Print Logo
سه‌شنبه 6 فروردین 1398 ساعت 21:16

ضرورت حفظ اعتماد برای جلب حمایت های مردمی در امدادرسانی به مصیبت دیدگان


ایران، امسال بهاری متفاوت را تجربه می کند. بارش باران و برف چند روزی است که خبر اول همه رسانه ها شده است. شدت بارش ها در نقاط مختلف ایران به حدی است که هر لحظه ترس و نگرانی از وقوع سیل و طوفان می رود و بخش زیادی از کشورها را در استانها، شهرها و روستاها را در برگرفته است.

"مسیرهای عبور روان آب ها و بستر رودخانه ها عموماً مکان مناسبی برای سکونت نیست." این هشداری است که بارها و بارها از سوی نهادهای امدادی و خصوصاً جمعیت هلال احمر به مردم داده می‌شد؛ اما امروز شاید بیش از هر زمان دیگر عدم رعایت و توجه به چنین تذکراتی خودنمایی می‌کند و قربانی می گیرد. این مسئله تنها بخشی از دلایل متعدد وقوع چنین خسارات جبران ناپذیری بر پیکره جامعه، شهر و روستاهای این سرزمین پهناور است.

اما حقیقت این است که وقتی تنها در مدت یک یا دو روز، ۶۰ درصد بارش سالانه یک استان در یک نقطه به وقوع می‌پیوندد ، طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیل شکل می گیرد.

آق قلا در استان گلستان به محاصره آب و گل در می آید... همه خیابان هایی که باید این روزها محل تردد مردم این خطه از کشور به مناسبت فرارسیدن نوروز باشد، حالا مملو از آب باران و سیل شده است و قایق و تراکتور در خود جای می دهد.
وضعیت بحرانی و نگران کننده می‌شود. اما خبری مبنی بر جان باختن هم وطنی در این منطقه به گوش نمی‌رسد که موضوعی بسیار خوشحال کننده است.

این تمام ماجرا نیست. تقریباً همه شهر را آب گرفته است. ساکنان آق قلا در مکان های تعبیه شده از سوی جمعیت هلال احمر اسکان اضطراری می‌یابند و خانه و کاشانه خود، یا بهتر است بگوییم تمام دارایی خود را در میانه این آب سخت، سرد و خشن رها می‌کنند.

همه نیروهای امدادی و خدماتی بسیج می شوند تا در کنار سیل زدگان باشند.

اگرچه زندگی می کنند و نعمت حیات را از دست نداده اند اما تماشای صحنه هایی که فقط آب است و آب، امید آنها را می گیرد؛ نا امیدی و ناتوانی بر آنها غالب می‌شود و باز هم این جمعیت هلال احمر است که صبورانه و با افتخار و البته بدون کمترین منت و چشمداشتی در میدان جهاد و کمک به هم نوع حاضر می شود.

حاضر می شود برای بازگرداندن روحیه ، برای بازگرداندن زندگی و امید در بین سیل‌زدگان و آسیب دیدگان. امدادگرانش به دل آب می زنند، جوانانش درکمپ ها برای احیای روحیه سیل‌زدگان مستقر می شوند و داوطلبان اما اکنون نقشی حائز اهمیت خواهند داشت.

جانشین رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در این خصوص می‌گوید: این سازمان به مدد اعضای خیر و نیکوکار خود می تواند در بحران، به عنوان یک پایگاه اجتماعی نیرومند در کنار آسیب‌دیدگان و مصیبت زدگان باشد.

وحید شفیعی معتقد است جمع آوری و ارسال کمک‌های مردمی با مشارکت سازمان های همکار با جمعیت هلال احمر و همچنین چهره های شاخص و برجسته جامعه می تواند نقش موثری در جبران خسارت و حل مشکلات آسیب‌دیدگان در این گونه بحران ها داشته باشد.

نقش حوزه نمایندگی ولی فقیه در زمینه جلب مشارکت های مردمی

حالا مردم در سراسر کشور حال و روز این روزهای آق قلا را می دانند ، خبر دارند و متاثر از این حادثه دردناک شده‌اند ،به گفته حجت‌الاسلام و المسلمین میرهاشمی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر استان مرکزی، حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر نیز بر اساس رسالت خطیر خود نقش نظارتی در کلیه امور در این نهاد عام المنفعه و خیریه دارد. اما این تنها وظیفه ی این مجموعه نیست، علاوه بر دو موضوع اساسی هدایت و حمایت از فعالیت‌های صحیح و در مسیر دستیابی به اهداف هلال احمر از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه، این مجموعه در هلال احمر می تواند بستری باشد برای ایجاد فضای همدلی و کمک بیشتر به همنوعان.

وی معتقد است این حوزه با استفاده از ظرفیت های عظیم ارتباطی با بدنه جامعه از طریق ائمه جماعات مساجد، مدارس و نهادهای دولتی، مراکز خدمات حوزه های علمیه، دفاتر نمایندگی ولی فقیه در ادارات و بهره مندی از اعضای کانون های طلاب هلال احمر، نقش انکار ناپذیری برای جلب مشارکت های مردمی و تبیین اهداف بزرگ و انسان‌دوستانه هلال احمر در جامعه دارد.
در نهایت باید توجه داشت ارتباط مستمر ، موثر و کارآمد بخش ها و معاونت های این نهاد مردمی با حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر می تواند فضایی بسیار روشن برای حضور آحاد مردم به منظور کمک به هم نوعان خوب در چنین روزهایی بحرانی ایجاد کند.

پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر