Print Logo
چهلمین سالگرد پیروزی پنج‌شنبه 18 بهمن 1397 ساعت 09:46

انقلاب شکوهمند اسلامی؛ دروازه ای به آبادانی ایران زمین


"انفجار نور"، "معجزه قرن"، این ها عناوینی هستند که رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در توصیف انقلاب اسلامی از آن ها یاد کرده اند؛ به راستی که انقلاب اسلامی را باید معجزه ای دانست که سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه و جهان بوده و هست.

شروع دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی فرصت مناسبی است که باید آن را برای بیان و بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های گوناگون مغتنم شمرد، چرا که اهمیت پرداختن به این موضوع با گذشت زمان و در شرایط کنونی که دشمنان در جنگ نرم علیه انقلاب با سیاه نمایی و بزرگ کردن مشکلات می خواهند دستاورد ها و پیشرفت های انقلاب اسلامی را کم ارزش و ناکارآمد جلوه دهند، بیشتر از پیش احساس می شود.

با مروری به مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی تلاش می شود تا حدی به این وظیفه عمل گردد.

استقلال و آزادی

جنگ تحمیلی نمونه بارز استقلال جمهوری اسلامی ایران است که عزت و استقلال ایران را در دوره پس از انقلاب اسلامی زبانزد دوستان و حتی دشمنان انقلاب کرده است. در تمام مدت 8 سال جنگ، با وجود اینکه ابرقدرت‌ های شرق و غرب از رژیم بعث صدام حمایت می‌کردند ایران اسلامی با استقلال هر چه تمام تر و به تنهایی در برابر هجوم بیگانگان ایستاد و ذره ای اهداف و آرمان های خود را به خواست دشمنان تغییر نداد.

سر دادن شعار آزادی خواهی مردم در تظاهرات قبل از انقلاب به خوبی گویای خفقان سیاسی و فکری در دوره پهلوی است به صورتی که حتی مسئولین کشور جرات انتقاد به رژیم را نداشتند، اما امروز و با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی انتقاد در جمهوری اسلامی نهادینه شده است.

مردم سالاری دینی

در اولین ماه‌های پیروزی انقلاب اسلامی نوع نظام سیاسی کشور به رای عمومی گذاشته شد، پس از رای مردم به جمهوری اسلامی، مردم بار دیگر پای صندوق‌های رای رفتند و این بار، نمایندگان مجلس خبرگان را انتخاب کردند.

این ها تنها دو نمونه از اولین حضور و همراهی ملت در تعیین سرنوشت کشورشان است. پس از آن همواره این ملت بودند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مسئولین نظام را تعیین کرده اند. امروز و با گذشت نزدیک به چهل سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی سالی نبوده است که در ایران انتخابات برگزار نشود.

شکوفایی در علم و فناوری

بر اساس گزارش مجلات بین‌‌المللی، سرعت پیش‌رفت علم در ایران ، 11 برابر سرعت متوسط رشد علم در جهان است و کسب رتبه دوازدهم در میان تمامی کشورها، جایگاه علمی این روزهای ایران عزیزمان است.

در دوره پهلوی، رژیم جز مبارزه شعاری با بی‌سوادی کاری از پیش نمی‌برد. اکثریت مردم ایران در آن زمان بی‌سواد بودند، امروزه با گذشت نزدیک به چهار دهه از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، ملت ایران مرزهای علم و دانش را درنوردیدند و به پیشرفت های بزرگی دست پیدا کرده اند؛ در بسیاری از فناوری‌ها نه تنها به خودکفایی رسیده اند بلکه ایران به عنوان کشور صادر کننده خدمات فنی مهندسی در حوزه‌های صنعت نفت، کشاورزی، بهداشت، سدسازی، تراکتورسازی، هسته‌ای، خودروسازی، سلول‌های بنیادین و ... شناخته شده است.

امنیت
در این چهل سال، سنگین‌ترین تهاجمات نظامی، تروریستی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر علیه ایران وارد شده است که تمامی آن ها با قدرت و صلابت مردم و درایت رهبر معظم انقلاب در هم شکسته شدند. جمهوری اسلامی ایران در عین مبارزه با دولت‌های ظالم از امن‌ترین کشورهای جهان است. انقلاب اسلامی امنیت خشن همراه با شکنجه پهلوی را به امنیت مردمی مبتنی بر اعتماد و ایمان بدل کرد. البته این موضوع را هیچگاه نباید فراموش کرد که امنیت و آرامش امروز ما مدیون ایثار و جانفشانی شهداست.

صنعت نظامی و دفاعی

موسسه " گلوبال فایرپاور " در آماری که اخیرا منتشر کرده است، اعلام کرده که ارتش ایران در رتبه بیست و سوم جهان قرار گرفته است، این آمار نشان از پیشرفت ایران در زمینه ساخت و تولید انواع سلاح و تجهیزات نظامی دارد. نمونه های زیر تنها بخش کوچکی از پیشرفت های شگفت آور ایران در صنعت نظامی و دفاعی کشور پس از انقلاب اسلامی است و این در حالی است که پیش از انقلاب اسلامی نیروهای مسلح در تجهیزات و آموزش نظامی کاملا وابسته به غرب بودند.
پیشرفت ایران در زمینه ساخت و تولید انواع موشک های بالستیک، دور برد زمین به زمین، زمین به هوا و انواع موشک های دریایی به عنوان معدود کشورهای دارنده تکنولوژی ساخت این موشک ها

ساخت انواع سلاح ها و تجهیزات نظامی از جمله: انواع هواپیما و جت های جنگنده مافوق صوت و رادارگریز

خودکفایی در ساخت انواع تجهیزات و سلاحهای سبک، نیمه سنگین و سنگین مانند: انواع خمپاره انداز و توپ های مدرن، انواع سامانه‌ها و سلاح های پدافند ضد هوایی و مهمات سبک و سنگین

خودکفایی در تولید و ساخت انواع هواپیماهای بدون سرنشین مدرن

پیشرفت های صنعت نفت پس از انقلاب

آمارها نشان می دهد در طی این چهار دهه، صنعت نفت ایران با وجود فشارهای ناشی از جنگ تحمیلی و تحریم های غیرقانونی، همچنان به رشد خود ادامه داده و برخلاف زمان قبل از انقلاب اسلامی تنها به فروش نفت اکتفا نشده است بلکه در بسیاری از تولیدات، به روشنی خودکفایی به چشم می خورد. مواردی که در ادامه آورده شده است چند نمونه از عملکرد مثبت در این صنعت در مقایسه با قبل از انقلاب است:

افزایش در تولید و فروش نفت، گاز، مایعات و میعانات گازی، تزریق گاز و حفاری

عبور از تحریم بنزین و خودکفایی

تولید 4/ 2 برابری پنج فراورده اصلی پالایشگاه ها

افزایش تولید نفت سفید

افزایش ذخایر هیدرو کربوری و گاز طبیعی

افزایش ٢٦ برابری تولید محصولات پتروشیمی


بخش کشاورزی

بخش کشاورزی در زمان قبل از انقلاب، رفته رفته با اجرای استراتژی های نادرست رژیم پهلوی، فراموش شد و بیشترین سرمایه گذاری و امکانات کشور در بخش صنعت و واردات صورت گرفت که این امر باعث فاصله گرفتن امکانات شهری و روستایی شد که در نتیجه آن مهاجرت روز افزون روستائیان به شهرها مشاهده گردید.

امروزه پس از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی شاهد عملکرد های مثبتی در این زمینه هستیم از قبیل:

بالغ بر ۹۰ درصد از نیاز کشور به محصولات کشاورزی و استراتژیک نظیر گندم، برنج و جو، در داخل تامین می شود و کشور در این زمینه در مرز خودکفایی قرار گرفته است.

میزان تولید گندم با سرمایه گذاری های مناسب انجام شده نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۵ برابر شده است.

تولید برنج دومین محصول استراتژیک و پرمصرف کشور (پس از گندم ) رشدی بالغ بر ۶۰تا ۷۰ درصد نسبت به قبل از انقلاب اسلامی داشته است.

سطح جنگل کاری و احیای جنگل ها نیز نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۲ برابر شده است.

تمامی مواردی که بخش اندکی از آنان در این مختصر اشاره شد نشان از پیشرفتی است که به برکت اسلام نصیب ملت ایران شده است، بی‌شک این روزها باید بیشتر از پیش داشته‌هایمان را قدر بدانیم و برای حل مشکلات موجود در کشور عزیزمان کمر همت ببندیم و مسلم است که تمامی این مشکلات با دستان توانمند ایرانیان و بدون اتکا و دخالت بیگانگان قابل حل است.