Print Logo
به بهانه افتتاح دارالقرآن جمعیت هلال احمر جمعه 12 بهمن 1397 ساعت 11:19

 نگاهی به فضایل و آثار تلاوت قرآن کریم از منظر روایات


در عصر جاهلیت و در تاریک ترین روزهای بشر، انفجاری آسمان سکوت را شکافت و بارانی از نور و رحمت بر کویر سرد زندگی بشر نازل شد. آیاتی از جانب پروردگار بزرگ برای هدایت بشر به محمد(ص) وحی شد که ای انسان، لحظه ای درنگ و تدبر نما که سند نجات و رهایی ات، ازعالم قدس به سوی تو فرستاده شد. آیات الهی همزمان با نزول بر رسول گرامی اسلام(ص)، به وسیله یاران مورد تایید و اعتماد ایشان، به نگارش در آمده و نگهداری شد و سپس به صورت کتابی گرانقدر به نام قرآن جمع آوری گردید تا کتاب هدایت بشریت تا قیامت باشد.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز که با اهداف انساندوستانه خود همواره در خط مقدم فعالیت های عام المنفعه، خیریه و امدادی پیشتاز عرصه های اجتماعی است، اخیرا به همت حوزه نمایندگی ولی فقیه در این نهاد مردمی، از وجود دارالقرآن کریم بهره می برد.

افتتاح این دار القرآن در جمعیت هلال احمر سراسر کشور به همت معاونت فرهنگی و امور  آموزشی و پژوهشی در حقیقت با هدف پیشرفت سطح کمی و کیفی توانایی خواندن و فهم قرآن و بهر‌ه‌گیری هر چه بیشتر از آن، ایجاد زمینه و بستر مناسب برای گسترش مراکز قرآن آموزی و ترویج فرهنگ قرآنی و همچنین ایجاد زمینه مناسب برای جلب مشارکت اقشار مختلف مردم در امور قرآنی صورت گرفته است.

از همین رو می توان به این نکته اشاره کرد که در کلام گهربار پیامبر خاتم و ائمه معصومین، فضایل و آثار فراوانی برای تلاوت قرآن کریم بیان شده است که مرور برخی از این آثار شاید به درک جایگاه این کتاب اعجاز آمیز و تاثیری که در رشد و پرورش روح و روان آدمی دارد کمک کند، که در ادامه با بیان چند روایت و حدیث به این فضایل اشاره خواهیم کرد:

  1.  استجابت دعا

در روایتی از پیامبر اکرم اینگونه نقل شده است که ایشان در پاسخ به این پرسش که « بهترین مردم چه کسی است؟» فرمودند: «بهترین مردم کسی است که قرائت قرآن را آغاز کند و آن را به پایان برساند و چنین کسى دعایش مستجاب خواهد ‌شد.» (ثواب الاعمال)

  1. غفران گناهانِ پدر و مادر و افزایش نور چشم

امام صادق(ع) در مورد تلاوت قرآن فرموند: «هر کس قرآن را از رو بخواند، از چشم خویش بهره‏مند خواهد شد و عذاب پدر و مادر او را تخفیف مى‏دهند اگر چه کافر باشند.» (ثواب الاعمال)

  1.  کفاره گناهان

همواره در زندگی لحظاتی وجود دارد که انسان در دچار گناه و لغزش های کوچک و بزرگ می شود که برخی از آنان کفاره دارد در وسایل الشیعه اینگونه آمده است که: « تلاوت قرآن کفاره گناهان، سپر آتش و امان از عذاب الهی است».

  1. بارور شدن ایمان

یکی از راه های رسیدن به رستگاری و سعادت در هر انسانی تقویت و بارور شدن ایمان است. امیرالمومنین (ع) در این رابطه فرمودند:« تلاوت قرآن، مایه باروری ایمان می شود».(غررالحکم و دررالکلم)

  1. گفتگو با خداوند

گفتگو با پروردگار و راز و نیاز کردن با او نهایت آرزوی یک مومن است و برای آن چه واسطه ای بهتر از قرآن است که پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز می فرمایند:« هرکس دوست دارد با خدایش سخن بگوید قرآن بخواند» (کنزالعمال)

  1. منور شدن منازل از نور و برکت قرآن

افرادی که به تلاوت قرآن می پردازند، در زندگی نورانیت و آرامشی را احساس می کنند و روزی و برکت خود را مدیون تلاوت قرآن هستند.

در اصول کافی آمده است که :«خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید، خانه ای که زیاد در آن قرآن تلاوت شود خیر و برکتش فزونی یابد به اهلش فراخی رسد و نورش به اهل آسمان روشنایی دهد؛ بدان سان که ستاره های آسمان به اهل زمین، روشنایی دهند».

  1. زدودن زنگار از قلب

در مراحل مختلف زندگی، قلب انسان به واسطه گناهان کوچک و بزرگ دچار زنگار می شود پیامبر گرامی اسلام(ص) در این باره فرموند:« قلوب شما همانند آهن، زنگار می گیرد. پرسیدند جلا دهنده آن چیست؟ فرموند: تلاوت قرآن»(کنزالعمال)

  1. قرآن تنها سنگر و پناهگاه

رسول خدا(ص) فرموند: «زمانی که فتنه ها به پا خاست به طوری که نتوانستید اسلام ناب و خالص را تشخیص دهید، (مانند شب تاریکی که نمی توان راه را تشخیص داد) بر شما لازم است که به قرآن مراجعه کنید»(بحارالانوار)

  1. سعادت‌مندى

پیامبر اکرم(ص) مى‌فرمایند: «اگر زندگى سعادت‌مندان، مرگ شهدا، نجات در روز جزا، امنیت در روز هراس، نور در روز ظلمت و سایبان در روز حرارت شدید، سیراب شدن در روز عطش و ارزش و سنگینى در روز سبکى اعمال را مى‌خواهى، پس قرآن را مطالعه کن، چرا که قرآن یادآور خداى رحمان و حافظ از شیطان و عامل برترى در ترازوى اعمال است»(میزان الحکمه(

  1. آمیخته شدن قرآن با گوشت و خون

امام صادق(ع) فرمود: « هر جوان مؤمنى که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش در می آمیزد و خداوند او را با فرشتگان بزرگواری که نویسندگان و حاملان قرآنند، همنشین می کند. قرآن نیز در قیامت حافظ و نگهبان او خواهد بود.» (اصول کافی)


البته این آثار تنها با خواندن مطلق قرآن قابل دستیابی نیست بلکه در کنار تلاوت قرآن، تدبر و عمل به آن نیز ضروری است. در واقع بنا بر دستورات سریع آیات قرآن کریم، کلام معصومین(ع) و بزرگان دین، راه رستگاری در دنیا و آخرت و دستیابی به آثار قابل توجه قرآن، تلاوت آن، تفکر و تدبر در آیاتش، عمل به آن و به کارگیری در زندگی شخصی و اجتماعی است.

در این زمینه قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم(ص) مى‌فرماید: «کتابى مبارک بر تو فرو فرستادیم تا در آیاتش تدبر کنند و خردمندان از آن پند گیرند» و امام صادق(ع) نیز می فرمایند: «حافظ قرآن که به آن عمل کند، در آخرت با فرشتگان پیام‌آور و نیک رفتار خداوند هم‌نشین خواهد شد»