Print Logo
رییس جمهور در جلسه هیأت دولت اعلام کرد: چهارشنبه 24 آبان 1396 ساعت 17:06

در زمینه کمک‌ها بهتر است هلال احمر مرجع باشد


رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت با همه توان مشکلات ناشی از زلزله کرمانشاه و برطرف کردن آلام مردم را پیگیری خواهد کرد، اظهار داشت: امروز در جلسه هیأت دولت تصمیمات لازم در خصوص چگونگی یاری و امدادرسانی به زلزله‌زدگان اتخاذ خواهد شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه به نقل از تارنمای جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با اشاره به وقوع زلزله در منطقه غرب کشور و کرمانشاه، گفت: زلزله شدیدی که با قدرت و بزرگی ۷.۳ ریشتر در کرمانشاه بوقوع پیوسته کمتر سابقه داشته است. وقوع چنین زلزله‌ای در هر کشوری خطرناک بوده و مشکلات زیادی به همراه دارد و در کشورمان نیز این زلزله خسارات زیادی بخصوص در روستاها به همراه داشته است.

رییس جمهور ، پیشگیری و مقابله با خطرات ناشی از زلزله را وظیفه همگانی توصیف کرد و گفت: اینکه خانه ساخته خود مردم در منطقه سرپل ذهاب سالم مانده و در مقابل یک ساختمان دولتی فرو ریخته، نشان‌دهنده وقوع فساد در این زمینه است و مشخص است که در بخش پیمانکاری ساخت و ساز فساد وجود داشته است.

دکتر روحانی تصریح کرد: حوادثی مانند زلزله درسی برای همه ماست که چگونه همدیگر را یاری کرده و با همدیگر باشیم.

رییس جمهور با قدردانی از همدردی و کمک‌های خودجوش ملت ایران به هموطنان زلزله زده خود، گفت: در چنین مواقعی بسیار مهم است که روحیه برادری و اخوت و عشق به وطن و اسلام را بیش از پیش نمایان سازیم و در این راستا مردم غیور، قهرمان، شجاع و پهلوان استان کرمانشاه پیشگام بودند.

دکتر روحانی همچنین با تشکر از تلاش‌ها و فداکاری همه دستگاه‌های دولتی و نظامی که به صحنه امداد و کمک‌رسانی وارد شدند، گفت: دیروز در جریان بازدید از مناطق زلزله زده صحنه‌هایی از ایثار و فداکاری دیدم که بسیار دلگرم کننده بود و در یک نمونه در بیمارستان آیت‌الله طالقانی در دو روز گذشته حدود ۳۰۰ عمل جراحی انجام شده و از چهره پزشکان و پرستاران کاملاً مشخص بود که شبانه‌روز و بدون استراحت مشغول امدادرسانی بودند و این بسیار ارزشمند است.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه تلاش همه بر این است که کاری کنیم که آلام مردم کاهش پیدا کند، اظهار داشت: امروز در جلسه هیأت دولت تصمیمات لازم در زمینه نحوه کمک‌رسانی از جمله ارایه کمک‌های بلاعوض و وام و نیز چگونگی اسکان موقت و اضطراری آسیب‌دیدگان، اتخاذ خواهد شد.

دکتر روحانی با اشاره به نیاز حدود ۳۰ هزار خانه شهری و روستایی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه برای بازسازی و ترمیم، گفت: همه باید در این زمینه کمک کنند. اما مسئولیت اصلی در استقرار موقت و دائمی مردم زلزله‌زده، بنیاد مسکن است و خواهش می‌کنم که کارهای موازی در این زمینه صورت نگیرد و هر کسی که قصد کمک دارد، آن را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد.

رییس جمهور افزود: در زمینه کمک‌های دیگر نیز بهتر است هلال احمر مرجع باشد و در حوزه اطلاع‌رسانی با توجه به اینکه در چنین مواقعی اخبار و شایعات کذب و گسترده‌ای، گفته می‌شود، مرجع اصلی مردم برای اطلاع از امور، بایستی صدا و سیما باشد.

دکتر روحانی با اشاره به خواسته‌های ساکنان مناطق زلزله زده از مسئولین گفت: دیروز مردم با صبر، متانت و ادب و بسیار منطقی خواسته‌های اولیه خود را مطرح کردند و وظیفه داریم که به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنیم.

رییس جمهور با اشاره به حضور و بازدید مسئولین مختلف از مناطق زلزله‌زده، تصریح کرد: این اتفاق یک آزمایش الهی برای همه ماست و باید تلاش کنیم هم در پیشگاه تاریخ و وجدان خود و هم در پیشگاه خداوند، سربلند باشیم.

دکتر روحانی همچنین با تجلیل از هوانیروز و امداد هوایی در رسیدگی به آسیب‌دیدگان گفت: در مواقعی مانند زلزله که جاده‌ها مسدود می‌شوند امداد هوایی جایگاه بسیار ارزشمندی دارد و از همه کسانی که در این زمینه تلاش کردند، و تمام نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه ، صمیمانه تشکر می‌کنم.

رییس جمهور همچنین با قدردانی از بیانات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه رسیدگی به آسیب‌دیدگان، گفت: دولت با تمام وجود تأکیدات ایشان را مورد توجه قرار خواهد داد.