Print Logo
دوشنبه 24 آبان 1395 ساعت 17:43

دستیابی به اهداف استراتژیک با فعالیت های ایثارگرانه


کشور ما ـ ایران اسلامی ـ یک سرزمین ممتاز، خاص و با ویژگی های مثال زدنی به شمار می رود. وجود تنوع اقلیمی، قومیت های مختلف و فرهنگ های متنوع و البته غنی، به این مرز و بوم کهن، جلوه ای دیگر بخشیده و آن را در میان کشورهای دیگر، متجلی ساخته است. در این میان، استان زرخیز خوزستان نیز به عنوان یک استان استراتژیک، برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و حماسه هشت سال دفاع مقدس برای دفاع از این خطه خون رنگ، گواه این مدعاست.

البته در کنار این شاخص های مهم، استان خوزستان به عنوان یکی از استان های توسعه نیافته نیز معرفی می شود. گستردگی استان خوزستان، عقب ماندگی های ناشی از جنگ تحمیلی، برخورداری از اقلیم متنوع، تنوع بروز حوادث طبیعی و غیر طبیعی، هم مرزبودن با کشور عراق، محرومیت مفرط و حاشیه نشینی بی رویه از فرصت ها و تهدیدهای این استان محسوب می شود. با وجود صنایع بسیار مهمی مانند نفت، کشاورزی و دامداری، توریسم، پایانه های صادرات و واردات و مواردی از این قبیل، استان خوزستان هنوز هم به عنوان یک استان محروم و کم برخوردار بوده و نگاه عمیق، منطقی، علمی و دلسوزانه مسئولان را در همه جوانب می طلبد.

در این بین، جمعیت هلال احمر خوزستان نیز از این قاعده مستثنی نیست و با تمام توانمندی ها و منابع انسانی خدوم، به عنوان یکی از جمعیت های کم برخوردار تلقی می شود. مواردی از قبیل جنگ هشت ساله، امداد جبهه، بروز عوارض ناشی از جنگ عراق با کویت و آمریکا، مقام دوم کشور در حاشیه نشینی، کمبود آب، گستردگی جغرافیایی، تنوع آب و هوایی، وجود حوادث گوناگون و به ویژه بروز پدیده شوم ریزگردها در سال های اخیر، از توان این جمعیت کاسته است.
 

تلاش های بی وقفه!

استان خوزستان پتانسیل‌های بسیاری دارد؛ ظرفیت‌هایی مثل شرایط جغرافیایی که هم‌مرز با کشور عراق است و همین‌طور جمعیت و وسعت زیاد؛ از طرف دیگر یک استان صنعتی و نفتی به حساب می‌آید و تولیدات کشاورزی بالایی دارد. این همه زمینه لازم را برای توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف برای هلال‌احمر فراهم می‌کند. یکی از حوزه‌هایی که در جمعیت هلال‌احمر زمینه توسعه و ارایه خدمات دارد، حوزه بهداشت، درمان و توانبخشی است که با توجه به طرح تحول نظام سلامت و فراهم شدن زمینه لازم برای نقش‌آفرینی جمعیت در این حوزه، اقدام به همکاری مشترک با دانشگاه علوم پزشکی کرده و مراکز درمانی مشترکی را با این دانشگاه راه‌اندازی کرده‌ایم که یکی از آنها کلینیک تخصصی و فوق تخصصی است که در راستای صیانت از طرح تحول نظام سلامت و توسعه بخش‌های توانبخشی است. این کلینیک درمانگاهی است که داروخانه هم در کنار آن وجود دارد و پزشکان متخصص با تجهیزات موجود تنها با هزینه ای بسار اندک مراجعه‌کنندگان را ویزیت می‌کنند؛ این یک فرصت خیلی خوب برای شهروندان خوزستانی است. وجود این کلینیک باعث درآمدزایی داروخانه نیز شده که علاوه بر آن زمینه ایجاد یک مرکز پاراکلینیک شامل یک آزمایشگاه جامع، رادیولوؤی و... می تواند باعث هم افزایی و ارائه خدمات ارزان به اقشار محروم و از طرفی افزایش درآمد و اشتغال زایی شود.

همچنین در همین راستا، مرکز پزشکی هسته ای با مشارکت بخش خصوصی و همکاری جمعیت هلال احمر و با اعتبار 2میلیارد و سیصد میلیون تومان ساخته شده است. این اعتبار در مرحله ساخت، تجهیز و راه اندازی بوده است و زیربنای آن 1900 مترمربع و مساحت آن 2300 متر مربع ساخته شده است و تمامی خدمات تشخیصی در این مرکز با تعرفه دولتی ارائه داده می شود. ارائه تعرفه دولتی در این مرکز موجب می شود تا بار هزینه های تشخیصی از دوش خانواده های بیماران برداشته شود و آنها با آسودگی خاطر و با هزینه ای مناسب خدمات دریافت کنند. افتتاح این مرکز گامی مهم در همکاری فرابخشی هلال احمر با سایر دستگاه ها و بخش خصوصی است و درصدد ادامه این کار هستیم تا به الگویی در استان تبدیل شود.

 فرصت ها

با توجه به مقوله اساسی و با اهمیت درآمدزایی که در حال حاضر در دستور کار جمعیت هلال احمر قرار گرفته است، در استان خوزستان با توجه به وجود منطقه آزاد تجاری اروند، همکاری های فرا بخشی با دانشگاه ها، شرکت نفت، صنایع فولاد و سایر صنایع موجود و جذب سرمایه گذاری و احیاء و بکارگیری پتانسیل های موجود در جمعیت استان مانند شهرک مسکونی سد گتوند و زمین کشاورزی فدک، تعدادی از طرح های درآمدزا شناسایی و در مرحله برنامه ریزی قرار گرفته اند. این توسعه و سرمایه گذاری ها نیز به منظور ایجاد درآمدهای پایدار به منظور حفاظت از استقلال و منافع جمعیت انجام می شود. از جمله این طرح ها می توان به راه اندازی مرکز کالیبراسیون، ارائه خدمات، تجهیزات و ملزومات پزشکی، ارائه آموزش های همگانی و تخصصی، پخش دارو و تجهیزات پزشکی، احداث و راه اندازی دانشگاه بین المللی منطقه آزاد اروند در آبادان، توریست درمانی با توجه به وجود مرزهای آبی و خاکی، احداث مراکز تجاری و اجرای پروژه های کشاورزی در مناطق حاصل خیز خوزستان اشاره کرد. دست آخر سرمایه گذاری در استان ها با توجه به پتانسیل ها ی موجود و در راستای تمرکز زدایی و تقویت بنیه ضعیف و نحیف جمعیت هلال احمر در استان ها بالاخص مناطق محروم و مرزنشین می تواند به پیشبرد اهداف عالی نظام کمک شایانی بکند.

دستیابی به مواردی که گذشت، علاوه بر اتکال به ذات مقدس خداوندی، در سایه رهنمود های مقام معظم رهبری و با عنایت به تدابیر دولت خدمتگذار، فقط و فقط با فعالیت های ایثارگرانه مقدور و میسر خواهد بود که رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس، این خط مشی را داشتند و ما به عنوان رهپویان شهدای عزیز، باید این راه را با اعتقاد راستین ادامه دهیم. ان شاء الله

 

دکتر علی خدادادی؛ مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان

                                                                                                                                      پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر