Print Logo
پنج‌شنبه 25 آبان 1396 ساعت 18:12

امتحانی ویرانگر


صبح روز دوشنبه  ٢٢ آبان همه چیز ویران بود و چه جانفرسا بود زمانی که مادران سخت کوش اول صبح به جای آماده کردن صبحانه و لوازم کودکان مدرسه ای خود زیر آوار ماندند و بچه هایی که شیون و گریه هایشان بلند شد و  مادری که دختر مدرسه اش زیر خاک قرار گرفت و یا پدری که دختر شیرین زبانش را در پتو پیچاند و این سو و آن سو شیون و ناله می کرد و جرات دیدن بدن سردش را نداشت و نوجوانی که پدر و مادر و هم بازیش را از دست داد.

همه جا به تلی از خاک بدل شد، عزا بود و عزا بود و عزا.

اندکی که از روز گذشت زن های به جا مانده از حادثه با آهنگ جانسوزشان موری و ناله سر دادند و هروله بود  و مردان غیور کرد در هاله ای از ابهام و حیرانی بودند و چشمانی به امید امداد و کمک.

همه ایران از شب تا صبح به فکر مصیبت زده ها بود و مردم با هر راه ممکن خبر ها را دنبال می کردند.

در این میان نیز مسولین امداد و نجات به سرعت وارد عمل شدند و رهبری امت نیز به سرعت با ابراز تاثر و تاسف از بروز این حادثه، بر ضرورت امداد همه جانبه تاکید و دستور فرمودند و همه دستگاه ها از اقصی نقاط کشور به صحنه آمدند.

نظامیان، امدادگران و مردم با هر چه در توان داشتند آمدند ولی فاجعه فراتر از تصور همگان بود و در میان فاجعه صدای سوز هایی را می شنیدی که تعدادی از خانواده اش را از دست داده بود و خرابه هایی که بر جای مانده بود.

آنچه مسلم است و باید در میان این حادثه که بارها در کشورمان به وقوع پیوسته و اینکه طبیعت هست و لرزه هایی که همیشه بوده و خواهد بود و  منتظر نیست تا ما منطق، تصمیم بگیریم و باید گفت که بی تردید لرزه های طبیعت میهمان ناخوانده نیستند بلکه ما میزبان نادانسته ایم  چرا که هنوز در کشور ساخت و سازها بر اساس اصول مسلم و غیر قابل تخلف پایه گذاری نگردیده و امروز علاوه بر خسارات جانی و مالی، هزینه های فراوان روانی و اجتماعی را باید شاهد باشیم.

نکته مهم آن که اگر بلایای طبیعی را غیر قابل اجتناب بدانیم و ساخت سازهای کشور را هم مصلحتی فرض کنیم انچه در این حادثه و حوادث قبل در سطح ملی روشن می نمایاند این که حتی در امداد و نجات هم عالمانه عمل نمی کنیم در حالی که این مهم امروزه در دنیا به یک علم مبدل شده است و باید دانست که مرجع اصلی کمک و امداد باید جایگاهی همچون هلال احمر و تخصص های آن باشد و همه بخش ها در کنار این مرجع مانند همه دنیا قرار گیرند و نیروهای دیگر باید تحت فرماندهی ستادی این سازمان مردم نهاد باشند.

واضح است که کمک های مردمی همیشه کار ساز است ولی نظم در امداد رسانی و توزیع، همانطوری که در گزارش نماینده مقام معظم رهبری در هلال احمر در منطقه زلزله وجود داشت از خلاءهای جدی در کمک رسانی بود و فارغ از رفتارهای احساسی باید مدیریت میدانی را به شیوه ای علمی و مرسوم در جهان از بخش های مرتبط طلب کرد تا امداد و نجات در جای درست خود و بر اساس نظم و مدیریت دقیق ارائه گردد.

سید طه موسوی

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در موسسه علمی – کاربردی هلال احمر