Print Logo
سرپرست حجاج ایرانی عنوان کرد پنج‌شنبه 21 تیر 1397 ساعت 16:11

لزوم ارتقاء اطلاع رسانی برای پیشگیری از بیماری


سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه در بحث آرامش روانی حجاج باید کار شود تا این افراد با نشاط به کشور باز گردند، تاکید کرد: باید در این زمینه سرمایه‌گذاری جدی کرد و همه تلاش کنیم نشاط روحی را میان زائران ترویج کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگیولی فقیه در هلال احمر به نقل از تارنمای اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر در همایش تیم‌های بهداشتی و درمانی جمعیت هلال احمر در حج 97 گفت: توفیق خدمتگزاری به حجاج توفیق کمی نیست و بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که برکات سفر حج با هیچ فریضه دینی، قابل مقایسه نیست.

وی افزود: حج عبادتی تلقی شده که در صورت استطاعت مالی انجام آن یک بار بر فرد واجب بوده و اگر کسی بتواند توشه لازم را بردارد برای یک عمر از آن بهره‌مند خواهد شد.  در حج شأنیت معنی ندارد و همه در پیشگاه خداوند یکسان هستند.

به گفته قاضی عسگر، در حج شیوه‌ای طراحی شده که مسلمانان از همه نقاط جهان گرد هم می‌آیند تا عظمت اسلام را به نمایش بگذارند بنابراین توجه به این فریضه دینی بسیار حائز اهمیت است.

وی به موضوع اهمیت سلامت حجاج اشاره کرد و ادامه داد: پیشگیری، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم امری ضروری بوده که حج و زیارت و مرکز پزشکی باید به صورت جدی در این 2 حوزه فعال باشند، حجاج توجه داشته باشند که در سفر چگونه عمل کنند. لازم است که به حجاج دستورالعمل‌های بهداشتی داده شود تا با رعایت آن‌ها بتوانند از فرصت حج بیشتر استفاده کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت خطاب به پزشکان و مسئولان درمانی حاضر در مراسم حج ۹۷، تصریح کرد: در جایی که باید برای یک بیمار دارویی تجویز شود حتما این کار را انجام دهید و صرفه‌جویی نکنید و علاوه بر آن در جایی که نیاز به دارو نیست، اما بیمار اصرار می‌کند نیز مقاومت کنید.

 به گفته قاضی عسگر،حجاج باید آگاهی یابند که پرخوری، عدم رعایت بهداشت و برخی از موارد دیگر بیماری‌زا بوده بنابراین باید زائران نکات بهداشتی رااز چند ماه قبل از حج مد نظر قرار دهند و مسئولان نیز باید مقدمات لازم را فراهم کنند تا این آموزش‌ها برای مردم هرچه بهتر ارائه شود.

وی تاکید کرد: حتی روحانیون باید روایت‌های مربوط به اصول و دستورات بهداشتی اسلام را توصیه کنند و همه تلاش کنیم که آرامش را در حج توسعه دهیم و نشاط روحی در میان زائران رواج یابد.

سرپرست حجاج ایرانی با تأکید بر اینکه در بحث آرامش روانی حجاج باید کار شود تا این افراد با نشاط به کشور باز گردند، گفت: سرمایه‌گذاری جدی در این زمینه لازم است همچنین نباید برای حجاج در زمینه انجام مناسک اضطراب ایجاد کرد که کادر پزشکی در این جهت می‌تواند کمک‌حال زائران باشد و باید توجه داشت که فلسفه حج ایجاد آرامش است.

وی اضافه کرد: بیماران بستری نیز به عواطف و مراقبت بیشتری احتیاج دارند و باید رفتار پزشکان با آنها مهربانانه‌تر باشد که البته این موضوع همیشه وجود داشته و پزشکان فداکارانه عمل می‌کنند.

قاضی‌عسگر ابراز امیدواری کرد که حج امسال بهتر از سال‌های گذشته باشد و گفت: مقام معظم رهبری نسبت به موضوع حج  حساس هستند و در جلسات خصوصی و جمع به من اعلام کرده‌اند که «زمانی که حجاج باز می‌گردند به من حالت وجد و نشاط می‌دهد و در موسم حج دعاگوی حجاج هستم» بنابراین امیدواریم که امسال نیز لبخند رضایت ایشان را ببینیم و برنامه‌ها هرچه بهتر انجام شود.