Print Logo
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر تهران دوشنبه 13 دی 1395 ساعت 14:14

حافظ دارایی ها و دانا و آگاه در مصارف آن باشیم


در اولین کارگاه آموزشی نظام حسابداری بخش عمومی با رویکرد تعهدی که به همت خزانه داری جمعیت هلال احمر استان تهران برگزار شد، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان به ایراد سخن پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در این جمعیت با اشاره به آیه 55 سوره مبارکه یوسف که در آن حضرت یوسف خطاب به پادشاه زمان خود می فرماید: مرا خزانه دار مملکت منصوب دار که حافظ دارایی و در مصارف آن دانا و آگاه هستم، افزود:یکی ازسنت های الهی، آزمودن و امتحان کردن بندگان است تا هرکسی هر آنچه شایسته است از طریق آن به دست آورد و امتحان و آزمون به انسان کمک می کند تا استعدادهای خویش را به فعلیت و اجرا درآورد و یکی از امتحانات انسان در دنیا، آزمون با مال، ثروت، جاه و مقام است.
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی صادقی گفت: در دیدگاه اسلام، دنیا مکانی است برای ساختن ابدیت و آخرت، از این منظر دنیا ممدوح خوانده می شود و اگر دنیا با قطع شدن از آخرت دنبال شود، آنگاه مذموم خواهد بود؛ ارزش اموال و دارایی و جاه و مقام در بینش اسلامی به سبب خیر بودن آن است که در مسیر کمال انسانی قرار می گیرد.
این مقام مسئول در خصوص سختی کار مسئولان مرتبط با امین اموالی دستگاه ها هم  گفت: اینکه آزمون و امتحان با اموال و دارایی گفته می شود چنین است که گاهی با اموال شخصی باید حقوقی که بر فرد صاحب مال می آید پرداخت کند، و از اسراف و تبذیر دوری کند و گاهی این اموال عمومی است که به آن بیت المال گفته می شود که به مراتب باید مراقبت و صیانت از آن با دقت بیشتری انجام شود .

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان تهران در تکمیل سخنان خود افزود : خداوند در آیه 55 سوره یوسف از مومنان دانا و توانا خواسته تا مدیریت اقتصادی جامعه و بیت المال را به عهده بگیرند؛ این افراد علاوه بر علم اقتصاد و توانایی مدیریت اقتصادی، در امانت داری و حفظ بیت المال باید بکوشند؛ در یک کلام خزانه دار یا حسابرس ازمنظر قرآن باید علاوه بر دانش لازم فردی، امانت دار و حافظ منافع اموال عمومی و بیت المال باشد؛ در مقابل آن نیز از هرگونه خیانت در بیت المال دوری می کند. البته لازم است در حفظ و صیانت از بیت المال، ابتدا هشدارهای لازم به کارگزاران و کارپردازان داده شود و به عبارتی پیشگیری لازم صورت گیرد؛ در صورت نیاز، ضوابط، قوانین و دستورالعمل ها، تماماً ابلاغ شود و علم و آگاهی لازم نسبت به آن قوانین ارائه گردد.
صادقی در بیان اهمیت موضوع بیت المال و عدم استفاده شخصی و ابزاری از آن در سیره حکومتی حضرت علی(ع)، و تأکید وافر آن حضرت بر توجه به بیت المال گفت: عهدنامه مالک اشتر نخعی، نامه حضرت امیر(ع) به اشعث بن قیس فرماندار آذربایجان و مثال های دیگر، بر این نکته تاکید دارد که حراست و صیانت از بیت المال، براساس منطق قرآن و اهل بیت(ع) بدون توجه به وابستگی های گروهی و استفاده های ناصواب و خلاف شخصی، باید در جهت عدالت اجتماعی و اقتصادی باشد.
وی در پایان گفت: با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری که به شعار "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" مزین شده است، همه ما باید هرچه بیشتر و بهتر با شناخت وسیع و درحد توان، تلاش و کوشش در راه تحقق این شعار داشته باشیم.