Print Logo
پنج‌شنبه 30 فروردین 1397 ساعت 11:27

اشتراک موردنظر در دسترس است!


ایران و ایتالیا تشابهات فرهنگی زیادی دارند. عشق و احساسات جان مایه مردم هر دو کشور است و علایق مشترک زیادی در ذائقه‌های رفتاری و هنری و حتی غذایی با یکدیگر دارند. به جمع همه اینها، به نظرم باید تفاهم در دیدگاه‌های انسانی را هم افزود. این موضوع را بیشتر از همه در این دو سه روز درک کردم.

فرانچسکو روکا، رئیس صلیب‌سرخ ایتالیا که حالا چند ماهی است رئیس فدراسیون جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر هم شده، دو روز میهمان جمعیت هلال‌احمر ایران بود و در این مدت به تکرار راجع به سیاست‌های این فدراسیون که جمعیت ایران هم عضو هیأت حاکمه آن است، صحبت کردیم.

تمامی علایق مشترک گویا پایگاهی برای دیدگاه‌های مشترک نیز شده است. در اغلب بحران‌های بین‌المللی ازجمله فلسطین، یمن و سوریه نظرات و دیدگاه‌های او به نظرات و سیاست‌های کشور ما نزدیک بود. همین تفاهم مشترک در زمینه سیاست‌های سازمانی در جمعیت‌های هلال‌احمر و صلیب‌سرخ هم وجود داشت. تأکید بر داوطلب‌محوری، ایجاد نقش‌هایی فعال و سازنده برای جوانان و آموزش‌های مداوم در اغلب کلمات و جملات او موج می‌زد؛ مسائلی که ما نیز هم‌اکنون در هلال‌احمر ایران روی آنها تمرکز کرده‌ایم.
آقای روکا یکشنبه‌شب در نشستی صمیمانه میهمان جمعی از جوانان داوطلب بود که سوالات و دغدغه‌های آنان او را سخت تحت‌تأثیر خود قرار داده بود.

روز دوشنبه هم در جمع دوهزارنفری امدادگران، داوطلبان و جوانان هلال‌احمری از استان‌های مختلف قرار داشت که گمان نمی‌کنم در جای دیگری از دنیا آن را به چشم دیده بود. بی‌شک موج بی‌نظیری از انرژی و انگیزه که در سالن همایش‌های برج میلاد وجود داشت، تنها گوشه‌ای از احساسات ناب ایرانی بود که به نمایش درآمده بود اما همین موج کوچک از دریای داوطلبان ایرانی آنچنان سهمگین بود که رئیس دنیادیده فدراسیون جهانی را کاملا در خود غرق کرده بود و همه اینها از حرف‌ها، رفتارها و سیمای او هویدا بود. 

رئیس ایتالیایی فدراسیون جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر دو روز میهمان جمعیت هلال‌احمر ایران بود و وقتی کشور ما را ترک کرد، هنوز حجم انرژی سالن همایش‌های برج میلاد در یک روز بارانی او را ترک نکرده بود.

بدون تردید عرصه جدیدی از فعالیت‌های بین‌المللی جمعیت هلال‌احمر ایران را شاهد خواهیم بود و حالا شاید با این اشتراکات عدیده گام‌های مستحکم‌تری برای حضور در خارج از مرزهای ایران برداریم.

دکتر علی‌اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال‌احمر

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر