Print Logo
از سوی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت اعلام شد سه‌شنبه 11 آبان 1395 ساعت 23:32

تشریح جزئیات برنامه‌ریزی هلال‌احمر برای ارائه خدمات درمانی به زائران در اربعین



رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اعلام اعزام کادر پزشکی اربعین به عراق از 19 تا 23 و اعزام تیم درمانی پیش‌پرواز برای راه‌اندازی چادرها از 16 آبان، گفت: با توجه به ارزیابی خدمات سال‌های گذشته امسال با 2 هزار نیروی درمانی در 11 چادر و 2 درمانگاه ثابت خدمات تخصصی پزشکی و درمانی به زائان در اربعین ارائه خواهد شد.

افزایش تعداد نیروهای درمانی به 2 هزار تن/ بهبود کیفیت ارائه خدمات در چادرهای درمانی 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، دکتر سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در این نشست با اشاره به اینکه همانند سال‌های گذشته و با مصوبه ستاد اربعین، پوشش خدمات امدادد و نجات در داخل کشور و ارائه خدمات بهداشتی – درمانی و امدادی در زمان بحران در عراق به هلال‌حمر ایران واگذار شده است، گفت: با توجه به آسیب‌شناسی خدمات بهداشتی ارائه شده در اربعین دو سال گذشته، نقاط قوت و ضعف نحوه ارائه خدمات احصاء و برنامه‌ریزی منسجم‌تری برای نحوه ارائه خدمات انجام شده است.

وی با اشارا به اینکه 900 نیرو و کادر درمانی مرکز پزشکی در سال گذشته با توجه به ارزیابی به 2 هزار نفر افزایش یافته است، اظهار کرد: به علاوه سال گذشته در 11 چادر درمانی خدمات لازم و البته محدود به زائران ارائه می‌شد و امسال تعداد این چادرها به 7 چادر بزرگ تقلیل و در عوض کیفیت ارائه خدمات در چادرها افزایش یافته و امکانات رفاهی و شبانه‌روزی مناسبی برای خدمات‌دهندگان فراهم شده است.


استقرار 3 چادر درمانی در مرزهای زمینی عراق با ایران

دکتر مرعشی با اشاره به استقرار پزشکان عمومی و متخصص، پرستاران خانم و آقا، امدادگر، نیروهای بهداشتی، تکنسین‌های اورژانس و ...، گفت: به علاوه چادرهای درمانی هلال‌احمر امسال به تجهیزات درمانی پیشرفته‌ای چون نوار قلب، الکتروشوک، اکسیژن‌ساز و ... مجهز شده است.

وی افزود: به علاوه هلال‌احمر همانند چادرهای مستقر در 3 مرز مهران، چزابه و شلمچه، در سه مرز عراق شامل بدره، شیب و بصره و اماره نیز چادرهای خود را مستقر کرده و خدمات درمانی و امدادی لازم را به‌خصوص در هنگام برگشت زائران، ارائه خواهد کرد و لذا در این چادرها تا روز پایانی بازگشت زائران خدمت‌ لازم ارائه خواهد شد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اعلام افزایش اتوبوس آمبولانس‌های هلال‌احمر در اربعین امسال، اظهار کرد: بر این اساس 26 دستگاه آمبولانس و 6 دستگاه اتوبوس آمبولانس هلال‌احمر در داخل خاک عراق به زائران خدمات لازم را ارائه خواهد کرد.

وی گفت: همچنین داروهای ارسالی در سال جاری با توجه به مقدار مصرف سال گذشته شامل 250 قلم دارو و 80 قلم تجهیزات پزشکی است که امسال به علت کاهش هزینه‌ها با 6 فروند تریلر از مرز مهران به عراق ارسال شد.


ارائه خدمت 18 تیم درمانی در چادرهای هلال‌احمر و 8 پزشک در 2 درمانگاه شبانه‌روزی 

دکتر مرعشی با بیان اینکه در مراکز درمانی هلال‌احمر برای سهولت ارائه خدمات، مترجمین به میزان کافی مستقر خواهد شد، افزود: 18 تیم درمانی در چادرهای هلال‌احمر و 8 پزشک در 2 درمانگاه شبانه‌روزی هلال‌احمر خدمات لازم را به بیماران ارائه خواهند کرد.

وی با توصیه اکید به زائران برای ثبت‌نام در سامانه سما، اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه ارائه خدمات در عراق به زائران توصیه اکید می‌شود که با ثبت‌نام در سامانه سماح، از ایجاد مشکلات در دریافت خدمات درمانی احتمالی، پرهیز کنند.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر  با بیان اینکه ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی بر اساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین انجام می‌شود، گفت: هلال‌احمر در شرایط معمول و عادی با توجه به قراردادی که با سازمان حج و زیارت دارد، به زائران تحت‌پوشش شمسا خدمات درمانی لازم را رایگان ارئه می‌دهد و زائران عادی نیز حق ویزیت و هزینه دارو را همانند داخل کشور پرداخت می‌کنند.