Print Logo
نماینده رهبر معظم انقلاب در هلال احمر سه‌شنبه 5 بهمن 1395 ساعت 15:10

نظارت و ارزیابی، عوامل رشد مجموعه است


نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر صبح روز سه شنبه 5 بهمن ماه در دیدار با مسئولین اداره کل نظارت، ارزیابی و پاسخگویی به شکایات جمعیت هلال احمر سراسر کشور ضمن تاکید بر اهمیت کار نظارت و ارزیابی، فعالیت آنان را یکی از عوامل مهم رشد دهنده و نگهدارنده مجموعه دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی در جمعیت هلال احمر، حجت الاسلام و المسلمین معزی در ابتدای سخانان خود با اشاره به ضرورت توجه به باید ها و نباید های قانونی در مسئله نظارت گفت: نظارت باید همه جانبه باشد به گونه ای که هم نقاط قوت و توانایی های افراد و هم نقاط ضعف و کاستی های آنان مورد نظر قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین معزی مسئله نظارت را یکی از مهمترین ارکان یک مجموعه کارآمد دانست و تصریح کرد: البته ضرورت وجود نظارت به معنای نداشتن اعتماد به کارکنان سازمان نبوده و سفارش به داشتن یک نظام قوی نظارتی نیز به معنای توصیه به نداشتن اعتماد به کارکنان نیست، بلکه باید به نقش اثر گذار نظارت در سیستم توجه کرد، که در تمامی جوامع دنیا وجود دارد.

وی به تبیین جایگاه مهم و اساسی نظارت در اسلام پرداخت و با شرح چند آیه از قرآن کریم خاطرنشان کرد: خداوند متعال در این دنیا، با نظارت کامل بر اعمال، گفتار و نیات انسان ها، در روز قیامت، همه اقدمات انسان را مورد ارزیابی و سنجش قرار می دهد و برای آن پاداش یا کیفر مناسب تعیین می کند.

نماینده رهبر انقلاب در هلال احمر با طرح این سوال که هدف از نظارت الهی چیست؟ گفت: هدف از این نظارت دقیق، گسترده و کامل این است که انسان، همواره باید خود را در محضر خدا بداند و خدا را ناظر بر اعمال خود ببیند تا از این طریق در راستای تعالی و طرقی خود بکوشد.

حجت الاسلام و المسلمین معزی با تاکید بر اینکه علاوه بر خداوند که ناظر بر اعمال و رفتار و نیات انسان هاست، پیامبران و معصومین(ع)، فرشتگان و زمین و زمان نیز چنین نظارتی را عهده دار هستند افزود: آیات متعددی در قرآن کریم شاهد بر این موضوع است.

دقت نظر، مبتنی بر هدف و برنامه، متناسب با مقتضیات و به موقع بودن از ویژگی های یک نظارت موثر است که نماینده ولی فقیه در هلال احمر به آن اشاره کرد و افزود: یکی از ضرورت ها در موثر بودن نظام نظارتی دقت آن است.
 

ارزیابی، ابزاری برای اثر بخشی و کارایی سازمان هاست

نماینده رهبر انقلاب در هلال احمر در بخش بعدی سخنان خود ارزیابی را یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در یک مجموعه دانست و افزود: در کنار نظارت، یکی از مهمترین وظایف مدیریت منابع انسانی که بر اثر بخشی و کارایی سازمان ها تأثیر عمیق به همراه دارد ارزیابی عملکرد است.

حجت الاسلام و المسلمین معزی با تاکید بر وجود سیستم پویا و دقیق ارزیابی در یک سیستم تصریح کرد: با ارائه و طراحی برنامه های ارزیابی عملکرد، اشکالات،نقائص و کمبودهای سازمان شناسایی شده و تهدیدات بالقوه و بالفعل رفع خواهد شد.
وی در پایان با یادآوری این موضوع که در ارزیابی باید به مسائل پر اهمیتی همچون حق، عدالت و انصاف توجه کرد خاطر نشان کرد: مدیران با استفاده از برنامه ارزیابی عملکرد از نقاط قوت و ضعف حوزه مدیریتی خود آگاه شده و با استفاده از برنامه های اصلاحی به رشد و بالندگی سازمان توجه خواهند کرد.