Print Logo
در مصاحبه با رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در خراسان رضوی چهارشنبه 28 مهر 1395 ساعت 18:57

ابلاغ نظامنامه از سوی دفتر مقام معظم رهبری، نقشه راه روشن برنامه ها و فعالیت ها خواهد بود



نشر و گسترش مباحث و مسائل دینی و نکات اخلاقی در کنار فعالیت های تخصصی، نظارتی و حرفه ای جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ، از اهداف مهمی است که از سوی نمایندگان حوزه نمایندگی ولی فقیه در استان ها به صورت جدی پیگیری و دنبال می شود .
همه ما می دانیم که شهر مقدس مشهد به دلیل حضور پر خیر و برکت بارگاه مقدس ثامن الائمه تا چه اندازه مورد توجه و علاقه مردم مسلمان ایران و سایر کشورها است . این در حالی است که بسیاری از زائران علاوه بر نیاز به خدمات رفاهی، به خدمات معنوی هم نیازمند هستند و مبلغان دین در این شهر تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا رسالت و دین خود را نسبت به علاقه مندان اداء کنند .

با حجت الاسلام والمسلمین اسدی رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی در خصوص چگونگی ترویج و بسط مسائل فرهنگی در این مجموعه به گفتگو نشستیم .

حجت الاسلام والمسلمین اسدی با اعتقاد براینکه ماه محرم پیام آور فرهنگ غنی و پر ارزش عاشورایی است ، اظهار می کند ، خوشبختانه در روزهای محرم آن چنان شور و علاقه ای در میان مردم پیدا می شود که سفیران فرهنگ و مبلغان دین بهتر می توانند به وظیفه خود عمل کنند.

 حجت الاسلام و المسلمین اسدی از دوران جوانی در سنگرهای هشت سال دفاع مقدس در لباس بسیجی و نیز مبلغ دینی حضور داشته است. وی تحصیلات خود را تا هشت سال در درس خارج فقه و اصول در شهرهای مشهد ، قم و کاشان تکمیل کرده و در سمت مدرس دانشگاه های آزاد اسلامی ، پیام نور و دانشگاه علمی کاربردی فعالیت علمی داشته است . دوازده سال به عنوان امام جمعه موقت شهرستان های قوچان ، فاروج و شاندیز فعالیت داشته و ده سال در سمت رئیس تبلیغات و معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی مشغول به فعالیت فرهنگی بوده است .  وی از سال 1390 نیز به عنوان مسئول و نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان خراسا ن رضوی فعالیت می کند .

همانطور که می دانید هم اکنون روزهای باقیمانده از ماه محرم را سپری می کنیم و ماه صفر هم در پیش رو قراردارد ، با استناد به این جمله معروف و پر بار امام خمینی(ره) که فرمودند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است ، بگویید با چه رویکرد و نگاهی دراین ایام به فعالیت های فرهنگی پرداخته اید و چه برنامه هایی اجرایی شده اند .

خوشبختانه همانطور که می دانید ، ما مردم ایران در این فرهنگ رشد کرده ایم ، در ایران از کودک خردسال تا پیرمرد و پیرزن و همه مردم عاشقانه برای امام حسین (ع) قدم بر می دارند و در عزاداری هاشرکت می کنند .

بنابراین فرهنگ عاشورایی و قیام امام سینه به سینه و نسل به نسل در فرهنگ ما ایرانی ها منتقل شده است و در این میان باید عنوان کنم که همین مراسم های عزاداری و برگزاری زیارت عاشورا و اقداماتی از این قبیل است که می تواند اسلام ناب محمدی (ص) و قیام حضرت سید الشهداء (ع) را زنده نگه دارد .

ماهم در این میان از هیچ خدمتی فروگذار نکردیم و تا جایی که امکان داشت با برنامه ریزی مدون و دقیق در این راه گام برداشتیم . من این برنامه را از آخرین صورتجلسه شورای فرهنگی به شما خواهم گفت .

در دهه اول ماه محرم هرروز صبح زیارت عاشورا ، در کل شعب استان برگزارشد . بعد از دهه اول محرم این مراسم تا دهه آخر ماه صفر فقط 5 شنبه ها برگزار می شود . لازم است عنوان کنم که بانیان این مراسم همکاران جمعیت هلال احمر استان هستند و داوطلبان خیر که با برنامه ریزی به صورت نذر این عمل خیر را انجام می دهند  و با حضور سخنرانان و مداحان اهل بیت(ع) خوشبختانه برنامه های پرباری اجرا شده و در ادامه این ایام هم به اجرا در خواهد آمد.

آیا ابزاری برای تبلیغات به کار گرفته اید و اقدامی صورت گرفته است ؟

فضا سازی کلیه اماکن اداری به پوستر با مضمون حماسی و عاشورایی و کتیبه های نماز در ماه محرم از اقداماتی است که در این ایام انجام شده است اما تلاش نمودیم امسال با طراحی ویژه و بروز تری ارائه نماییم . فضاسازی هیئت جوانان علی اکبر و اجرای مراسم و راه اندازی دسته های عزاداری نیز دراین میان انجام شد و با برپایی ایستگاه های صلواتی و توزیع نذورات خدمات لازم ارائه گردید و جوانان علاقه مند و شیفته اهل بیت (ع) و امام حسین(ع) در این ایستگاه ها با شور واشتیاق به ارائه خدمت به عزاداران مشغول هستند. در هر ایستگاه هم یک نفر روحانی برای پاسخگویی به سوالات شرعی در ساعاتی از روز حضور پیدا می کنند .

یکی دیگر از اقداماتی که به منظور ترویج و تبلیغ انجام می دهیم تهیه الواح فشرده با موضوع و مضمون سیر حرکت تاریخی امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا است و انجام امور تبلیغاتی را در سطوح مختلف انجام می دهیم . اگر بخواهیم از بخش حرفه ای تر آن صحبت کنیم باید به مجله الکترونیکی هم اشاره کنم که با مطالب پربار ، مخاطبان خاص خود را دارد . کتابچه ای با عنوان سلوک غدیریان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است که در مسابقه آن شرکت کنند و به تعداد 8 نفر به اسم هشتمین امام بزرگوار قرعه کشی انجام خواهد شد و هزینه زیارت کربلا در روز اربعین و آخر ماه صفر پرداخت شود .

به روزهای آخر ماه صفر اشاره کردید ، آیا برنامه ای برای این روزها که خود دارای اهمیت و ارزش معنوی فراوانی است دارید ؟

همانطور که همه ما می دانیم شهادت امام رضا(ع) در این روزها است و زائران بسیاری از سراسر ایران و هم زائران خارجی به مشهد مقدس خواهند آمد . تمهیداتی اندیشیدیم که بتوانیم به زائران امام ضا(ع) از سوی نمایندگی  خدمت رسانی کنیم که این خدمت رسانی هم معنوی خواهد بود و هم مادی .

فرهنگسازی اقامه نماز در روزهای ایام شهادت امام رضا (ع )، تبلیغ و تبیین مسائل شرعی و اسلامی توسط کارشناسان مذهبی و نیز حضور در ایستگاه های سلامت در مسیر های منتهی به حرم مطهر برای امداد رسانی و چک آپ سلامت زائران از دیگر اقداماتی است که انجام می شود و ادامه هم خواهد یافت

لازم به ذکر است که در دهه اول محرم و نیز روزهای باقی مانده ماه محرم و صفر برای اقامه نماز و تبلیغ این امر مهم برای جوانان برنامه ای با عنوان ( انی احب صلوه ) که سخنی گهر بارازامام حسین (ع) است را اجرا می کنیم که تا آخر ماه صفر نیز ادامه خواهد داشت .در این رابطه از امامان جماعت هم خواسته شده تا در بین دو نماز، خطبه هایی درباره اهمیت نماز و نقش کلام امام حسین(ع) عنوان کنند

چه تمهیداتی اندیشیده اید تا دراستان خراسان رضوی وبه ویژه شهر مشهد مقدس بتوانید فعالیت های فرهنگی را بامحوریت وجود و حضور روحانی بارگاه امام رضا(ع) انجام دهید ؟

ارتقاء فرهنگ دینی و معارف اهل بیت(علیهم السلام) در میان همکاران و اعضاء جمعیت از اهمیت فوق العاده برخوردار بوده است که توجه به حضور معنوی و پر برکت حضرت رضا(ع) و محوریت بخشیدن به این مهم نقش بی نظیری را ایفاء می نماید. این بارگاه شریف رضوی برای گسترش و نشر معارف اسلامی و رضوی و نیز ارتباط بیشتر با مردم بسیار پر اهمیت  است ضمن اینکه با حضور حجت الاسلام و المسلمین معزی نماینده محترم ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در سفر استانی که به مشهد مقدس داشته اند و برنامه ها و ملاقات هایی که به انجام رسید ارتباط نزدیک تری را با آستان قدس رضوی(ع) برقرار نمودیم که می تواند ثمرات بسیار خوبی را به دنبال داشته باشد.

نقش جایگاه ولایت را در ماموریت ها و برنامه های خود تا چه اندازه تاثیر گذار می دانید ؟

کلیه برنامه های فرهنگی ما در استان با تبیین جایگاه ولایت و رهبری و استفاده از دیدگاه های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) برنامه ریزی می شود . ضمن آن که مشهد الرضا(ع) را به عنوان یک شهر ولایت مدار و قلب تپنده ولایتمداران می شناسیم .در این میان دیدگاه های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) متناسب با ماموریت های بشردوستانه و خدمت رسانی به مردم مد نظر قرار داده می شود و باید اضافه نمایم که ابلاغ  نظامنامه فعالیت های جمعیت از سوی دفتر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که توسط حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر تهیه و ارائه گردید نقشه راه روشن برای برنامه ها و فعالیت های متنوع خواهد بود

همانطور که می دانید خوشبختانه در کشور اسلامی ایران سازمان ها و تشکل های بسیاری برای کمک به آسیب دیدگان در بخش های مختلف تشکیل شده است که به نوعی اهداف آنها می تواند با جمعیت هلال احمر هم پوشانی داشته باشد ، آیا با این مراکز تعامل دارید ؟

در این رابطه باید عنوان کنم که جمعیت هلال احمر مانند یک راهبر نقش خود را ایفاء کرده است و تناسب سازی بین ماموریت های مردمی هلال احمر با سازمان های خیریه مردم نهاد از مهمترین اقدامات در این راستا است

در خصوص برنامه های فرهنگی آینده بگویید ؟

گسترش فرهنگ وقف ، هبه و صلح با برنامه ریزی در پیشبرد و اهداف خیر خواهانه و استفاده از ظرفیت های مردمی ، توجه به جایگاه مردمی جمعیت هلال احمر ، حفظ ظرفیت و روحیه داوطلبانه و ایجاد تعامل دوسویه میان این مجموعه و اعضاء داوطلب ، سیاست گذاری در اجرای برنامه های فرهنگی بر اساس تقویم فرهنگی ، توجه کافی به نهضت احکام آموزی و فقه جعفری در میان همکاران و توجه کافی و برنامه ریزی برای گسترش فرهنگ قرآن و توجه به امانت بزرگ پیامبر اسلام در قالب تفسیر ، حفظ و قرائت از دیگر برنامه های فرهنگی است که به اجرا در خواهد آمد .

چه برنامه هایی را در بخش نظارتی دنبال می کنید ؟

پیش بینی جهت راه اندازی کارگروه ویژه و اتاق فکر پیرامون نظارت های شرعی در کلیه ماموریت ها ، برگزاری دوره های آموزشی ویژه برای یاوران حوزه نظارتی استان ، حضور فعال در کلیه عرصه های نیازمند به نظارت های شرعی ، جمع آوری کمک های مردمی ، نحوه توزیع و مصرف از جمله اقداماتی است که در بخش نظارت دنبال می کنیم . در این راستا شورای فرهنگی در استان تشکیل شده که برگزاری مستمر و دقیق جلسات شورای سه گانه ( شوراهای فرهنگی ، اقامه نماز و احیای امر به معروف و نهی از منکر ) را پیگیری می کند و در واقع برنامه ریزی و همفکری در حوزه فرهنگ را ارائه می نماید.

پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر