Print Logo
یکشنبه 10 دی 1396 ساعت 12:35

دانش، شناخت و معرفت، سه ضلع مثلث پیشرفت و ترقی


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه حجت الاسلام و المسلمین معزی، در جمع نمازگزاران ساختمان صلح جمعیت هلال  احمر در نشست هفتگی خود با تبیین نوشتار زیر ، دانش، شناخت و معرفت را سه ضلع مثلث پیشرفت و ترقی عنوان کرد. 

این یادداشت به شرح زیر است :
بسم الله الرحمن الرحیم
 حوادثی پدید می آید، حال چه طبیعی و چه انسانی، جامعه ای را متاثر می کند و بلکه فرد فرد یک اجتماع را ممکن است در اندوه و غم نیز فرو ببرد.
نکته این است که شناخت و معرفت به کمک انسان می آید تا با عبرت آموزی و کسب تجربه از حوادث تلخ و شیرین زندگی مسیر هموار و روشنی برای آینده خود رقم بزند.
این شناخت و معرفت آنقدر اهمیت دارد که مولای متقیان به کمیل ابن زیاد نیز این چنین می گویند: " ای کمیل، هیچ حرکت و فعالیتی نیست مگر آن که تو در انجام آن به علم، معرفت و فهم نیاز داری. "
شناخت و معرفت اساسی ترین بخش زندگی را تشکیل می دهد؛ چرا که آگاهی و دست یابی به واقعیت ها و موقعیت های خوب و ایده آل در گرو شناخت است. به عنوان مثال، همین علم و آگاهی به مسئله پیشگیری و همچنین ایمنی در برابر حوادث طبیعی و غیر طبیعی بود که سبب شد تلفات زمین لرزه اخیر در استان کرمانشاه بسیار کمتر از زمین لرزه های گسترده و بزرگ پیش از آن، همچون بم در استان کرمان باشد. بنابراین پر واضح است که حوادث طبیعی پدید می آید و در بسیاری نمی توان مانع از رخداد آنها شد. اما با همین مسئله شناخت و دانش می توان آنها را به خوبی مدیریت کرد و بلکه از آنها درس گرفت و در جهت مثبت بهره جست.
چند روز پیش که زمین لرزه 5.2 ریشتری، پایتخت و استان های همجوار آن را لرزاند و آن گونه اضطراب و واهمه را برای همگان فراهم کرد، به این نکته می اندیشیدم که این حادثه از چند بعد مختلف وسیله یادآوری و تنبه بود، وسیله ی یاد آوری اراده و قدرت الهی و بهانه ای به موقع برای تفکر و تامل فرد فرد جامعه. برای آنکه به دنبال کسب معرفت رفته و در کنار افزایش معرفت الهی و دینی خود، علم و دانش و معرفت دنیایی نیز فرا بگیرند تا برای زمان مشابه این حادثه ی هولناک، با خاطری آسوده و قلبی آماده در صحنه ی حادثه حاضر شوند.
توجه به این نکته ضروری است که همانگونه که در حرکت به سمت خدا نیازمند معرفت و شناخت هستیم، شالوده ی پیشگیری، علم و دانش است و در مقابل دستیابی به هر چیزی در دنیای امروز نیازمند شناخت و معرفت است. 
باید بدانیم چگونه می توان پیشگیری کرد؟ چگونه می توان کمک کرد؟ از چه روش هایی در جهت کاهش آسیب و درد می توان بهره گرفت؟ 
فراموش نکنیم که جمعیت هلال احمر با بیش از 90 سال قدمت که پیشانی امدادونجات و حضور در بحران های مختلف به منظور کمک به تسکین آلام انسان هاست نیز باید به روز آمد نمودن دانش خود، برای حضوری موثرتر، کارآمدتر و هدفمندتر از گذشته، در صحنه ی حادثه، بیندیشد.