Print Logo
بررسی نقش بالگردهای جمعیت در بلایا و حوادث؛ یکشنبه 18 مهر 1395 ساعت 14:47

عقاب‌های امدادی؛ از آشیانه تا حادثه


یکی از بارزترین رسالت‌های انسانی جمعیت هلال‌احمر، امدادرسانی به حادثه‌دیدگان است. در این بین، مهیاکردن تجهیزات امدادی برای امدادرسانی سریع‌تر و آسان‌تر به مصدومان و آسیب‌دیدگان، امری ضروری و غیرقابل انکار است.

بالگردهای جمعیت از جمله تجهیزات پیشرفته‌ای هستند که در زمان‌های حیاتی و به‌منظور امداد سریع‌تر و سهل‌تر استفاده می‌شود. از آنجایی که تامین بالگردهای مورد نیاز و استفاده از آنها در تمامی استان‌های کشور بسیار هزینه‌بر است، بنابراین ارتباط و همکاری دیگر نهادها با هلال‌احمر می‌تواند در دسترسی جمعیت به این تجهیزات ضروری، تسهیل‌کننده باشد.

در این نوشتار به بررسی وضعیت بالگردهای جمعیت هلال‌احمر در سطح کشور پرداخته‌ایم. این گزارش به این موضوع می‌پردازد که بالگردهای امدادی جمعیت از لحاظ کمی و کیفی در چه سطحی قرار دارند و اصلا آیا نیازهای امدادی کشور با بالگردهای موجود در جمعیت، مرتفع می‌شود یا خیر؟


پشتوانه امداد در مناطق صعب‌العبور

داریوش کریمی، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان در گفت‌وگو با پیام هلال به ضرورت توسعه امدادهوایی در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: "بیشترین استفاده‌ای که هلال‌احمر از بالگردها می‌کند به منظور امدادرسانی و انتقال مصدومان در حوادث کوهستان و مناطق صعب‌العبور است".

او ادامه می‌دهد: «همینطور در مواردی که زمان برای سلامت و زنده نگه‌داشتن مصدوم بسیار مهم است، می‌توان از بالگرد استفاده کرد، چراکه ممکن است اگر انتقال مصدوم لحظه‌ای با تاخیر مواجه شود، جان او از دست برود
به گفته این مقام مسئول "از بالگردها می‌توان به منظور اطفای حریق نیز استفاده کرد. در اصفهان با کمک بالگردهایی که از تهران برای کمک ارسال شدند، توانستیم در اطفای حریق شرکت نفت سپاهان بسیار موفق عمل کنیم، به‌طوری که در همان ابتدای کار و پیش از اینکه حریق همه جای پالایشگاه نفت را در بر بگیرد، آتش مهار شد"
مدیران پالایشگاه نفت، به گفته کریمی برای ساخت و ایجاد پایگاه هوایی به هلال‌احمر استان اصفهان پیشنهاد همکاری داده است: "اما با توجه به اینکه اصفهان با مشکل نبود زمین مناسب برای نشست بالگردها مواجه است، هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم"

به باور معاون امدادونجات استان اصفهان "اصفهان از نظر میزان حوادث و سوانح به‌عنوان جانشین تهران به حساب می‌آید. با این حال این استان از کمبود تعداد بالگردها در رنج است"

درست است که می‌توان هنگام نیاز از بالگردهای استان‌های مجاور استفاده کرد، اما به اعتقاد کریمی "گاهی ممکن است رسیدن بالگرد کمی به طول بینجامد. در این شرایط در مواقعی که طولانی‌شدن زمان انتقال مصدوم به مرگ او منتهی می‌شود، نیاز است که از بالگردهای خود استان استفاده شود"

کریمی دغدغه دیگری هم در مورد توقع برخی مدیران خارج از سازمان برای استفاده از بالگردهای امدادی دارد و می گوید: "بالگردهای امدادی هرگز نباید جز برای فعالیت‌های امدادی و انتقال مصدوم و پشتیبانی عملیات‌های امدادونجات استفاده شود، چراکه استفاده از بالگرد هزینه بسیار بالایی دارد"

به گفته این مقام مسئول، "گاهی پیش می‌آید که برخی از مسئولان از این بالگردها به‌منظور اهداف غیرامدادی استفاده می‌کنند، اما باید بدانیم که با توجه به هزینه بالایی که استفاده از بالگرد بر جمعیت تحمیل می‌کند، نباید جز برای امدادرسانی از آن استفاده کرد"


مشکلات بالگردهای امدادی در یک نگاه

حسین اشرفی، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان همدان هم در گفت‌وگو با پیام هلال می‌گوید: "بالگردهایی که جمعیت در اختیار دارد، بیشتر در امر پشتیبانی و لجستیک به‌کار می‌آیند، اما ما باید این وضعیت را تغییر دهیم"
اشرفی باور دارد: "جمعیت اکنون علاوه بر اینکه به بالگردهای لجستیکی احتیاج داشته باشد، به بالگردهایی که ویژه امدادرسانی هستند نیازمند است. البته فعلا بالگردهای لجستیک که در اختیار استان‌ها قرار دارد کفایت می‌کند، اما بهتر است بالگردهایی را در اختیار بگیریم که به‌طور ویژه به امدادرسانی بپردازند"

به گفته این مقام مسئول: "این بالگردهای لجستیک در امر انتقال نیرو، امکانات و تجهیزات به محل حادثه کارآیی دارند و به این صورت شرایط بحرانی را پوشش می‌دهند"

به باور معاون امدادونجات استان همدان: "جمعیت به بالگردهای امدادی نیاز دارد که برای پاسخگویی به سوانح منطقه‌ای و ملی آماده باشند"

اشرفی با بیان اینکه بالگردهای پشتیبانی در حد استاندارد هستند، خاطرنشان می‌کند: "بالگردهای تک‌موتوره باید سریعا از رده خارج شوند و بالگردهای دو موتوره جای آنها را بگیرند. در واقع باید از بالگردهایی استفاده کنیم که با استانداردهای امروزی بخواند و بتواند در شرایط کوهستانی و جوی خاص، پاسخگو باشد"

به گفته این مقام مسئول "بالگردهای استان همدان در گذشته، مدل 205 بود، اما با توجه به کوهستانی بودن این استان، بالگردهای 214 دو موتوره جای آنها را گرفته که با قدرت و کیفیت بیشتری در امر امدادرسانی و پشتیبانی استفاده می‌شوند"

با توجه به هزینه بالای استفاده از بالگردها، به اعتقاد اشرفی "تعداد بالگردهای هر منطقه باید با توجه به شرایط منطقه‌ای حاکم بر آن استان تعیین شود. به اعتقاد من، اگر هر منطقه یک بالگرد قوی و پیشرفته داشته باشد، کافی است. در واقع اینکه هر استان، یک بالگرد پیشرفته داشته باشد، ایده‌آل، اما بسیار پرهزینه است"
بالگرد برخی استان‌ها به گفته اشرفی در اجاره وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته است: "یعنی در این حالت اینگونه نیست که بالگرد، صددرصد در اختیار جمعیت آن استان باشد، اما از آنجایی که حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند، این بالگردها باید 24 ساعته در اختیار هلال‌احمر استان‌ها قرار بگیرد"

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر