Print Logo
یکشنبه 23 مهر 1396 ساعت 17:10

خانه‌های داوطلبی هلال؛شعب محله ای هلال‌احمر


یکی از ضرورت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و عام‌المنفعه، ایجاد پایگاه‌های مردمی و داوطلبی در سطح محلات شهری و مناطق روستایی است تا بتوانند با کمترین هزینه‌ها و ضوابط پرپیچ و خم، رسالت‌ها و ماموریت‌های خود را با کمک گروه های مختلف جامعه و ظرفیت‌های مدنی انجام دهند.جمعیت هلال‌احمر همسو با تحقق اهداف سند چشم‌انداز 10ساله و برنامه پنج‌ساله خود تا سال 1400 خورشیدی و با هدف چابک‌سازی سازمانی و تسهیل و تسریع در دستیابی به افق ترسیم شده، راه‌اندازی خانه‌های داوطلبی هلال را در دستور کار خود قرار داده است.

از خانه‌های داوطلبی هلال به‌عنوان شعبه کوچک جمعیت در محلات شهری و مناطق روستایی یاد می‌شود، چراکه این خانه‌ها با هزینه‌های اندک راه‌اندازی می‌شوند و با کارکرد بالا و با استفاده بهینه از دانش نظری و تجربه و مهارت عملی اعضا و داوطلبان، همان وظایف و ماموریت‌های شعب مستقل و رسمی جمعیت هلال‌احمر در شهرستان‌ها را دنبال می‌کند.

همانگونه که در اهداف اولیه ایجاد و فعال‌سازی خانه‌های داوطلبی هلال پیش‌بینی شده است، این خانه‌ها در نقاطی از کشور که امکان تاسیس شعبه مستقل هلال‌احمر وجود ندارد یا تاسیس شعبه مترتب هزینه‌های فراوان و فرآیندهای فرسایشی است، راه‌اندازی می‌شوند.
در همین زمینه و در گام اول به‌صورت پایلوت هر استان اقدام به تاسیس خانه‌های داوطلبی هلال در سطح محدود کرد و مدیریت و نظارت بر فعالیت این خانه‌ها به‌صورت فراسازمانی در حوزه کاری دبیرکل و اداره هماهنگی مجامع و امور استان‌ها تعریف شد.

در کنار اهداف اشاره شده، موارد دیگری مانند گسترش آموزش‌های همگانی و عمومی در میان آحاد جامعه، نهادینه‌سازی فرهنگ کار داوطلبی و فعالیت‌های بشردوستانه به‌صورت اجتماعی، تشکیل و تجهیز تیم‌های عملیاتی در محلات مختلف برای امدادرسانی به حوادث احتمالی در ساعات اولیه حوادث و زمان طلایی امدادرسانی و تلاش برای رفع آسیب‌های اجتماعی از طریق همکاری محلی و گروه‌های سازمان‌یافته، به‌عنوان اهداف مهم راه‌اندازی این خانه‌ها عنوان شده است.

مهم‌تر آنکه خانه‌های داوطلبی هلال، گام مهمی در جهت بهره‌گیری موثر از دانش و تجربه اعضا و داوطلبان به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی جمعیت در تصمیم‌گیری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌ریزی‌های جدید هلال‌احمر است.

بدیهی است توسعه کارکردهای خانه‌های داوطلبی هلال و خوشه‌چینی از ثمره مشارکت عمومی و تخصصی داوطلبان در ماموریت‌های ذاتی و محوله جمعیت از طریق فعالیت این خانه‌ها، منوط به هماهنگی و همکاری فشرده سازمان‌های داوطلبان، جوانان، امدادونجات و معاونت آموزش، پژوهش و فناوری، همچنین بازخوردگیری از نتایج اولیه راه‌اندازی خانه‌های داوطلبی هلال در استان‌ها، تلاش برای تقویت نقاط‌قوت و رفع نقاط ‌ضعف است.

بنابراین به‌نظر می‌رسد هم‌افزایی سازمان‌ها و تعیین دقیق متولی اجرایی خانه‌های هلال در حوزه ستادی و مرکزی جمعیت، همچنین تکمیل دستورالعمل جامع خانه‌های هلال در بخش‌هایی که هم‌اکنون دارای ابهام و خلأ است، مانند نحوه فعالیت‌های مستمر و منظم این خانه‌ها در طول سال، ضرورت دارد.

به‌عنوان مبحث تکمیلی، نیازسنجی منطقه‌ای در راه‌اندازی خانه‌های داوطلبی هلال، جلب همکاری و حمایت نهادهای دیگری مانند امور اجتماعی و روستایی استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط، نهادهای همکار مانند بهزیستی و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، همچنین انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری مشترک نیز در این خصوص در اولویت قرار دارد.

فیض‌الله جعفری، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان فارس

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر