Print Logo
تجربه‌های مشترک اعضای تیم سحر خوزستان در مناطق آسیب‌دیده غرب کشور جمعه 18 اسفند 1396 ساعت 10:06

دیگر کرمانشاهی شده‌ایم


به تراژدی غمناک کرمانشاه نگاهی کنید، نقطه مشترک همه انسان‌ها همین حس همراهی است . همه به دنبال راهی هستند که خود را به این مصیبت‌گاه برسانند. انسان‌هایی با روحی زلال‌تر از رودها دلی در گروی درماندگان دارند که به محض شنیدن آهنگ خطر خود را به بطن ماجرا می‌رسانند اینان از همه چیز و همه کس بریده‌اند تا به خدمت و فریادرسی مشغول شوند؛ خدمتی که در قرآن مسلمین و در سیره پیامبران پیش از اسلام به وضوح دیده می‌شود.

این روزها و در قرن بیست‌و‌یکم همه به دنبال مفهوم اصلی انسانیت می‌گردند تا تعبیری بی‌مانند برای این واژه پر حرف بیابند ولی در جای جای این کره خاکی افرادی رها از قید و بند و معنا و مفهوم به دنبال نقش بستن لبخند بر لب محرومان و رخت بستن محرومیت هستند. ما در ایران به این حیث از افراد جدا و خارج از سیستم اداری هلال‌احمر نام نهاده‌ایم؛ ارگانی که از صفر تا صدش معنای واژه انسانیت در دریای پرتلاطم مهربانی کلمه انسانیت موج می‌زند.

کرمانشاه نقطه‌ای کوچک است که این روزها مهرورزان هلال‌احمری را پذیرایی می‌کند و در کوچه پس کوچه‌های این شهر که قدم برمی‌داری چند جوان با لباس آبی جوانان هلال‌احمر مشغول به کاری هستند تا آثار زلزله را از بین ببرند و شادی را جایگزین آن کنند و در این بین جوانانی از خطه جنوب کشور خوزستان همیشه در صحنه سومین مرحله حضور خود را در میان مردم بهت‌زده از زلزله کرمانشاه رقم می‌زنند. هرکس تعریف متفاوتی از این فضا و حس و حال دارد.  حسی گنگ و مبهم که هر بار با حضورشان در این مناطق حاصل می‌شود نشان از ارمغان محبت بی‌همتایشان دارد که به هموطنان خود در غرب کشور پیشکش می‌کنند. پای حرف‌های این تیم که می‌نشینی هرکس درد دل و خاطره‌ای برای گفتن دارد که اشک و خنده را با هم درآمیخته است.


نخستین تجربه حضورم و ثانیه‌هایی که می‌گذشت تلخ بود

وحید شعبانی گفت: این دومین تجربه حضورم در کرمانشاه است که در هر بار سفرم به مناطق آسیب‌دیده در روستاهای مختلف حاضر بوده‌ام و به همراه تیم سحر جوانان هلال‌احمر خوزستان خدمت کرده‌ام، دیگر کرمانشاهی شده‌ام. شعبانی افزود: نخستین تجربه حضورم در این استان و ثانیه‌هایی که می‌گذشت، تلخ بود. طعم محرومیت و آوار را به‌تازگی مشاهده کردم چنانچه تاکنون این صحنه را در هیچ کجا و در هیچ ماموریتی لمس نکرده‌ام در روستاهایی حاضر شده‌ام که بیش از ۸۰‌درصد بر اثر زلزله تخریب و می‌توان گفت با خاک یکسان شده بود.

سرپرست سومین تیم اعزامی خوزستان تصریح کرد: در این سفر به صورت دوره‌ای و در روستاهای مختلفی حضور پیدا کرده‌ایم؛ روستاهایی از توابع شهرستان‌های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی که مورد ارزیابی و بازدید تیم خوزستان قرار گرفته است‌. وحید شعبانی که رئیس اداره دانشجویی و جوانان هلال‌احمر خوزستان است، بیان کرد: در روزهای اول حضورمان در این مناطق و با توجه به حضور کارشناسان خبره روانشناسی در این تیم با ملاقات‌های چهره به چهره با مردم آسیب‌دیده متوجه شدیم‌ درصد امید به زندگی ساکنان روستاها بشدت کاهش یافته و برخی قطع امید کرده‌اند که بلافاصله یک ایده نو به ذهن جمع رسید و آن برگزاری کلاس مهارت زندگی و برگشت امید ویژه بزرگسالان اهالی این روستاها بود.

وی از افراد تیم سخن به میان آورد و افزود: سومین تیم سحر خوزستان متشکل از پزشک، روانشناس، ماما، مددکار اجتماعی است که هماهنگی و الفت مثال‌زدنی در بینشان جاری است و همه افراد تیم به هیچ چیز جز نشاندن لبخند به لبان مردم کرمانشاه فکر نمی‌کنند.


نذر برای توفیق حضور در کرمانشاه

رقیه حاجی‌پور از نخستین تجربه حضورش در کرمانشاه می‌گوید: تصاویری که از مناطق مختلف کرمانشاه در فضای مجازی منعکس می‌شد، درد‌آور بود و شدیدا تحت ‌تأثیر قرار گرفته بودم و دایما پیگیر اخبار کرمانشاه می‌شدم. وی افزود: چندین‌بار برای حضور در تیم سحر استان تلاش کردم که متاسفانه با توجه به درخواست‌های بسیار از سوی دوستان دیگر قرعه به نام من نمی‌افتاد و از این مسأله ناراحت بودم که یک شب بعد از شنیدن خبری از کرمانشاه که ذهنم را آشفته کرد، نذر کردم تا بتوانم به خدمات‌رسانی به هموطنانم بپردازم.

کارشناس امدادی معاونت جوانان هلال‌احمر خوزستان بیان کرد: در این تیم به عنوان سرگروه فعالیت‌های بشردوستانه و فرهنگی در حال خدمت‌رسانی به مردم غرب کشور هستم و از حضورم در این تیم خرسندم. حاجی‌پور از اقدامات صورت‌گرفته زیرگروه فعالیت‌های فرهنگی و بشردوستی به مواردی از قبیل بازی‌درمانی، قصه‌گویی، شعرخوانی و بازی‌های گروهی اشاره کرد. سرگروه فعالیت‌های فرهنگی و بشردوستانه تصریح کرد: فعالیت‌های تیم سحر خوزستان را در لحظه و عینا مشاهد می‌کنم و شاهد این مدعا را شور و هیجان در بین کودکان و استارت بخشی از فعالیت‌های روزمره توسط بزرگسالان می‌دانم.

تداوم فعالیت تخصصی تیم‌های سحر قوت قلب مردم کرمانشاه

بی‌شک حضور مداوم و بی‌وقفه جوانان هلال‌احمر در کرمانشاه به محض مجوز ورود به منطقه زلزله‌زده تأثیر بسزایی در برگشت امید به زندگی و همچنین تسکین آلام دردمندانه این حادثه داشت؛ لذا سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر می‌تواند با برگزاری دوره‌های تخصصی روانشناسی و مکانیزه‌کردن تیم حمایت روانی و اجتماعی در طول مدت و با بهره‌گیری از تجربه حضور نخبگان در کرمانشاه گامی بلند و موثر در سازماندهی اصول این تیم بردارد. بازشدن پای جوانان اکثر استان‌ها به کرمانشاه و نظاره‌کردن شرایط سخت زندگی در زلزله کار بسیار خوب و هوشمندانه‌ای است که می‌تواند زنگ خطری برای همه استان‌ها و ایجاد تکاپو در مراکز استان‌ها برای آمادگی و انجام اقدامات قبل از زلزله باشد.

 

مهدی مستوری

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر