Print Logo
نماینده ولی فقیه در هلال احمر طی بیانیه ای چهارشنبه 22 شهریور 1396 ساعت 18:11

کشتار مسلمانان ستم کشیده روهینگیا در میانمار را محکوم کرد


اخبار هولناک کشتار بی‌رحمانه مسلمانان روهینگیا به دست بوداییان که با حمایت و پشتیبانی دولت و ارتش میانمار صورت می‌گیرد، عواطف هر انسان آزاده ای را جریحه دار می کند. مسلمانان روهینگیا علاوه بر این که از مهمترین حق اساسی و اولیه خود یعنی تعلق به سرزمین و وطن خود محروم شده اند، روزانه در معرض کشتار و رفتارهای خشن و غیر انسانی هستند که بسیاری از آنان را مجبور به ترک خانه و آوارگی در کشورهای همسایه کرده است. 

حملات سازمان یافته و بی رویه عناصر تندرو و عوامل وابسته به نیروهای امنیتی علیه روهینگیاها منجر به از دست رفتن جان هزاران تن از مسلمانان گردیده و اعمال تبعیض، بی عدالتی و شکنجه روحی و عاطفی در آن کشور را وخیم تر کرده است. بیش از دو قرن است که مسلمانان میانمار از اجرای قوانین شریعت و انجام آزادانه فرایض مذهبی محرومند و نیم قرن است که حاکمان میانمار مسلمانان را انجام فریضه حج باز می دارند و بیش از یک دهه است که این تبعیض ها، جای خود را به کشتار دسته جمعی مسلمانان، زنده سوزاندن آنان در منازل شان، آواره کردن از دیار و کاشانه و تخریب وسیع مساجد داده است.
 جالب این که این جنایت ها توسط جلادانی در حال وقوع است که مدال دروغین صلح طلبی بر سینه  دارند و به جایزه صلح نوبل می بالند. جهان بار دیگر شاهد انبوه درد و رنج بشری، نسل کشی و جنایات هولناک علیه بشریت است و دردناک تر از آن، سکوت مجامع بین المللی و مدعیان حقوق بشر است. از این رو مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای از سکوت و بی‌عملی مجامع جهانی و مدعیان حقوق بشر در قبال این فجایع به‌شدت انتقاد کردند و بر این که راه حل این قضیه اقدام عملی کشورهای مسلمان و فشار سیاسی و اقتصادی به دولت بی‌رحم میانمار است، تأکید نمودند. 
هم چنین وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه ای یادآور شده است که جامعه بین الملل و کشورهای مسلمان از دولت میانمار انتظار دارند خشونت جاری علیه اقلیت مسلمان روهینگیا را فورا متوقف کند و دسترسی بدون مانع برای ارایه کمک های بشردوستانه به مناطق خشونت زده را فراهم آورد.

در همین راستا و با توجه به منویات مقام معظم رهبری و تاکید رئیس جمهوری مبنی بر کمک به مسلمانان فاجعه زده میانمار و بر اساس اهداف بشردوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، محموله بشردوستانه ای حاوی اقلام زیستی، بهداشتی، درمانی و غذایی روانه بنگلادش شده است.
در پایان نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، با تأکید بر رعایت ارزش های اخلاقی، حفظ کرامت انسانی و تسکین آلام مردم روهینگیا،  تنها راه برون رفت از وضعیت موجود را میانجی‌گری و ایجاد گفتگو میان دولت میانمار و مسلمانان این کشور برای احقاق حقوق پایمال شده ی آنان می داند، تا زمینه ی زندگی کریمانه برای همه شهروندان میانمار فراهم شده و آزادی و عدالت و برابری برای آنان تضمین گردد.

عبدالحسین معزی
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران