. به عقیده وی این کانون‌ها فرصت‌های بسیار خوبی برای ایجاد آمادگی در طلاب برای مواجهه با حوادث طبیعی و غیر طبیعی فراهم می‌کند.

حجت الاسلام نادری حالا با تبیین ضرورت و اهمیت حضور طلاب در این کانون‌ها موفق شده است بیش از ۲۰ نفر از طلاب را در حوزه علمیه محل تحصیلش عضو کانون طلاب هلال احمر کند. البته بیان خاطره ای تلخ و ناگوار که به اعتقاد وی تأثیر فراوانی در ترغیب طلاب به کسب آموزش‌ها و مهارت‌های امداد و کمک های اولیه داشته است نیز این قسمت از گفت و گو را با اهمیت کرد. حاج آقا نادری از فوت ناگهانی یکی از اساتید شان در حوزه علمیه و حضور طلاب سخن می گوید:
بلندبلند مرا صدا می زدند، خبر داشتند که من هلال احمری هستم و دوره های کمک های اولیه را گذرانده ام. وقتی بر بالین استاد که حالا به دلیل ناراحتی قلبی طولانی اش نقش بر زمین شده بود رسیدم کار از کار گذشته بود. در حالی که اگر دوستان طلبه من در همان ابتدای این اتفاق تلخ به دنبال دارو و یا انجام اقدامات لازم در خصوص بیماران و مصدومان قلبی بودند، شاید این حادثه ناگوار اتفاق نمی افتاد. من تلاش خودم را کردم اما متاسفانه خیلی دیر شده بود. این مصیبت دلیلی محکم بر آن شد تا طلاب و همکاران طلبه من به دنبال کسب مهارت ها و آموزش های امدادی بروند و برای فراگیری آنها اشتیاق نشان دهند.
حجت الاسلام نادری در ادامه، از حضورش به عنوان روحانی مبلغ در شهرها و روستاها سخن گفت و این مسئله را فرصتی مناسب برای تبیین اهداف و اصول انساندوستانه هلال احمر دانست و افزود:

 در سخنرانی ها و مجالس که شرکت می کنم در کنار تبلیغ دین، هر زمان که شرایط فراهم باشد، قطعاً اهداف خیرخواهانه هلال احمر را نیز به جامعه معرفی خواهم کرد.

حجت الاسلام نادری در پایان از مسئولین هلال احمر درخواست کرد تا بیش از گذشته نگاه ویژه به استان چهارمحال و بختیاری داشته باشند و پای درددل امدادگران و نجاتگران بنشینند.

4006003/29/2019 8:52:59 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2019/03/201903102263566065_Thum.jpg