Print Logo
در سوگ پیروز مناظرات سه‌شنبه 31 مرداد 1396 ساعت 05:15

سخنی به بهانه شهادت امام جواد)ع)


بعد از شهادت امام رضا (ع) بسیاری از عباسیان در علم و دانش فرزند خردسالش ملقب به امام محمدتقی اشکالاتی وارد می کردند تا جایی که مامون عباسی مجلسی ترتیب داد و از یحیی بن اکثم که در علم و دانش بهره ای داشت دعوت کردند تا با سوال از امام جواد (ع) خردسال و هفت ساله، میزان علم و آگاهی ایشان را مورد سنجش قرار بدهند.

البته از این طریق در نظر داشتند تا با شکست آن امام همام و به زعم خود، مجلس خویش را نیز رونقی بخشند.

یحیی بن اکثم سوالش را در مورد کفاره شخصی که در زمان احرام حیوانی را صید نماید شروع کرد و همه حاضران و خودش در انتظار پاسخ امام جواد (ع) بودند و امام (ع) هم بعد از شنیدن پرسش یحیی این گونه شروع به پاسخ دادن فرمود: آیا فرد محرم در خارج از محدوده حرم صید کرد یا داخل محدوده حرم؟ آیا صیاد به حرام بودن شکار و صید در زمان احرام مطلع و آگاه بود یا خیر؟ آیاعمدا صید کرد یا سهوآ و خطایی ؟ آیا صیاد در حال احرام برده بوده یا آزاد ؟ آیا صیاد کبیر بود یا صغیر ؟ آیا اولین بار این کار را مرتکب شد یا چندمین بار؟ ایا شکار پرنده بود یا غیر پرنده ؟ آیا شکار کوچک بود یا بزرگ ؟ آیا صیاد از کارش پشیمان هست یا نه؟ آیا در شب شکار کرد یا روز ؟ ایا در حال احرام عمره بود یا احرام تمتع؟ آیا صیاد زن بود یا مرد؟ و...

یحیی بن اکثم و حاضرین که منتظر یک پاسخ کوتاه بودند از پاسخ امام(ع) و تسلط و اشراف امام جواد (ع) بر فروعات متعدد مساله در حیرت مانده و سر جایشان میخکوب شدند.

شیعیان بیست نهم ذی القعده را برای امامی سیاه پوش می شوند که به نقل پدر بزرگوارش تولدش مایه برکت برای شیعیان بود و امامی که در عمل به قرآن به درجه ترجمان القرآن و در بذل بخشش به مقام جواد الائمه رسیده بود،  در بیست و پنج سالگی به دست همسرش مسموم و به شهادت رسید.

شهادت امام جواد(ع) بر همه شیعیان و پیروان اهل بیت (علیهم السلام) تسلیت باد.

سید طه موسوی

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در موسسه علمی – کاربردی جمعیت هلال احمر