Print Logo
خانه دل بتکان چهارشنبه 29 اسفند 1397 ساعت 14:09

قلم نگاشتی به بهانه حلول سال نو


یکی از سنت های زیبای ما ایرانیان در انتهای هر سال و همزمان با آماده شدن برای شروع سال جدید خانه تکانی است. در این ایام پایانی سال هر کسی به نوعی مشغول نظافت خانه و محل زندگی خود است.

اما باید در کنار این رسم بسیار زیبا، به فکر گرد و غباری که بر دل هایمان نشسته است نیز باشیم و برای ورود به سال جدید خانه دل هایمان را هم از کینه و نفرت پاک کنیم، تا برای ورود و دریافت کلام و آیات الهی آماده باشد.
شروع و تصمیم برای خانه تکانی دل نیز مانند خانه تکانی منزل ممکن است سخت باشد و زحمت و تلاش زیادی بطلبد اما پس از پاک شدن همه زوایای قلب با نوعی لذت و احساس شادمانی همراه است که باعث فراموشی زحمت ها می شود.
تفکر درباره عیوب خویش، محاسبه اعمال و رفتار، توبه و استغفار از گناهان کاری است دشوار که همت والا، سعی و تلاش ویژه ای می طلبد و اگر شخص ناامید نگردد و این جهاد عظیم را ادامه دهد، شیرینی و حلاوت صفای دل و نورانیت قلب و لذت تقوا را خواهد چشید و همچنین در خواهد یافت که تحمل آن سختی ها و زحمات، در برابر کسب چنین ثروت معنوی بزرگ بسیار ناچیز بوده است.
در اهمیت و ارزش استغفار همین بس که خدای متعال، برکات فراوانی را برای افراد مستغفر و توبه کننده در نظر می گیرد و در قرآن تاکید شده است که «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً، یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً، وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً»
از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است ... تا باران هاى پر برکت آسمان را پى در پى بر شما فرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغ هاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار دهد.
در آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار همواره توصیه هایی برای مبارزه با تنفر و کینه توزی نسبت به افراد بیان شده است، توصیه هایی که با به کار گیری آنها در زندگی می توانیم وجودی مملو از آرامش را تجربه کنیم که به برخی از روش های آن اشاره می کنیم:
یکی از مهمترین عوامل حل و فصل مشکلات فردی و اجتماعی، تقویت روحیه ایمان و تقوا در جامعه است چرا که قسمت اعظم مشکلاتی که ما با آنها دست و پنجه نرم می کنیم به دلیل فراموشی خداوند در زندگی و فقدان ایمان واقعی است. به طور مثال خداوند در قرآن کریم یکی از ویژگی های افراد با ایمان را دوری و بیزاری از هرگونه کینه و نفرت می داند.
«وَ الَّذینَ جاۆ مِنْ بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذینَ سَبَقُونا بِالْإیمانِ وَ لا تَجْعَلْ فی‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّکَ رَۆوفٌ رَحیم»-سوره الحشر آیه 10
و کسانى که بعد از آنان [مهاجران و انصار] آمده‏ اند و می گویند: «پروردگارا، بر ما و بر آن برادرانمان که در ایمان آوردن بر ما پیشى گرفتند ببخشاى و در دلهایمان نسبت به کسانى که ایمان آورده‏ اند کینه‏ اى مگذار. پروردگارا، راستى که تو رئوف و مهربانى»
بسیاری از کینه ها و نفرت ها در زندگی ما از این مسئله ناشی می شود که افراد دغدغه ها و ناراحتی های خود را بروز نمی دهند. در بیشتر مواقع ضمن بیان درست علت ناراحتی به طرف مقابل ممکن است او نیز یک جواب قانع کننده برای رفتار و سخنانش داشته باشد اما هرچه که ناراحتی ها بیان نشوند نه تنها با گذشت زمان از بین نمی روند بلکه کم کم تبدیل به کینه و نفرت عمیق نیز می شوند و به همین جهت وجود مبارک امام هادی علیه السلام می فرمایند:
«گلایه کردن کلید سرسنگینى و بهتر از کینه است.» بحارالأنوار، ج78، ص369
یکی دیگر از راه های بسیار موثر برای حل و فصل دشمنی ها و کینه ها هدیه دادن است. رسول اکرم در این باره می فرمایند:
«به یکدیگر هدیه بدهید، زیرا کینه ها را از بین مى برد.»کافى، ج5، ص 144
یکی از ویژگی های افراد حسود که از امیر المومنین نقل شده است این که :
«حسود زود خشمگین مى شود و دیر کینه از دلش مى رود.» بحارالأنوار، ج73، ص256
خلاصه آن که کینه و نفرت قبل از آنکه دیگران را مورد اذیت و آزار قرار دهد، آرامش و آسایش شخص را سلب می کند ،پس برای آرامش و آسایش هرچه بیشتر در زندگی بهتر است که با شروع سال جدید کینه ها را برای همیشه از قلب ها زدود.