Print Logo
شنبه 4 دی 1395 ساعت 23:14

ایثار و از خودگذشتگی بال های فرشتگان نجات


در هفته ای که گذشت نماینده محترم مقام معظم رهبری در جمعیت هلال احمر در ادامه سفر های استانی خویش به استان فارس رفتند و در سخنان خویش در تبیین یک شخصیت هلال احمری به دو عنصر مهم ایثار و از خود گذشتگی در بین اعضای این خانواده بزرگ تاکید کردند که نگارنده را بر آن داشت به اهمیت بیشتر ایثار و از خودگذشتگی تحتعنوان بال های پرواز فرشتگان نجات نکاتی را با الهام از کلام خدا بیان نماید.



بی تردید گذشت و ایثار دو واژه بسیار مقدس است و  عاملین به این مهم دارای جایگاه ویژه ای می باشند که در آموزه های اسلامی ما از خصوصیات رحمانی نیز شمرده می شوند.

واژه ایثار در قران با مفاهیمی مانند احسان و اطعام و نثار مال و جان و برّ یاد شده است که در مقابل آن معنای شُح نفس یا مقدم نمودن خویش بر دیگران قرار دارد واژه ایثار، در نظام اخلاقی عرب قبل اسلام در معنای مهمان نوازی و بخشش به کار می رود و قرآن علاوه بر تایید و امضای این رفتار نیک آن را در خدمت اهداف دین اسلام قرار داده و اصلاح و تکمیل نمود.
مهم ترین آیه ایثار که به صراحت از آن یاد شد در خصوص میزبانی صمیمانه انصار از مهاجرین پس از مهاجرت مسلمانان مکه به مدینه است که در سور ه حشر آیه ٩ به آن پرداخته شد که از خصلت مهمان نوازی و بخشش خالصانه مسلمانان مدینه از مهاجران مکه یاد شد و از ایثار آنان به رغم نیاز شدید ستایش شد و در آیه دیگری هم از بخل و خویشتن دوستی به عنوان مهم ترین آسیب ایثار نام برده شد و در آیه قبل هم از مهاجرینی یاد می کند که برای دستیابی به فضل الهی و با مال و ثروت و چشم پوشی از وطن به یاری خدا و رسول رفتند.

قرآن کریم در عرصه ایثار و از خود گذشتگی و مقدم داشتن دیگران بر خویش که زیربنای معنوی جمعیت هلال احمر نیز محسوب می گرددعلاوه بر ایثار مال، به ایثار جان هم با ذکر مثالی روشن از آن به عنوان تجارت سودمند یاد می کند
که "و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله روف بالعباد" و  فداکاری امیر المومنین (ع)  در نجات جان رسول خدا در شب لیله المبیت یاد می کند.

و بازهم در قرآن در سوره توبه آیه ١١١ از وجود تجارت همیشگی بین انسان و خدا پرده برداری می فرماید که "
ان الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم و بان لهم الجنه " تجارتی که بهاء و ثمن آن بهشت و رستگاری است.

بی تردید فعالان هلال احمر دارای بزرگترین نعمت یعنی توفیق خدمت به محرومان و آسیب دیده گان برخوردارند و قطعا مورد عنایت و توجه حق تعالی قرار دارند و همکارانی که هرآینه در معرض امتحان الهی هستند می توانند با الهام از آموزه های قرآن و اسلام از بهترین معامله با خداوند سودمند شده و رستگار گردند اما آنچه یاد آوری آن لازم است ترویج رفتار ایثارگرانه است که بارزترین آن در قرآن با عنوان ایثار و از خودگذشتگی امیر المومنین(ع) ، فاطمه زهرا(س) و فرزندانش امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) ذکرگردیده  است که تنها غذای خود را در سه شب متوالی
فقط برای رضا و خشنودی حق تعالی به نیازمندان بخشیدند که "و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا و انما نطعمکم لوجه الله لانرید منکم جزًاو لا شکورا ".

آرزومند روزی هستیم که همه عزیزان که با عنایت خداوند در عرصه کمک به هم نوعان فعالیت می کنند با الهام از دستورات الهی و عمل به فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی در دنیا و آخرت مورد عنایت حق تعالی قرار گیرند. ان شاء الله

 

سید طه موسوی

رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علمی – کاربردی هلال احمر