Print Logo
یکشنبه 11 آذر 1397 ساعت 13:23

پیگیری ویژه بحران یمن از سوی هلال احمر ایران


معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر با تاکید بر تمرکز این جمعیت بر بحران انسانی در یمن، از ارسال اقلام غذایی و دارویی هلال احمر ایران از طریق سازمان ملل خبر داد و گفت: در دیدار با دستیار ویژه سازمان ملل مقرر شد تا ایران فهرستی از داروهای قابل ارسال برای مردم یمن را در  اختیار مراجع بین المللی قرار دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر به نقل از تارنمای اطلاع رسانی جمعیت ،دکتر داوود باقری در نخستین نشست خبری خود با رسانه ها، با اشاره به فعالیت کمیته ملی حقوق بشردوستانه در هلال‌احمر به ریاست دکتر پیوندی، افزود: در این کمیته نمایندگانی از وزارتخانه‌های خارجه، دفاع، دادگستری، کشور و بهداشت حضور دارد که با استفاده از قوانین بین‌المللی، به مدافعه‌گری و دفاع از حقوق بشردوستانه و نظارت و پایش اجرای آن در کشورهای مختلف می‌پردازد تا به‌موقع نقش خود را ایفا کند. در این زمینه می‌توان به مدافعه‌گری ایران برای کمک به مردم مختلف نیازمند به امداد رسانی از میانمار تا سوریه، عراق و … اشاره کرد،اما در شرایط کنونی جمعیت هلال احمر روی موضوع یمن تمرکز ویژه ای دارد.آنچه این روزها در یمن اتفاق می افتد،یک فاجعه انسانی است و ما به عنوان یک جمعیت مردمی با ماموریت های بشردوستانه نمی توانیم و نباید نسبت به این موضوع بی تفاوت باشیم.

دکتر باقری با اشاره به ارسال کمک های مردمی از ایران به یمن در ابتدای درگیری ها در قالب ۷ ماموریت و ۳ هزار تن اقلام امدادی، غذایی و بهداشتی،گفت: از زمان محدود شدن کمک‌رسانی‌ها، موفق به انتقال اقلام نشدیم، اما ساکت نیز نمانده ایم. به عنوان نمونه در جلسات مختلف مسئولان هلال‌احمر با پیتر مائورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ درخواست کردیم تا نقش پررنگ‌تری برای کمک به مردم یمن ایفا شود و بتوانیم کمک های بیشتری داشته باشیم. بر این اساس هلال احمر ایران برای از سرگیری ارسال کمک‌های خود به یمن اعلام آمادگی کرد تا با حمایت صلیب سرخ وارد عمل شود؛ چرا که در این زمینه هم تجربه لازم را داریم و هم اینکه نیروهای داوطلب ما برای حضور در یمن و کمک به مردم این منطقه اعلام آمادگی کرده‌اند.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر افزود: .مسئولان هلال احمر ایران نیز در دیدار با مقامات بین المللی در این مورد رایزنی کردند. برای نمونه دبیرکل جمعیت در دیدار با نائب رئیس کمیته بین المللی صلیب خواستار افزایش همکاری و تعاملات  این کمیته در کمک به کاهش آلام بشری در یمن شد و در دیدار با دستیار ارشد دبیر کل سازمان ملل نیز از اعلام آمادگی هلال احمر ایران برای ارسال اقلام دارویی و غذایی به یمن خبر داد. در همین دیدار ها مقرر شد تا هلال‌احمر فهرست اقلام دارویی و غذایی قابل ارسال خود برای مردم یمن تهیه کرده و در اختیار سازمان ملل قرار دهد تا از این طریق بسته‌های امدادی از سوی سازمان ملل به یمن منتقل شود.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگاری درباره دلیل  درخواست ایران از عربستان برای ایجاد ساز و کار در زمینه رسیدگی به مردم یمن،با وجود عدم رابطه دیپلماتیک بین ۲ کشور  گفت:در کنفرانس و نشست آسیا و اقیانوسیه که هر چهار سال یک بار برگزار می شود، ۵۴ جمعیت در کنار هم، اهداف و استراتژی‌های بشردوستانه را تعیین می‌کنند و هلال‌احمر ایران نیز با پیروی از اصول بی‌طرفی و بی‌غرضی و به دور از مسایل سیاسی با عربستان وارد صحبت شد و ایران برخورداری مردم یمن از حقوق بشردوستانه را مطالبه کرد.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر افزود: از آنجا که عربستان به عنوان بانی و عامل بحران ملی؛ اصول، اهداف و دیپلماسی بشردوستانه را زیر سوال برده بود، اعتراض خود را در کمیته پیش‌نویس و به رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر اعلام کرده و به عنوان عضوی از هیات حاکمه فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر آن را پیگیری خواهیم کرد.

پیگیری مشکلات بیمارستان هلال احمر در دوبی

وی همچنین پرسشی درباره آخرین وضعیت بیمارستان جمعیت هلال احمر در دوبی را چنین پاسخ داد: هلال‌احمر در ۱۳ کشور آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین بیش از ۱۸ مرکز درمانی دارد؛ به عبارتی هشت کشور در آفریقا، ۳ کشور در آسیا و دو کشور در آمریکای لاتین از  فعالیت‌های درمانی هلال‌احمر بهره می‌برند و در این زمینه دو بیمارستان فوق تخصصی هلال‌احمر در دوبی و لبنان و یک مرکز توانبخشی و امور دیالیزی در بولیوی فعال است. بیمارستان دوبی بیش از ۴۵ سال قدمت دارد، اما متاسفانه دولت امارات با ایجاد محدودیت هایی از جمله صدور روادید و مجوز کار پزشکان ایرانی و ماموران اعزامی، مشکلاتی را در زمینه مدیریت بیمارستان به‌وجود آورده است.

باقری افزود:  هم‌اکنون بخش صدور مجوزهای پزشکی دوبی در نامه‌ای به بیمه های این کشور، تمدید قرارداد بیمه با هلال‌احمر ایران را به علت نداشتن مجوز اقتصادی یا خیریه، ممنوع کرده است. با اینکه هلال‌احمر ایران در گذشته بارها از این سنگ‌اندازی‌ها عبور کرده، اما این موضوع در سال های اخیر تشدید شده است. ایران نیز تمام تلاش خود را برای حل این مشکل به کار خواهد بست؛ اما باید توجه داشت که در این زمینه فقط هلال‌احمر مسئولیت ندارد و تنها تصمیم گیر نیست، بلکه دستگاه های دیگری مانند وزارت امورخارجه نیز فعال هستند و امیدواریم با تلاش دستگاه های ذیربط از این مرحله عبور کنیم.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به افزایش نرخ دلار این معاونت چه تدابیری برای کاهش سفرهای خارجی دارد، اظهار کرد: هلال احمر بیش از ۵۰ درصد سفرهای خارجی را کاهش داده و فقط سفرهای ضروری انجام می شود. در تلاش هستیم تا سفرهای خارجی را در جمعیت هدفمند کنیم و هر سفر محصولی داشته باشد؛ به همین علت ساختاری تعیین شده و بیش از ۶ ماه است که در این زمینه فعال هستیم.

هلال احمر ایران جزو ۱۰ جمعیت برتر دنیا

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر همچنین با بیان اینکه ایران در منطقه‌ای قرار دارد که متاثر از سوانح مختلف طبیعی، انسان‌ساز و جنگ و درگیری‌ها است، افزود: منطقه خاورمیانه سهم ۳۰ درصدی از نزاع، جنگ‌ها و مخاصمات را دارد و ازسویی ۷۰ درصد بلایای طبیعی نیز در این منطقه رخ می‌دهد، بنابراین در منطقه‌ای قرار داریم که بسیار حساس بوده و نقش هلال‌احمر ایران نیز در این زمینه بسیار تعیین کننده است. ظرفیت های هلال احمر ایران هم در داخل و هم در سطح بین‌المللی،قابل توجه است .ما یکی از ۱۰ جمعیت برتر دنیا هستیم و با تنوع ماموریت ها، ظرفیت های فراوان و توانمندیهای موجود، می‌توان در زمینه تقویت همکاری ها و افزایش توانمندی ها در سطح بین الملل فعالیت کرد.برای نمونه با وجود اینکه متولی اصلی موضوع دارو،وزارت بهداشت است اما این جمعیت در مورد داروهای خاص به طور جدی فعال است و از همه ظرفیت ها استفاده می کند تا تحریم های ظالمانه در حوزه دارو مشکلات کمتری برای بیماران ایجاد کنند.

وی همچنین با اشاره به مذاکره و همکاری  با چین، کره و ژاپن در حوزه دانش افزایی و انتقال تجربه ها، افزود: به علاوه با کشورهایی از جمله یمن، سوریه، میانمار، عراق و لبنان، کانادا و آلمان نیز همکاری‌های مشترک خوبی داریم. یکی از این همکاری‌های به صلیب سرخ آلمان در حوزه آموزش سگ های جست و جو و نجات مربوط می شود همچنین پروژه های مشترکی در زمینه تاب‌آوری با فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در دست اجرا داریم. و نیز تلاش داریم تا از طریق مذاکره با صندوق اضطراری پاسخگویی سوانح، مبالغی را برای مناطقی از ایران از جمله سیستان و بلوچستان که درگیر خشکسالی هستند، جذب کنیم.

کمک های  بینالمللی برای زلزله‌زدگان

معاون امور بین الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر در مورد جمع آوری کمک های بین المللی برای مناطق زلزله زده کرمانشاه نیز گفت: ایران، استمداد بین‌المللی برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه نکرده بود، چراکه توان و منابع هلال‌احمر و نهادهای امدادرسان در این مورد کافی و مناسب بود، اما نهادهای بینالمللی، با توجه به حجم آسیب زلزله کرمانشاه، داوطلبانه حدود یک میلیون دلار به مردم منطقه کمک کرده و بیش از ۳۵ کشور کمک‌های خود از جمله اقلام غذایی، بهداشتی و امدادی در اختیار  هلال‌احمر قرار دادند. تاکنون تمامی آنها نیز میان زلزله‌زدگان توزیع شده است.