Print Logo
رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان اردبیل سه‌شنبه 2 آذر 1395 ساعت 01:42

نگاه به مقوله اخلاق و فرهنگ جامع و هدفمند است/نظام نامه ابلاغی دفتر مقام معظم رهبری نقشه راه و مسیر ارتقاء فعالیت هاست


اخلاق مهمترین مقوله ای است که افراد جامعه باید به آن توجه خاص داشته باشند و امورات و وظایف و مسئولیت های خود را بر پایه اخلاق نیک و پسندیده بنا بگذرانند . این در حالی است که اخلاق گرایی برای امدادگران که ممکن است لحظات بسیاری را در اضطراب و استرس برای کمک به مردم سپری کنند ؛ توصیه می شود و در این جهت و ایجاد آمادگی هر چه بیشتر هم آموزش هایی را برنامه ریزی و اجرا می نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیلی رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان اردبیل در این خصوص می گوید؛ مبحث اخلاق گرایی و پرداختن به موضوعات فرهنگی از جمله دغدغه هایی است که به عنوان حوزه نمایندگان ولی فقیه در استان ها پیگیری می کنیم. پرداختن به مسائل فرهنگی و ارتقای آن در جمعیت مقوله ارزشمندی است که باید به نحو احسن از آن بهره برد و فرصت را برای گسترش آن فراهم نمود. این جمله را حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی نماینده محترم ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در جمع معاونان و امدادگران سازمان هلال احمر استان اردبیل و آذربایجان شرقی در سفر استانی که داشته اند عنوان کرد .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در ارتباط با فعالیت های حوزه نمایندگی ولی فقیه در استان اردبیل مصاحبه ای را با وی انجام داده است:

همانطور که می دانید امدادگران جمعیت هلال احمر بیش از هر موضوع دیگری باید بر رفتار و آرامش خود مسلط باشند و در شرایط گوناگون این مهم را در نظر داشته باشند ، تا بتوان ازبحران ها و حوادث به راحتی عبور کرد . حجت الاسلام والمسلمین معزی نماینده رهبر معظم انقلاب نیز در سفر اخیرشان به استان اردبیل که تاثیرات بسیار مثبتی را به دنبال داشته با تاکید بر نقش حیاتی نجاتگران آموزش دیده در صحنه حادثه، از آنان خواست ضمن تقویت و حفظ  روحیه از خود گذشتگی، دانش امدادی خود را نیز به روز کنند.

اخلاق حسنه و با روی باز کمک کردن را باید مهمترین ویژگی دستگیری از نیازمندان دانست که اگر بخواهیم رضای خداوند را در فعالیت های بشردوستانه داشته باشیم هرگز نباید از اخلاق نیک و پسندیده هم غافل شویم.

همانطور که می دانید هم اکنون در روزهای ماه صفر هستیم وماه محرم را نیز پشت سر گذاشته ایم و این ایام می تواند برای همه افراد ، اموزه ها و ارزش های گرانقدری را به دنبال داشته باشد. یادآوری ارزش ها و آموزه های تاسوعا و عاشورا و رشادت های اهل بیت پیامبر(علیهم السلام) درصحرای کربلا و حوادث آن برای همگی درس های بزرگی  دارد و این ایام فرصتی مناسب و مهم برای تأمل و تدبّر در رفتار سراسر درس گونه امام حسین (ع) و یاران وفادارش است .ما نیز از این فرصت بهره وتاکنون هم برنامه های بسیاری  را در این زمینه  اجرا کرده ایم.

در این رابطه حجت الاسلام والمسلمین معزی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در همایش مدیران ستادی و عامل استانها که در استان اردبیل برگزار شده بود و ایشان هم حضور داشتند، از ابلاغ نظام نامه حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی به این حوزه خبر دادند.

نماینده رهبر انقلاب در جمعیت هلال احمر موضوعات مختلفی را مطرح و از جمله تاکید داشتند بر بهره مندی از فرصت های در اختیار به ویژه ایام محرم و صفر و این که باید بر اساس ابلاغ نظامنامه، برنامه ریزی های جدی را برای انجام فعالیت های فرهنگی به انجام رسانیم که البته این توصیه ها تاثیرات مثبتی را نیز به دنبال داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین در جمع همکاران ستادی هم به طور خاص توصیه های دقیق مدیریتی ارائه کردند و برنامه ریزی را از ارکان اساسی مدیریت برشمردند و اینکه بقای هر منصبی در دولت ها و سازمان ها برنامه ریزی است و این اصول کار است  و با ذکر روایتی از امیرالمومنین حضرت علی(ع) پیرامون این مهم اشاره کردند که باید درنظر داشت نظام هایی پایدار و ماندگار خواهند بود که برنامه ریزی داشته باشند و در این خصوص نیز توجه و دقت، بهتر از وجود امکانات است.

همانطور که می دانید طراحی و تدوین سند راهبردی جمعیت هلال احمر و تنظیم برنامه های 5 ساله و 10 ساله این مجموعه اقدامی بسیار ارزشمند است که در دوره کنونی مسئولیت نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر آغاز شده و با جدیت در حال پیگیری است که می تواند دورنما و نقشه راه مناسبی را برای فعالیت های پیش رو در اختیار قرار دهد و این استان و همکاران محترم نیز در همین جهت فعالیت هایی را تدارک دیده اند تا خللی در طراحی ها و برنامه ریزی ها صورت نگیرد.

شعار این سند جامع راهبردی، تسکین آلام بشری، حفاظت از کرامت انسان ها و ترویج صلح و دوستی میان ملت هاست که بی شک رسیدن به این موضوعات مهم همت و همدلی می طلبد. در این راستا نظام نامه ای هم تدوین شده است که تاییدیه این نظام نامه از سوی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ابلاغ گردیده است. در واقع این مجموعه ، ماه ها تلاش های صاحبان اندیشه و مشاورین متخصص است که منجر به تدوین نظام نامه ای شد که خط و مشی حرکتی و عملیاتی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر را نشان می دهد و به طور حتم بسیار راهگشا خواهد بود که به دفاتر استانی نیز ابلاغ شده است.

سفر استانی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر به این استان هم فرصت مغتنمی بود تا در خصوص ابعاد موضوع درجمع مدیران و کارکنان استان و همچنین همایش مدیران عامل استان ها توضیحات لازم ارائه گردد.

هدایت و نظارت بر مجموعه اقدامات و فعالیت های جمعیت به منظور رعایت اصول و اهداف عالیه هلال احمر و انطباق آن با موازین اسلامی و انسانی و همچنین آموزش، گسترش و تعمیق تعالیم اسلامی و هدایت امور فرهنگی و نهادینه سازی و ارتقاء فرهنگ سازمانی بر اساس ارزش های اسلامی در میان مدیران، کارکنان و اعضای هلال احمر از مأموریت های حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر است علاوه بر ذکر این مأموریت ها در نظام نامه، اهداف، وظایف نظارتی، فرهنگی و آموزشی و همچنین ارکان حوزه نمایندگی ولی فقیه نیز در این آن مشخص شده است.

خوشبختانه جمعیت هلال احمر استان نسبت به این موضوع نگاه جامع و هدفمندی دارد ، ضمن اینکه ریزبینی و دقت نظر استادان برجسته و متخصصین موضوع در این ارتباط که در استان مورد توجه قرار دارد هم می تواند کمک موثری در جهت ارتقاء فعالیت ها تلقی گردد ضمن آن که حفظ کرامت انسانی و اخلاق محوری را هم در دستور کار قرا داده ایم که به این ترتیب می توان پیش بینی نمود با شرایط موجود شاهد ارتقاء فعالیت های فرهنگی با همکاری تمامی بخش ها خواهیم بود و از تمامی ظرفیت ها در جهت بهره مندی حداکثری بهره خواهیم برد.