Print Logo
دوشنبه 20 فروردین 1397 ساعت 13:08

سرمایه هلال


بی شک در سازمان های مردم نهاد مردم اساس و بنای مهم و اصلی شمرده می‌شوند و مدیران سطح عالی چنانچه قادر باشند در ارایه خدمات به آسیب دیده ها امکانات موجود را به صورت صحیح مدیریت کنند مدیران موفق تلقی می‌شوند. در اثبات مدعای مردمی بودن سازمان هلال احمر همین مقدار کافی است که به نقش پر رنگ مردم در اهداء و وقف املاک برای خدمت به مردم عنایت بشود.

همین امروز می‌توان به زمین مجموعه عظیم مجتمع دارویی هلال و ملک بیمارستان نور افشار و صدها نمونه دیگر در تهران و استان‌ها اشاره نمود که واقفین و اهداء کنندگان با جان و دل بهترین بخش اموال را در اختیار هلال احمر گذاشتند و این شاهدی است بر مردمی بودن هلال احمر.

از سوی دیگر وجود هزاران جوان و داوطلب خدمت که در بدنه سازمان در قالب یک ساختار و مدیریت ستادی در حال فعالیت هستند نمونه های ارزشمندی است و به این معناست که مردم هلال احمر را از خودشان می دانند و در اداره آن خود را سهیم می دانند و این اعتماد سرمایه ای عظیم برای جمعیت هلال احمر است.

اما آنچه نگارنده در صدد بیان آن هست این که هلال احمر باید با افتخار به این مشارکت در تعین سیاست های اصلی علاوه بر ارتقاء و تقویت اعتماد ملت، دامنه این اعتماد را گسترش بدهد و ملت زمانی که نیروهای هلال احمر را در کنارشان می بینند هیچ گاه با دید یک قهرمان به آنها نمی نگرند بلکه آنان را از خانواده خود می دانند که علاوه بر خدمات، توقع رفاقت و همراهی مضاعف دارند.

آنچه ما در زلزله کرمانشاه دیدیم بیانگر همین نکته است. سرخ و سفید پوشان از صدر تا ذیل همه آمده بودند، از نماینده محترم ولی فقیه و ریس جمعیت تا امدادگران خدوم آنها حتی بعد از وظیفه ذاتی خود، در شادی های ملی هم سفره یلدا و هفت سین شان را در کنار چادر های ثالث بابا جانی و سرپل ذهاب با خانواده های آسیب دیده گذاردند و بسیاری از آنان هنوز به خانه های شان برنگشتند.

در حوادث زلزله کرمان و سقوط هواپیمای پرواز یاسوج با نگاه منصفانه هلال احمر هم امداد رسانی کرد، هم رفاقت و این یعنی پاسخ مثبت به اعتماد ملت.

نمونه دیگر برای اثبات رفاقت میان هلال و مردم می‌توان به طرح بهرفت که در صدد کاهش تلفات جاده ای در ایام نوروز ۹۷ بود اشاره کرد که مدیران هلال دیگر روی میز شان منتظر خبر حوادث نماندند بلکه درب خانه همه افراد موثر جامعه را برای همراهی با این طرح و کمک به مردم به صدا درآوردند که اگر یک نفر از تلفات هم کم کرده باشند جای تقدیر دارد و در اقدام تحسین برانگیز دیگر که به همت حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر صورت گرفت وجود روحانیونی بود که در تبلیغ و ارایه راهنمایی های مسافرین تلاش چشمگیری داشتند.

همه این اقدامات نشان می‌دهد جنس فعالیت هلال احمر با همه دستگاه خدماتی متفاوت است و این سازمان مردم نهاد به اصلی ترین ثروتش که همان اعتماد مردم هست چشم دوخته است و این را یک افتخار می داند.

سید طه موسوی

رئیس حوزه نمایندگی ولی فقیه در موسسه علمی و کاربردی هلال احمر